تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۲۹۹۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرید تضمینی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تاکنون ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که البته میزان تولید ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
 علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران  درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم با ارزش حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم توسط بازرگانی دولتی و ۲۰۰ هزار تن خرید توافقی صورت گرفته است.

ایمانی از پرداخت ۹۹ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: مابقی مطالبات گندمکاران پس از تحویل و ثبت در سامانه به حسابشان واریز می شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان فصل برداشت میزان خرید به مرز ۵ میلیون تن برسد که در صورت تحقق این امر، میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن معادل ۳۵ تا ۴۰ درصد و میزان تولید ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، عوامل متعددی همچون قیمت مناسب خرید تضمینی و شرایط جوی در خودکفایی و تولید گندم اثر گذار است، باید منتظر ماند تا سیاست وزیر جهاد در ارتباط با خودکفایی گندم و بخش کشاورزی و امکانات تدارک را دید.

وی با اشاره به جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور بیان کرد: قیمت ۵ هزار تومانی گندم در مقایسه با نرخ ۶ هزار تومانی سبوس منطقی است، از این رو بخشی از گندم تولیدی به سمت خوراک دام و طیور رفته است، اما نمی توان برآورد دقیقی از میزان جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور داشت.

ایمانی در ارتباط با آخرین وضعیت واردات گندم بیان کرد: هم اکنون مقادیری گندم مربوط به ثبت سفارش ذخایر استراتژیک سال گذشته وارد می شود و برآورد ها حاکی از آن است که دولت باید به فکر واردات ۵ میلیون تن گندم برای کسری نیاز کشور باشد.

این مقام‌ مسئول با اشاره به اینکه قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم مصوب شده است، گفت: انتظار کشاورزان برآن است که وزیر جهاد ظرف یک تا ۲ روز آینده نرخ مصوب را ابلاغ کند، در غیراین صورت وزیر آینده اعلام می کند.

وی در پایان تصریح کرد: بنابر آخرین آمار کمیته بذر وزارت جهاد هر کیلو گندم بذری را با نرخ ۵ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری کرده است که با احتساب هزینه بوجاری، سم، ضدعفونی و حمل قیمت هر کیلو بذر کمتر از ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان نخواهد بود، مگر آنکه دولت بخواهد یارانه تخصیص دهد که در شرایط فعلی بعید است که رخ دهد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار