تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۲۲۹۸۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار راکد خودرو
 بازار خودرو در نخستین روز بازگشایی پس از تعطیلات ۶ روزه کرونایی، شرایط عجیبی را تجربه می‌کند و امروز در مقایسه با دو هفته پیش قیمت‌ها رشد بین ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته است، هرچند رکود عمیقی بر بازار حکمفرماست.

  امروز در حالی پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر مدل ۹۹ حدود ۱۶۵ میلیون تومان در فضای مجازی قیمت‌گذاری شده که تا همین دو هفته پیش بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان بر آن قیمت می‌گذاشتند.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به عنوان دیگر خودروی محبوب و پرفروش بازار که اوایل اردیبهشت‌ماه امسال ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، فروشندگان امروز ۲۵۴ میلیون تومان برای آن مطالبه می‌کنند و حاکی از رشد ۲۷ درصدی در این مدت است.

بررسی قیمت سایر خودروها در سایت‌های خرید و فروش خودرو و فضای مجازی، رشدی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد را برای انواع خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی نشان می‌دهد.

کارشناسان از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها به‌ویژه خودروهای داخلی که بیش از ۲۰ سال از تولید آنها در کشور می‌گذرد و در نتیجه، عمده قطعات آنها داخلی است ابراز تعجب می‌کنند.

جالب‌تر آن‌که این روزها برخلاف ماه‌های گذشته که خریداران به اصطلاح ناز کرده و به هوای کاهش قیمت‌ها خرید نمی‌کردند، امروز فروشندگان دیگر فروشنده نیستند.

به اعتقاد کارشناسان، ارتباط مستقیم نرخ دلار با قیمت خودرو، مهمترین عاملی است که این روزها بر بازار خودرو تاثیرگذار شده است.

«کوروش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال تهران در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در حالی که انتظارها از بازار ارز در ماه‌های گذشته کاهشی شده بود، اما تحولات سیاسی اخیر در افغانستان محاسبات را بر هم زد.

به گزارش ایرنا، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) با ۸۰۸ تومان افزایش در مقایسه با روز کاری گذشته (۲۴ مردادماه) به ۲۶ هزار و ۷۲۹ تومان رسید.  

طواحن بیان‌داشت: اکنون شاهد هجوم برای خرید خودرو در بازار هستیم، این در حالی است که فروشندگان حاضر به فروش نیستند.

نمایشگاه‌دار دیگری به ایرنا گفت: رشد دست‌کم ۲۰ درصدی را در قیمت‌ها شاهدیم، به طوری که مزدا۳ از حدود ۹۰۰ میلیون تومان در دو هفته پیش امروز به ۱.۱ میلیارد تومان و پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ از ۵.۶ میلیارد تومان، امروز به ۶.۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: بازار در رکود کامل است، با این حال خرید و فروش‌ها هرچند اندک و انگشت‌شمار انجام می‌شود.

این فعال بازار خودرو تصریح‌کرد: ‌شرایط بازار بسیار بد است و اصلا معلوم نیست به کجا خواهیم رفت؟

به گزارش ایرنا، امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۲ SE حدود ۱۳۳ میلیون تومان، وانت پراید ۱۴۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۳۲ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۶۲ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ۱۶۵ میلیون تومان و کوئیک R دنده‌ای ۱۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

در فضای مجازی همچنین در گروه محصولات ایران‌خودرو هر دستگاه پژو ۲۰۶ اس. دی (صندوق‌دار) ۲۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵ حدود ۳۰۰ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۲۵۱ میلیون تومان، پژو پارس ال. ایکس ۳۵۰ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۰۰ میلیون تومان و دنا پلاس دنده اتوماتیک ۴۷۴ میلیون تومان قیمت خورد.

در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه برلیانس H۲۲۰ دنده‌ای ۲۲۰ میلیون تومان، هایما S۷ حدود ۷۹۵ میلیون تومان، جک J۴ نزدیک به ۳۴۸ میلیون تومان، جک S۵ سفید رنگ حدود ۷۹۹ و مشکی رنگ ۷۷۵ میلیون تومان، فیدلیتی یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان و دیگنیتی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت خوردند.

در دسته خارجی‌ها نیز سانتافه مدل ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان، سانتافه مدل ۲۰۱۸ نزدیک به ۲ میلیارد تومان، رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۸ حدود یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان، رنو کولیوس مدل ۲۰۱۸ نزدیک به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، بی. ام. و X۱ حدود سه میلیارد تومان و بی. ام. و ۷۳۰i نزدیک به ۷.۶ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار