تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۲۲۹۵۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طالبان و مرزهای شرقی ایران
 این روزها همسایه شرقی ایران دچار بحرانی به نام طالبان شده است و روندی در پیش داریم که شرایط را برای مرزهای شرقی ایران سخت خواهد نمود.

 آمریکا از افغانستان خارج شد و گروهکی تروریستی به نام طالبان سلطنت امارت اسلامی خود را در مرزهای شرقی ایران آغاز کرد.

▫️بی شک طالبان در آینده تهدیدی برای همسایگان شمالی(ازبکستان و تاجیکستان) ، غربی(ایران) ، شرقی(چین) جنوبی (پاکستان) خود خواهد بود و به دنبال صادر کردن تفکرات خود هستند.

 طالبان این روزها بیان کرده اند که با طالبان ۲۰ سال پیش فرق دارد و تفکرات تروریستی خود را دنبال نمی کند ولی به نظر می رسد این بازی جدید این گروهک است و در آینده ای نزدیک تفکرات افراطی خود را دنبال خواهد نمود.

 مسوولین نظام جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال این باشند که مرزهای شرقی کشور مستحکم کنند تا مبادا مشکلی برای ایران پیش بیایید.

 نکته قابل توجه حرکت طالبان این است که عربستان سعودی به عنوان اولین کشور این گروهک را در افغانستان به رسمیت شناخت و با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که عربستان چه برنامه ای برای آنها خواهد داشت، چرا که سالهاست عربستان با سرمایه گزاری در افغانستان و پاکستان تفکرات سلفی گری را در مدارس این دو کشور رواج داده است و امروز که این حرکت را به رسمیت شناخت شاید یکی از برنامه های خود را اجرایی نموده است.

 در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دموکرات های آمریکایی امروز بر سر کار هستند و  آنها ید طولایی در به وجود آوردن گروه های تروریستی دارند و نمونه آن داعش در عراق و سوریه است و این یعنی یک جنگ نیابتی برای آمریکا، از این رو باید منتظر به وجود آمدن مجدد داعش در مرزهای غربی ایران یعنی عراق باشیم تا  آمریکا به اهداف خود در دوران زمامداری بایدن دست پیدا کند و تفکرات خاورمیانه بزرگ را مجدد پس از سالها کلید زند.

روح اله پورطالب
کارشناس مسائل بین الملل
:
:
:
آخرین اخبار