تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۲۹۹۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیش‌ترین افزایش قیمت در مردادماه مربوط به روغن و سبزیجات
میوه و سبزیجات هرکدام به ترتیب در مرداد ماه ۱۴۰۰ افزایش قیمت ۱/۸ و ۶/۴ درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کردند و قیمت همین اقلام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۷/۸ و ۸۳/۶ درصد بالا رفت.
  منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه مرداد ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۵/۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱/۰ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق داده های مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه ای مرداد ماه 1400 در مقایسه با ماه قبل 0/4 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه ای گروه "عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات " با افزایش 1/5  واحد درصدی به 58/4 درصد و گروه "کالاهای غیر خوراکی و خدمات " با کاهش 1/3 واحد درصدی به 36/1 درصد رسیده است.

در گروه عمده " خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه " سبزیجات" (هویج فرنگی، کاهو و قارچ) و گروه " لبنیات و تخم مرغ" و گروه " نان و غلات " است که در این گزارش به بررسی گروه " میوه و خشکبار" و "سبزیجات و حبوبات" پرداخته ایم.

طبق جدول منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران شاخص قیمت "میوه و خشکبار" در مرداد ماه 1400  نسبت به ماه قبل خود با افزایش 1/8 درصدی همراه است و نسبت به ماه مشابه سال قبل خود افزایش 47/8 درصدی را نشان می دهد.

همچنین در رابطه با سبزیجات (سبزی ها و حبوبات) این افزایش قیمتی قابل مشاهده است و براساس داده ها، شاخص قیمت آن نسبت به ماه قبل خود افزایش 6/4 درصدی را تجربه کرده و نسبت به ماه مشابه سال قبل به میزان 83/6  افزایش یافته است.

 

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار