تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۲۹۶۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان، در انتظار «رئیسی»/بحرانی که از پشت میز پاستور حل نمی‌شود
 چالش‌های استان خوزستان همچون سایر مسائل کشور حاصل رویکرد مدیریتی دولت دوازدهم است؛ رویکردی که انتظار می‌رود در دولت رئیسی پایان یابد و مدیریت میدانی و مردمی جایگزین آن شود.

  طیبه بیات؛ در طول سال‌های اخیر استان خوزستان بالاترین نرخ مهاجرت را در میان تمام استان‌های ایران دارد و مردم خوزستان بنا به دلایلی مانند آب ناسالم، ریزگردها و هوای نامطبوع، گرمای زیاد هوا و شرایط اقلیمی نامساعد همچنین بیکاری، فقر و گرانی، محل سکونت خود را ترک کرده و به دیگر شهرهای کشور مهاجرت کرده‌اند اما وضعیت خوزستان برای مردمی که به هر دلیلی ماندن را بر رفتن اولی دانستند، مدتی است که سخت و غیر قابل تحمل شده است تا جایی که اواخر تیر ماه ۱۴۰۰ موضوع کم آبی در استان خوزستان و مشکلات دیگرِ ناشی از آن، منجر به شکل‌گیری اعتراضات مردمی از ناحیه مردم شهرهای مختلف این استان و در ادامه گسترش یافتن این اعتراضات به چندین استان دیگر شد.

اعتراضات تا جایی ادامه پیدا کرد که مسئولین وقت دولتی و قضائی به منظور پیگیری وضع موجود هیئت‌هایی را جهت بازرسی و بررسی به استان خوزستان فرستادند و سخن گفتن از کم آبی این استانِ اثرگذار در کشور موضوع سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت دوازدهم قرار گرفت اما متأسفانه حرف جدیدی مطرح نشد و اتفاق تأثیرگذاری از سوی دولتی‌ها رقم نخورد و همین امر موجب ورود مقام معظم رهبری به موضوع مشکلات مربوط به خوزستان شد.

رهبر انقلاب: دولت بعدی که سر کار می‌آید وضعیت خوزستان را جدی دنبال کند

رهبر انقلاب در اول مرداد ۱۴۰۰ و پس از دریافت دوز دوم واکسن برکت با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز فرمودند: «اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند. مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت چرا که مسئله آب آن هم در آن آب و هوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست.»

نکته قابل توجهی که در بیانات رهبر انقلاب وجود داشت توصیه به پیگیری مجدانه وضعیت خوزستان از سوی مسئولین بود چراکه ایشان افزودند: «اکنون که دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار شدند و همچنین دولت بعدی که بر سر کار خواهد آمد، کارها را به صورت جدی دنبال کنند.» متن کامل بیانات رهبر انقلاب

اینجا بود که عده‌ای، از دولت سیزدهم، که روی کار نیامده، انتظار داشتند به میدان بیاید و شرایط خوزستان را مدیریت کند و در مقابل نیز عده‌ای بودند که عقیده داشتند که پیگیری وضعیت موجود باید از سوی دولت روحانی صورت گیرد.

* توکلی: آقای رئیسی! سفر یک روزه به خوزستان، خاطر آزرده مردم را آرام می‌کند

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله افرادی بود که اعتقاد داشت رئیسی باید به مساله خوزستان ورود کند چراکه این روزها با توجه رهاکردن امور توسط دولت روحانی، کشور با بی‌دولتی مواجه شده است

توکلی خطاب به رئیسی می‌گوید: «آقای رئیسی! به داد خوزستان برسید؛ منتظر نمانید آقای روحانی کاری کند، البته مسئولیت با ایشان است و او باید اقداماتی انجام می‌داد که نداده است.»

به اعتقاد توکلی، سید ابراهیم رئیسی باید سفری یک روزه به خوزستان انجام دهد تا خاطر آزرده مردم این استان آرام بگیرد. او تاکید می‌کند: «آقای رئیسی! اگر امروز به داد مردم خوزستان نرسید شاید فردا دیر باشد. اگر قانون هم اکنون مسئولیتی برای آقای رئیسی در نظر نگرفته است اما عقل و شرع حکم می‌کند که ایشان از آبروی خودش برای مردم هزینه کند.»

*محمود صادقی: موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های دِز در اولویت دولت سیزدهم قرار بگیرد

در دیگر سو، محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم نیز با ارسال نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، از او خواست تا مساله خوزستان را در دولت آینده در اولویت قرار دهد.

صادقی در این نامه می‌گوید: «اجرای پروژه عظیم انتقال آب از سرشاخه‌های دز، که در حوزه شهرستان الیگودرز قرار دارد، به استان‌های اصفهان، مرکزی و قم موجب پیامدهای زیست محیطی و خشکی آب‌های بیش از ۱۰۰ روستا و عواقب اجتماعی، ازجمله مهاجرت روستاییان به شهر، شده سال‌ها است که مورد نارضایتی، اعتراض و بدبینی مردم به نظام و روحانیت (بلحاظ انتقال آب به قم) شده است. اینجانب در زمان نمایندگی ام برای رسیدگی به این وضعیت پیگیری‌هایی کردم و در مهرماه سال ۹۷ همراه با کارشناسان ذی‌ربط از وزارت نیرو و استان لرستان بازدیدی از این پروژه داشتم که گزارش آن متضمن راهکارهای پیشنهادی برای ترمیم و جبران خسارت‌های ببار آمده، ذیلاً تقدیم می‌شود. خواهشمند است رسیدگی به این موضوع نیز با اولویت مورد توجه دولت آینده قرار گیرد.»

*قاضی‌زاده هاشمی: رئیسی، نمایندگانی به خوزستان اعزام کند

به اعتقاد سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور منتخب باید برای حل موقتی بحران خوزستان، نمایندگانی را به این استان بفرستد.

قاضی‌زاده هاشمی به خبرنگار مهر می‌گوید: «باید نمایندگانی از طرف دولت منتخب به استان خوزستان سفر کرده و از نزدیک مشکلات مردم را مورد بررسی قرار دهند. دولت فعلی اقدام جدی برای حل مشکلات مردم خوزستان انجام نداده و بهتر است دولت منتخب نمایندگانی به استان خوزستان اعزام کنند تا با بسیج اقدامات غیر دولتی به صورت موقت مشکلات مردم کاهش یابد.» متن کامل گفتگو

*درخواست ۱۱۰ فعال اجتماعی از رئیسی برای ورود به مساله خوزستان

در ادامه مطالبات صورت گرفته برای ورود رئیسی به ماجرای پیش آمده در خوزستان، بسیاری از مردم، فعالان اجتماعی از جمله دانشگاهیان، خواهان ورود رئیس‌جمهور منتخب به مسائل و مدیریت صحیح مساله خوزستان شدند. در این راستا، بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان دانشگاهی در خوزستان، با صدور بیانیه‌ای خواهان رسیدگی فوری به مسائل استان توسط رئیس‌جمهور جدید شدند.

اما در دیگر سو، عده‌ای هم معتقد بودند همچنان تا پایان کار دولت دوازدهم، مطالبه برای حل بحران خوزستان باید از حسن روحانی و اعضای دولت او صورت گیرد چراکه رئیس‌جمهور منتخب مسئولیتی برای رسیدگی به قصور و تقصیر گذشتگان تا پیش از استقرار کامل دولت سیزدهم ندارد.

مجتهد شبستری: دولت روحانی باید پاسخگوی وضعیت فعلی خوزستان باشد

حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در همین رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: «امروز از دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور آن انتظار می‌رود که در خوزستان حضور پیدا کنند و در کنار مردم باشند و از نزدیک در جریان مشکلات قرار بگیرند و دستورات لازم برای حل مسائل پیش آمده را بدهند.»

به اعتقاد مجتهد شبستری «تا زمان استقرار دولت آینده، دولت روحانی باید پاسخگوی وضعیت فعلی خوزستان باشد. امروز مسئولین درجه اول اجرایی کشور باید خودشان مستقیماً به مسأله ورود کنند.» متن کامل گفتگو

رئیسی: استاندار ویژه برای خوزستان تعیین خواهیم کرد

پس از مطالبات متعدد از رئیس‌جمهور منتخب برای ورود به حل بحران کم‌آبی در خوزستان، سید ابراهیم رئیسی ۳۱ تیر ماه، جلسه‌ای با عنوان «نشست ویژه بررسی مسائل استان خوزستان» تشکیل داد.

او در این جلسه که با حضور «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، گفت: «متاسفانه نسبت به خوزستان بی توجهی‌هایی صورت گرفته و چنانچه در طول این مدت توجه خاصی به استان شده بود امروز شاهد انباشت مسائل و مشکلات مختلف در سطح استان نبودیم.»

بنا بر تاکید رئیسی، باید یک شورای راهبردی متشکل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای بررسی ویژه وضعیت خوزستان تشکیل شود. به گفته او «دیدگاه‌ها و راهکارهای این شورا برای رفع مشکلات مردم خوزستان مورد توجه دولت سیزدهم خواهد بود.»

رئیسی در این نشست وعده‌ای در ارتباط با خوزستان و برخی دیگر از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان که با بحران‌های خاصی دست به گریبان هستند داد و گفت: «در استان‌هایی که مشکل خاص دارند، استانداران ویژه انتخاب خواهند شد تا با اختیارات ویژه بتوانند به صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند»

رئیس جمهور دولت سیزدهم در این نشست تاکید می‌کند: «دولت برای رفع مشکلات خوزستان برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهد داشت و در برنامه کوتاه مدت خود را موظف می‌داند که در چند ماه آینده با همکاری مردم و همه دستگاه‌ها نسبت به حل مشکلات اضطراری مردم استان اقدام کند.» متن کامل سخنان حجت‌الاسلام رئیسی

*نماینده ایذه: اولین سفر استانی رئیسی به خوزستان باشد

این روزها که تنفیذ و تحلیف حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی انجام و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم نیز به مجلس شورای اسلامی معرفی شده و روحانی تصدی امور را به سید ابراهیم رئیسی واگذار کرده است، مطالبه از رئیس دولت سیزدهم برای پیگیری وضعیت خوزستان و سفر به این استان نه تنها فراموش نشده، بلکه قوت گرفته است.

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: «اولین سفر استانی رئیس‌جمهور باید به این استان انجام شود. همه وزرا نیز باید در این سفر همراه رئیس‌جمهور باشند تا به صورت دقیق مشکلات استان مورد بررسی قرار گرفته و راه‌حل‌های زمانبندی شده ارائه شود.»

مطالبه دیگر ایزدپناه، تحقق هرچه سریع‌تر وعده رئیسی مبنی بر تعیین یک استاندار ویژه برای خوزستان است. او با تاکید بر اینکه «رئیس‌جمهور باید سریعاً استاندار ویژه خوزستان را معرفی کند»، می‌گوید: «استاندار خورستان باید فردی قوی، انقلابی و جهادی و در حوزه اقدامات اجرایی صاحبنظر باشد تا بتواند به عنوان سکاندار امور و نماینده عالی دولت، سازمان‌ها و ادارات را به حرکت وادار کند.» متن کامل گفتگو

*نماینده اهواز: اولین استاندار دولت سیزدهم، استاندار خوزستان باشد

در دیگر سو، کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز همچون ایزدپناه معتقد است که اولین سفر رئیسی به همراه کابینه، باید به استان خوزستان باشد.

او همچنین به وعده رئیسی درمورد تعیین استاندار ویژه باری خوزستان اشاره می‌کند و می‌گوید: «اولین استانداری که از سوی دولت انتخاب می‌شود باید استاندار ویژه خوزستان باشد؛ استانداری که یک مغز متفکر برای پیشبرد برنامه‌های استان باشد. فردی جهادی، انقلابی، پرتلاش و پرکار که بتواند در سال‌های اول دولت رئیسی مشکلات استان را به حداقل برساند.»

به گفته نماینده مردم اهواز در مجلس «استاندار ویژه خوزستان باید به دور از نگاه‌های حزبی و جناحی، تیم خوبی را برای اداره استان انتخاب کند.» متن کامل گفتگو

به گفته بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی، شرایط امروز کشور و بحران‌های عدیده‌ای از جمله «تورم بیش از ۴۴ درصدی، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدنِ بدهی‌های دولت از سال ۹۴، کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی، رشد هزینه‌های جاری دولت از ٨٩ هزار میلیارد تومان به ٩٠٠ هزار میلیارد تومان و همچنین تنش آبی در خوزستان و مطالبات متعدد کشاورزان و مردم این استان» حاصل رویکرد مدیریتی رئیس‌جمهور دولت دوازدهم و صدور بخشنامه‌ها از تهران برای شهرستان‌ها و پشت میزنشینی در پاستور است؛ رویکردی که انتظار می‌رود در دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی به مدیریت میدانی و مستقیم رئیس‌جمهور در صحنه بحران‌ها و مسائل پرچالش کشور تغییر کند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار