تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۲۹۷۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حقیقت راز آلود و پنهان جن‌ها چیست؟
جن به معنای نامرئی، دور از نظر، پنهان و همچنین یک عنوان از طرف خداوند متعال می‌باشد کـه برای معرفی این مخلوقات در قرآن کریم در نظر گرفته شده اسـت.
  در زندگی ما موضوعات مختلفی وجود دارد که در مرور زمان نه تنها ترس و وحشت‌مان نسبت به آن‌ها کم نمی‌شود بلکه با شنیدن نام آن‌ها ناخودآگاه وحشت و هیجانی دلهره آور در وجودمان ایجاد می‌شود.

جن یکی از همین موضوعات اسـت کـه هر زمان صحبت از آن بـه میان می‌آید افکار بسیار عجیب و ترسناکی در ذهن‌مان به وجود می‌آید؛ با وجود اینکه شاید فقط در فیلم‌های وحشتناک جن و ارواح دیده باشیم.

همچنین یکی از دلایل ترس و وحشت انسان‌ها از اجنه، نامرئی و پنهان بودن آن‌ها است.

اگر بخواهیم یک دیدگاه وسیع و گسترده بـه جن و ارواح داشته باشیم بایستی بگوییم:

موجودی اسـت با شعور و اراده کـه بـه اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده اسـت ودر شرایط عادی، قابل درک حسی نیست. او مانند انسان، مکلف اسـت. «سوره حِجر، آیات ۲۹-۴۲، سوره جن، آیات ۱۱-۱۵»

مؤمنین آن‌ها در خدمت ائمه «ع» بوده و انسان‌های مؤمن و شیعه را برادر خود می‏ خوانند. «میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ج ۲؛ ص ۱۱»

اکثر مردم بر این باورند اجنه گروهی از موجودات زنده می‌باشند کـه باوجود نامرئی بودن دارای تفکرات و احساسات هستند و خلقت آن‌ها بـه هزار سال قبل از بشر بر میگردد و از آتش خلق شده اند.

خداوند در قرآن می‌فرماید:

وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ ﴿سوره حجر، آیه ٢٧﴾

و جن را پیش از آن از آتشی سوزان و بی دود پدید آوردیم.

وَخَلَقَ الْجَآنَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ ﴿ سوره رحمن، آیه ١٥﴾

و جن را از آمیزه‌ای [از شعله‌های مختلف]آتش بـه وجود آورد.

حقیقت پنهان و راز آلود این موجودات چه هست؟

از دیرباز تا بـه امروز کنجکاوی و تحقیقات بسیار زیادی در مورد «جن» توسط انسان‌ها وجود داشته و طبق همین کنجکاوی ها، باور‌هایی متفاوت و همچنین متناقض در باب این موضوع در ذهن ان‌ها شکل گرفته اسـت کـه می‌توان گفت هیچکدام از آن‌ها مستند و قابل اعتماد نمی‌باشند.

قبل از هر چیزی بـه معنای لغوی واژه جن می‌پردازیم. جن بـه معنای نامرئی؛ دور از نظر و پنهان می‌باشد. در حقیقت این واژه ناظر بـه ماهیت جن اسـت بـه همین خاطر بچه‌ای کـه هنوز متولد نشده ودر بطن مادر حضور دارد و دیده نمیشود جنین نامیده شده اسـت. «جن» یک عنوان از طرف خداوند متعال می‌باشد کـه برای معرفی این مخلوقات در قرآن کریم درنظر گرفته شده اسـت.

تفاوت‌های انس و جن و فرشته

اشتراک هر سه موجود، برخوردار بودن از تجرد و اراده و اختیار و عقل و مسئولیت و نظام‌مند بودن زندگی اسـت.

با این تفاوت کـه جن و انس بدن دارند، اما فرشتگان بدن ندارند و اگر هم با بدن دیده شده اند آن بدن تمثل آن فرشته بوده اسـت نه خود فرشته «فتمثل لها بشرا سویا» «سوره مریم آیه ۱۷»؛ یعنی در قوای ذهنیّه انسان بـه صورت مناسب ظاهر میشوند، بر خلاف انس کـه بدن ظاهری دارد و بر خلاف جن کـه بدن دارد، اما بـه صورت متشکل یعنی اگر خود را فشرده کند در خارج دیده می‌شود.

فرشته هوای نفس و شهوت ندارد، اما انس و جن هوای نفس و شهوت دارند. «سوره الرحمن، آیه ۵۶»

همه‌ی فرشتگان معصومند، اما همه‌ی انس و جن معصوم نیستند.

فرشتگان هم در ذات خود مجردند هم در فعل خود یعنی با اراده کار‌های خود را انجام می‌دهند نه با وسیله. اما انس و جن ذاتا مجردند، ولی فعلاً مادی هستند یعنی با ابزار باید کار‌ها را انجام دهند.

همه‌ی فرشتگان و جن‌ها طی الارض دارند، اما همه‌ی انسان‌ها طی الارض ندارند.

فرشته‌ها قیامت بـه معنای حساب پس دادن ندارند، اما انس و جن قیامت دارند.

انسان مسلمان شیعه و سنی دارد، اما جن مسلمان فقط شیعه اسـت.


آیت الله قاضی «ره»؛ استاد علامه طباطبائی «ره» فرموده اسـت:

جن سنی نداریم؛ چون هنوز عده‌ای از جن‌هائی کـه در غدیر خم شاهد من کنت مولاه فهذا علی مولاه گفتن پیامبر «ص» بوده اند زنده اند و بر این واقعه شهادت میدهند. «ادب فنای مقربان آیت الله جوادی آملی».

فرشته محدود اسـت و صاحب مقام معلوم «وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ» «سوره الصافات آیه ۱۶۴»، اما انس و جن از ظرفیت نامحدود بر خوردارند.

در انس و جن جنسیت «مذکر و مونث» هست، اما فرشتگان جنسیت ندارند.

فرشتگان از نور خلق می‌شوند، اما بدن انسان از خاک و گل آفریده شده و بدن جن از نار و آتش و بـه قول قرآن از مارج یعنی از زبانه آتش خلق شده اند.

خصوصیات فرشته‌ها

«وَخَلَقَ الْجَآنَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ» «سوره الرحمن آیه ۱۵»

ترجمه: و جن را از آمیزه‌ی [از شعله‌های مختلف]آتش بـه وجود آورد

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَآنَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ ﴿٢٦﴾ وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ ﴿٢٧﴾

ترجمه: و ما انسان را از گِلی خشک که برگرفته از لجنی متعفّن و تیره رنگ اسـت، آفریدیم؛ و جن را پیش از آن از آتشی سوزان و بی دود پدید آوردیم.

فرشتگان زن و مرد و ازدواج و زاد و ولد ندارند، اما انس و جن زن و مرد «سوره جن آیه ۶» و ازدواج و زاد و ولد دارند «جن الشیطان، ص ۵۷».

حتی در میان فقه‌ها بحث اسـت کـه آیا انس و جن میتوانند باهم ازدواج کنند؟ عده‌ای از فق‌ها معتقدند کـه می‌شود و برخی حرام می‌دانند.

فرشتگان نمی‌میرند «مگر هنگام برپائی قیامت»، اما انس و جن مرگ دارند.

قد جن‌ها کوتاه اسـت «تقریباً دو وجب»، ولی می‌توانند خود را بـه اندازه یک گنجشک کوچک کنند و یا بالعکس می‌توانند خود را بـه اندازه یک اتاق بزرگ کنند.

از امام صادق «ع» روایت شده اسـت:

روزی حضرت رسول «ص» نشسته بود، مردی بـه خدمتشان رسید کـه بلندی قامتش مثل درخت خرما بود. درود کرد، حضرت جواب داد و سپس فرمود «خودش و کلامش شبیه جن اسـت». سپس بـه او فرمود کیستی؟ عرض کرد:من هام، پسر هیم، فرزند لاتیس، پسر ابلیس هستم. «بحارالانوار، ص ۸۳»


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار