تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۳۰۰۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی قیمت برنج با یارانه برابری می کند!/ رد پای دلالان در گرانی به چشم می خورد
در روز‌های اخیر افزایش بی‌سابقه قیمت برنج داخلی و خارجی در بازار اصفهان اقشار آسیب‌پذیر جامعه را با دغدغه‌های بسیاری مواجه کرده است.
 این روز‌ها بازار اصفهان با کمبود و گرانی بی‌سابقه برنج ایرانی روبه‌رو است و شهروندان در حالی شاهد گرانی ۳۵ تا ۴۰ درصدی این ماده غذایی به عنوان کالای اساسی سفر‌ه های هر شهروندی هستند که نرخ هر کیلوگرم برنج ایرانی در پایان فصل برداشت به ۴۵ هزار تومان معادل یارانه هر فرد رسیده و برنج هندی با بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش در هر تناژ به فروش می‌رسد.


قیمت برنج ایرانی این روز‌ها مشخص نیست و هر فروشگاهی با توجه به میل خود و وجود تورم انتظاری و نوسانات دلار قیمتی را برای آن در نظر می‌گیرد. البته گرانی برنج مختص این روز‌ها نیست و طی سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی این کالای اساسی طی نوسانات شدید قیمت ارزی بودیم.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که به غیر از سوءاستفاده واسطه‌ها، کم فروشی فروشندگان برای کسب سود کلان و نبود نظارت بر بازار دلیل دیگری برای افزایش نرخ برنج ایرانی در مقطع فعلی وجود ندارد، زیرا این محصول در فصل برداشت در مناطق برنج خیز شمال کشور دچار نوسانات شدیدی نخواهد شد.

در همین راستا فروشندگان این محصول استراتژیک در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مدعی هستند که واسطه‌هایی که برای آن‌ها کالا تأمین می‌کنند نه تنها به اندازه کافی برنج به آنان نمی‌فروشند، بلکه قیمت آن را بی‌رویه بالا برده‌اند و پاسخ مناسبی در این زمینه به فروشندگان نمی‌دهند.

البته در این میان برخی از سودجویان و دلالان دلیل گرانی بی‌سابقه برنج ایرانی را در روز‌های اخیر بر گردن سیل و سیلاب در شالیزار‌های شمال کشور می‌اندازند، اما آیا سیل اخیر می‌تواند روی نرخ تمام‌شده برنج ایرانی تا این میزان تاثیر بگذارد؟

حمیدرضا باقری بازرس اصلی اتحادیه خواروبار و آجیل فروش اصفهان با بیان اینکه قیمت‌گذاری برنج ایرانی لحظه‌ای شده و در روز‌های اخیر نرخ این کالا به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده است، گفت: قطره‌چکانی و کم‌فروشی توسط فروشندگان و تجار برنج دلیل اصلی گرانی این کالاست چراکه با نوسانات دلار آن‌ها از فروش محصولات خود خودداری می‌کنند تا با بهای بالاتری آن را به متقاضیان عرضه کنند.

 او درباره تاثیر سیل شمال بر افزایش قیمت برنج، اظهار داشت: رشد نرخ این کالا به‌دلیل سیلاب‌های شمال کشورمان بهانه‌ای بیش نیست، زیرا فقط ۱۰ درصد گرانی برنج ایرانی را در برمی‌گیرد ۸۰ درصد این گرانی‌ها کم‌فروشی فروشندگان است و می‌گویند برنج نیست و با ایجاد جو روانی محصولات را عرضه نمی‌کنند و بازار را به این صورت نگه داشته‌اند.

باقری  پیرامون اینکه در حال حاضر انبار‌ها با انباشت برنج مواجه است و ادله فروشندگان کاهش کشت و برداشت در شمال کشورمان است، افزود: در این شرایط قیمت یک کیلو برنج ایرانی هم اکنون در بازار اصفهان با درصد بی‌سابقه‌ای افزایش عرضه می‌شود. به عنوان مثال یک نمونه برنج ایرانی باوجود استقبال اندک شهروندان از کیلویی ۲۶ به ۳۵ هزار تومان رسیده است.

بازرس اصلی اتحادیه خواروبار و آجیل فروش اصفهان با اشاره به اینکه تاثیر نوسانات نرخ دلار فقط بر افزایش قیمت برنج ایرانی نبوده بلکه تمام کالا‌های اساسی مردم را دربرمی‌گیرد، بیان کرد: رقابتی که در افزایش قیمت‌ها بین فروشندگان برای کسب سود بیشتر وجود دارد سبب خودتحریمی خودمان شده است.

او ادامه داد: از سوی دیگر در این وضعیت سوءاستفاده دلالان خالی از لطف نیست چرا که نقش تامل‌برانگیزی در افزایش نرخ‌ها دارند و همچنین در جابه‌جایی کالایی از انباری به انبار دیگر که این خود گرانی‌ها را رقم می‌زند و سود‌های هنگفتی را در جیب دلالان سرزیر می‌کند.

باقری تصریح کرد: در حال حاضر مصرف‌کنندگان برنج داخلی همانند ماه‌های گذشته است و به هیچ‌وجه افزایش مصرف نداشته‌ایم و تعداد افراد جامعه هم در این روز‌های اخیر رشد نکرده و کمبودی هم در بازار نداشته‌ایم، اما تک نرخی نشدن اجناس باعث به وجود آمدن فضای کاذب خرید و فروش می‌شود.

او پیرامون اینکه میزان واردات و تعرفه گمرکی برنج خارجی به داخل کشور طی روز‌های اخیر به هیچ‌وجه تغییری نکرده است، گفت: نوسانات هیجانی بهای دلار نرخ برنج خارجی را هم در داخل دستخوش تغییراتی کرده است و برنج هندی با بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش در هر تناژ عرضه می‌شود.

نقش اصلی دلالان در افزایش قیمت تمام محصولات

یکی از خرده‌فروشی‌های شهر اصفهان پیرامون اینکه از اواخر سال ۹۸ با ورود نامیمون ویروس منحوس کرونا بسیاری از کالا‌ها با کمبود و گرانی‌های کاذب در بازار مواجه شدند، گفت: کمیابی و گرانی برنج ایرانی در بازار به‌دلیل انباشت این کالا در انبارهاست و مسئله احتکار مطرح است.

محمدعلی با فاکتور از نام خانودگی خود با اشاره به سابقه چندین ساله حرفه خرده‌فروشی برنج و بسیاری از کالا‌های اساسی مردم، اظهار داشت: بدون شک دلالان و واسطه‌گران در افزایش قیمت تمام محصولات نقش اساسی دارند.

او اضافه کرد: در چنین شرایط خاصی مردم گرانی را از سوی خرده‌فروشان قلمداد می‌کنند در حالی که پشت تمام این ماجرا‌ها سودجویان بدون نظارت با هزاران ترفند اقدامات خود را اجرایی کرده و با کسب سود‌های کلان جامعه و مردم را دچار تنش خواهند کرد.

این خرده فروش اصفهانی افزود: در این برهه از زمان با همه‌گیری کرونا ویروس مردم نگران سلامت خود هستند و قدرت اقتصادی و معیشتی آن‌ها دچار چالش شده باید نهاد‌های متولی، کنترل و نظارت جدی و دقیقی را بر بازار‌های موادغذایی داشته باشند تا سودجویان و دلالان اجازه کنترل بازار به منظور افزایش سود بیشتر را نداشته باشند.

او بیان کرد: در حال حاضر موضوع حائز اهمیت برای مصرف کنندگان در خرید برنج‌های ایرانی این است که مصرف‌کنندگان باید برای خرید برنجی که قیمت معقول و استاندارد داشته باشد به مراکز عمده‌فروشی مراجعه کنند و افرادی که نمی‌توانند برای خرید روزانه‌شان به این مراکز بروند باید برنج ایرانی را گران‌تر بخرند.

محمدعلی با تاسف از اینکه با انباشت انبار‌ها از برنج ایرانی، فروشندگان و تجار عرضه برنج را قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌کنند، افزود: دلیل اصلی گران‌فروشی برنج داخلی فقط سودجویی دلالان است چراکه اخیرا هیچ‌گونه خبری مبنی بر افزایش قیمت برنج ایرانی از سوی مقامات وزارت جهاد کشاورزی اعلام نشده و این تفاوت چشمگیر قیمت بین عمده فروشی و خرده فروشی هم غیرقابل توجیه به نظر می‌رسد که دستگاه‌های نظارتی باید توجه بیشتری به این گران فروشی آشکار نشان دهند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار