تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۲۳۰۳۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پشت درهای قرنطینه چه خبر است؟/روزهای سیاه کرونا در اهواز
 در حالیکه کرونا در جدال با بشر برای بقا دست‌وپنجه نرم می‌کند و هیچ‌کس به درستی نمی‌داند که پیروز نهایی این جنگ بیولوژیکی کیست؛ نگرانی مردم از روند پذیرش در بیمارستان‌ها و آنچه که بیمارانشان در بخش‌های قرنطینه از سر می‌گذرانند روز به روز بیشتر می‌شود.
پشت درهای قرنطینه چه خبر است؟/روزهای سیاه کرونا در اهواز

 در حالیکه کرونا در جدال با بشر برای بقا دست‌وپنجه نرم می‌کند و هیچ‌کس به درستی نمی‌داند که پیروز نهایی این جنگ بیولوژیکی کیست؛ نگرانی مردم از روند پذیرش در بیمارستان‌ها و آنچه که بیمارانشان در بخش‌های قرنطینه از سر می‌گذرانند روز به روز بیشتر می‌شود.

میزان ذخیره‌ی داروهای کرونایی، وضعیت کادر درمان، موجودی تخت‌ها در بخش‌های ویژه و عمومی و همچنین تعداد بستری‌ها همگی از مواردی است که خبرنگار فارس را بر آن داشت تا در گفت‌وگویی تفصیلی با دکتر ماندانا قنواتی، رئیس بیمارستان رازی اهواز که یکی از اصلی‌ترین مراکز پذیرش بیماران کرونایی از ابتدای اپیدمی تا به این لحظه است به بررسی این جزئیات بپردازد.

 گفت‌وگو را از تعداد مراجعه‌کنندگان به بخش تریاژ آغاز می‌کنیم؛ آمار افزایش یافته است؟

قنواتی: دلیل پذیرفتن این گفت‌وگو به تصویر و قلم کشیدن زحمات یک ساله‌ی کادر درمان است تا مردم شرایط را بدانند و ببینند و همین باعث تغییر رویه‌ی آن‌ها در مقابل این ویروس شود و شاهد کاهش آمار مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان و حتی استان باشیم.

در حال حاضر بیمارستان رازی با ظرفیت شش تا هفت برابری به مردم خدمات‌دهی می‌کند و هیچ‌کدام از بخش‌های icu، اورژانس، تریاژ و درمانگاه به روی مردم بسته نیست و با وجود اینکه روزانه ۷۵۰ مراجعه تریاژ را داریم هرگز به مردم نگفتیم که نمی‌توانیم به شما خدمات بدهیم و هیچ‌یک از همکارانم در این بیمارستان به خودمان اجازه ندادیم که مردم را از این خدمات ناچیزمان محروم کنیم.

  از حضور همراهان بیمار برایمان بگویید، آیا موردی بوده که بیمار را در بیمارستان رها کنند؟

قنواتی: بله؛ پیش آمده که خانواده‌ای مریضشان را با برانکارد جلوی در پذیرش گذاشته‌اند و در حالی که نفس نفس میزد اما در آن شلوغی، برانکارد را به تریاژ منتقل کردیم و این بیمار را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم و اقدامات احیا سریعا انجام شد تا شاید بتوانیم جان یک نفر را نجات دهیم و تیم بیمارستان رازی اینگونه کار می‌کند.

 بیشترین میزان مراجعات به کدام بخش بیمارستان است؟

قنواتی: کادر پشتیبانی و درمان بیمارستان با ظرفیت هفت برابری خدماتشان را در بخش‌های عادی و ویژه ارائه می‌دهند اما در حال حاضر بیشترین شلوغی بیمارستان در بخش اورژانس است و در هفته گذشته طی یک شبانه‌روز در تریاژ ۷۵۵ بیمار را داشتیم که بیشترین آمار ما بود و از این تعداد ۳۵۵ نفر کارت بستری دریافت کردند.

ما پیک‌های مختلفی را پشت سر گذاشتیم اما بین ۵۰ تا نهایتا ۱۵۰ کارت بستری صادر میشد در حالیکه این آمار در این پیک به ۳۵۵ آن هم طی یک شبانه‌روز رسید، این بیماران نیز به اقدامات درمانی پیشرفته‌تر و تخصصی و در ۲۴ ساعت نیازمندند که واقعا عدد بالایی است.

در بیمارستان‌های دیگر حتی در بیمارستان گلستان که محل پذیرش تروما و تصادفات است شاهد این اعداد نیستیم اما در بیمارستان رازی مجموعه اقدامات مورد نیاز به این حجم بالا از بیماران ارائه شد.

  تعطیل یا محدود بودن خدمات در درمانگاه رمدسیویر صحت دارد؟

قنواتی: کادر درمانگاه رمدسیویر از ساعت هشت صبح کارشان را آغاز می‌کنند و تا هشت و بعضا ده شب ادامه می‌دهند چرا که پرسنل به خوبی آگاهند حتی یک بیمار نیز نباید پشت این در بماند و خدمات‌دهی این درمانگاه به روزانه ۵۰۰ بیمار رسیده است؛ آن ۷۵۰ بیمار و این ۵۰۰ بیمار در مجموع ۱۲۵۰ نفر می‌شوند که حقیقتا رقم بالایی است، حالا ۲۰۰ بیمار کرونایی بستری در بخش‌های دیگر را نیز به آن اضافه کنید تا حجم بالای رسیدگی‌ها مشخص شود.

  شیفت پرستارهای بیمارستان رازی به چه صورت است؟ آیا توانسته جوابگوی نیاز بیماران باشد؟

قنواتی: الآن هر پرستار من طی یک شیفت شش ساعته تا دوازده ساعته خدمات مختلفی را به بیماران ارائه می‌دهد. شیفت شب دوازده ساعته ازهشت شب تا هشت صبح فرداست 

تعداد پرستارها را افزایش دادم و هر پرستار در شیفتش به بالغ از ۲۰ بیمار خدمت می‌دهد و این درحالی است که شرایط روحی و جسمی بیماران به صورتی است که نیازمند صبوری و تحمل فراوان هستند و پرستاران با سعه‌ی صدر در کنارشان هستند.

شب‌کاری‌ها بسیار طاقت‌فرساست و من به شخصه حضور دارم و شاهد سختی امور هستم، اینکه از هشت صبح امروز تا هشت صبح فردا یک‌ریز خدمت بدهی واقعا سنگین است و پیش نمی‌آید که پرستاران بدون بیمار باشند به همین دلیل دوازده ساعت پیاپی باید خدمات بدهند.

یکی از شب‌ها بچه‌ها حتی فرصت نوشیدن آب هم نداشتند. ساعت چهار صبح بود اما همراهان بیقرار بیمار حتی تحمل این را نداشتند که پرستار برای یک لحظه از کنار بیمارشان برود تا حداقل پرونده‌ی بیماری دیگر را جابه‌جا کند و سروصدا می‌کردند که نروید و تا خود صبح علاوه بر مراقبت تخصصی از بیمار باید همراهان را نیز کنترل و آرام می‌کردیم اما کادر درمان با وجود این شرایط دشوار همچنان سینه سپر کرده و ایستاده‌اند تا در حد توانشان به همشهریان عزیز خدمات بدهند.

 چه توقعی از مردم دارید؟ آیا راه‌حلی برای کنترل این همه‌گیری وجود دارد؟

قنواتی: بنده سه توصیه برای مردم دارم که اگر آن‌ها را رعایت کنند باعث کاهش آمار ابتلا و قدردانی از زحمات کادر درمان می‌شود:

نکته اول رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هر شرایطی است. من بارها و بارها اعلام کردم که کرونای دلتا با انواع دیگر متفاوت است و عملکرد بیرحمانه‌ای دارد چون که دوره کمون آن طولانی است و حال بیمار، خوب به نظر می‌آید و به دلیل نداشتن علائم حتی ممکن است ماسک را پایین بیاورد اما ممکن است ناقل باشد و به بقیه اعضای خانواده‌اش انتقال دهد و چرخه ادامه پیدا کند.

دومین نکته استفاده از دو ماسک در هنگام حضور در نقاط شلوغ است که به صورت ویژه باید رعایت شود.

نکته سوم نیز پرهیز از دورهمی‌هاست. کادر درمان اینجا که مواجهه نزدیک با کرونای دلتا داشتند حتی ماه‌ها به دیدار اعضای نزدیک خانواده‌شان نرفته‌اند چرا که احتمال ناقل بودن را دادند و از عواقب خطرناک دورهمی‌ها و دیدارها آگاهند.

فارس: وضعیت سلامتی کادر درمان چطور ارزیابی می‌شود؟

قنواتی: در حال حاضر روزانه چهار تا هشت نفر از پرسنل من درگیر و علامت‌دار می‌شوند در نتیجه این نشان می‌دهد که چه تعداد زیادی میتوانند ناقل باشند اما آن‌ها رعایت می‌کنند و از مردم خواهشمندم که آن‌ها نیز متقابلا رعایت کنند و مثل کادر درمان به پدر و مادر و عزیزانشان سر نزنند و خودشان را در خانه‌ها قرنطینه کنند تا بتوانیم به کمک رعایت این سه نکته، شر ویروس دلتا را کم کنیم.

واکسیناسیون و درمان تا حدی موثر است اما اگر مردم رعایت نکنند این عوامل جوابگو نخواهد بود. ببینید خوزستان چقدر جمعیت دارد؟ اگر هیچ‌کدام از آن‌ها رعایت نکنند چندین بیمارستان تخصصی و صحرایی به همراهی نهادهای دولتی، خصوصی و نظامی هم پای کار بیایند بی‌فایده است و جوابگو نخواهد بود.

افزایش مبتلایان

از دیروز تا امروز ۶ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و دو نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۸۹۵ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۵ هزار و ۹۰۱ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون چهار میلیون ۱۱۷ هزار و ۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

هفت هزار و ۸۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۸ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۹۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار