تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۲۲۷۷۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش/ خوزستان و آبی که از سر گذشت
رهاسازی آب از سدها راه نجات نخلستان های خوزستان است.
  از در که داخل شد نفس نفس می‌زد، دستهایش هنوز خاکی بود در نگاه اول شاید جای تعجب بود، اما وقتی گفت: آقا کمک کنید، متوجه شدیم موضوع مهم است.

مشخص است ترسیده و نگرانی در چهره اش کاملا مشهود بود، پرسید مسئول این خسارت‌ها کیست؟
نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آبماجرا را از او جویا شدیم و فهمیدیم از شوری آب به تنگ آمده، آقای احمدیان روستای شلهه امام حسن عسکری، برای نجات نخلستانش حتی دست به دامن رسانه‌ها شده است.
آبی که بی خبر شور شد
می‌گوید: آب ناگهان شور شده و پرسید مسئول خسارت میلیاردی به نخلستان‌ها کیست؟
این کشاورز کارآفرین می‌گفت: به تنهایی حدود ۳ میلیارد تومان خسارت متحمل شده، آن هم بدون دریافت خسارت.
موضوعی که از ماه‌ها قبل پیگیر آن بودیم، با احمدیان عزم روستایش کردم کنجکاو بودم ببینم علت شتاب با این دست‌های خاکی چیست.
در روستای شلهه امام حسن عسکری نخلستانی با ریشه‌های بیرون زده یک نخل مقصد ما بود وقتی آب با مد رودخانه پای درخت رسیده بود.
آقای احمدیان پای درخت نشست و ریشه‌ها را لمس کرد بعد مشتی آب پر کرد و گفت: بچش!
آب شور بود، گفت: آب ناگهان شور شد بدون هیچ اطلاعی، ۳ میلیارد تومان ضرر حاصل این شوری ناگهانی است.
در شلهه امام حسن عسکری پای درد دل آقای احمدیان و دیگر اهالی نشستیم، خبر به سایر روستا‌ها رسید و پای ما را به روستا‌های حیر و ثوامر باز کرد. دلیل نارضایتی‌ها مشترک بود، آب برای ریشه‌های تشنه نخل‌ها یا نیست یا شور است!
نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آبآب برای خوردن هم نیست
این همه ماجرا نیست، در برخی روستا‌ها آب برای خوردن هم پیدا نمی‌شود. این را همان اهالی می‌گویند.
حالا هر روز شاهد ارسال تصاویری از سوی روستاییان هستیم که از بی آبی و مشکلات بهداشتی آب شرب خانه‌های شان شکایت دارند روستا‌های منیوحی، اروندکنار، حاشیه کارون، حاشیه بهمنشیر و چوئبده همگی روستا‌هایی هستند که اهالی آن‌ها از وضعیت آب چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی ناراضی هستند.
همان روز‌های آخر زمستان که بارندگی به شدت کم شده بود پیش بینی چنین مشکلاتی چندان هم سخت نبود مانند سال ۹۷ که بی آبی و خشکسالی صحنه‌هایی را خلق کرد که هنوز سبب رنجش خاطر برخی اهالی می‌شود.
مشکل جدی آب در ۱۱ روستای منیوحی اهالی را به تنگ آورده بود.
این مشکل، اما تازگی ندارد ساکنان دهستان منیوحی در سی کیلومتری آبادان، حدود ۴ ماه است، با مشکل کمبود آب شرب و آب مورد نیاز برای مصارف روزانه مواجه هستند.
زنان روستا وقتی متوجه ورود دوربین صدا و سیما می‌شوند سر درد دل باز می‌کنند و از بی آبی گلایه دارند، خب بهرحال زنان خانه دار بهتر متوجه می‌شوند بی آبی در خانه آن هم با وجود چند فرزند چقدر مشکلات دارد.
خانمی فرزند بغل از خانه بیرون آمد و گفت: برای تهیه آب خوراکی آب می‌خریم و برای انجام کار‌های روزمره به اجبار از آب نهر‌ها استفاده می‌کنند.
خانم دیگری که معلم هم بود گفت: سالهاست بی کیفیتی و نبود آب آزارمان می‌دهد، اما امسال با وجود خشکسالی اوضاع بدتر هم شده.
آن‌ها همچنین از بی اثر بودن پیگیری‌های خود ناراضی هستند.
مردم روستا‌ها از ظرف‌هایی می‌گویند: که در انتظار ذخیره آب ردیف شده اند تا آب در لوله‌ها جاری شود.
با این وجود مدیر آبفای آبادان، قدیمی بودن شبکه و اینکه این مشکل مربوط به سال‌های دور است را مطرح می‌کند و می‌گوید: باید پول خرج کرد.
مهرانفر، اما تنها راهکار موقت برای حل این مشکل را اتصال یک کیلومتر خط انتقال اصلی ثوامر در شرق جاده دانست.
مدیر آبفای آبادان می‌گوید: برای حل مشکل آب این ۱۱ روستای آبادان، اعتباری افزون بر ۱۵ میلیارد تومان مورد نیاز است تا مشکلات روستا‌ها رفع شود..
روستا‌هایی که با این مشکلات روبرو هستند با دو رودخانه اروند و بهمشیر همجوارند.
کرمی نژاد مدیرعامل آبفای استان خوزستان، اما می‌گوید: مشکل کم آبی ساکنان روستا‌های غرب کارون ظرف یک ماه آینده، برطرف می‌شود.
این خبر را مدیر عامل شرکت آبفای استان خوزستان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آبادان گفت و افزود: در راستای تقویت فشار آب و رفع مسئله کم آبی ۱۲ روستای غرب کارون، روستا‌های پایانه مرزی شلمچه و روستا‌های مسیر یادمان شهدای شلمچه پروژه‌ای با خط لوله ۱۸۰۰ متری و قطر ۳۱۵ میلیمتری در دست اجراست.
کرمی نژاد با بیان اینکه این خط لوله از میدان مقاومت خرمشهر تا پایانه‌های مرزی امتداد دارد، خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی شده این پروژه ظرف مدت یک ماه خاتمه یابد تا بتوانیم مشکل کم آبی و افت فشار در این روستا‌ها را به حداقل برسانیم و پایداری شبکه آب را تامین آب کنیم.
بیش از شش هزار خرمشهری، ساکنان ۱۲ روستای غرب کارون، اگرچه در کنار رودخانه زندگی می‌کنند، اما با مشکل بی آبی و کم آبی دست به گریبانند.
عبیات معاون عمرانی استانداری هم می‌گوید تصفیه خانه‌ها و ایستگاه‌های آب یا ساخته نشده‌اند یا فرسوده شدند، قدیمی بودن تاسیسات آبرسانی حالا موجب شده مشکلات در تنش آب چندین برابر شود به نظر می‌رسد می‌توان به راهکار‌های دیگر هم فکر کرد.
آنطور که مسئولان می‌گویند: بعد از جنگ تلاش‌هایی برای احیای نخیلات انجام شد و تعداد نخل‌ها به دو میلیون و ۳۰۰ هزار اصله رسید، اما به دلیل شوری آب بخش زیای از آن از بین رفت و فعلا تعداد نخل‌ها همان یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله است.
این صدای ریشه‌های تشنه نخلستان‌های آبادان است.
تکرار تلخ سال‌های خشک
صدای ترک‌های زمین زیر پایم از تشنگی حکایت می‌کند، از عطش زمین و از بی رمق شدن خاکی که قرار است هزاران نخل را در خطه جنوب استوار و ثابت نگهدارد.
نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آبدر نخلستانی در روستای صیداویه گام برمی دارم، هر لحظه گمان می‌کنم زیر پایم خالی می‌شود، حاج حسن از دور خسته و آهسته، یکی یکی به نخل‌ها سر میزند، کمی که بی رمق می‌شود دستش را بر نخلی تکیه می‌زند و نفسی تازه می‌کند.
پیرمرد جایی به زمین نشست تا با تکیه بر تپه خاک و ریشه قطور نخل از آب باریکه‌ای که در پای درختان روان بود، با زحمت مشتش را پر کند، دستانی ترک خورده با رگ‌های بیرون زده از زمان طولانی جدالش با زندگی خبر می‌داد.
خود را به او رساندم و از چرایی اوضاع پرسیدم که شوری آب ناگهان لب‌های ترک خورده اش را آزرد و بی اراده آب را به زمین پاشید.
صدای لرزان و آرام او در لابلای باد و برگ‌های تیز و باریک نخل پیچید، با انگشت باغ را دور تا دور نشان داد و آهی کشید که باید هر چه سریعتر کاری کرد تا طعم تلخ شوری آب، دوباره نخل‌ها را از پا در نیاورده.
حاج حسن با ۹۵۰ نخلی که از سال‌های دور با پدر و پدربزرگش در این باغ کاشته و به ثمر رسانده، سالهاست امورات چند خانواده را می‌چرخاند.‌
می‌گوید: بهترین محصول نخل در ۷ سالگی به بار می‌نشیند از آن زمان بار‌ها خرمای آن‌ها را چیده و به بازار برده برای فروش.
بی آبی، خطری که کشاورزی آبادان و خرمشهر را تهدید می‌کند.
اما در سال‌های گذشته گرمای زیاد، گردوغبار و کاهش خرما حالا این روز‌ها ترس از تکرار سناریوی نبود آب و کاهش کیفیت خرما را دو چندان کرده است.
کشاورز ادامه داد: نخل در جوانی و سلامت حداقل دویست کیلوگرم ثمر می‌دهد پارسال خرمای خوبی برداشت کردیم، اما حالا با این اوضاع باران کم، ممکن است خرما بصورت نارس خشک شود و محصول ریزش کند.
محمد خردمندان کشاورز دیگری که نگران نخلستانش است، می‌گوید: خوب یادم هست سال ۹۷ برخی از نخل‌ها زرد شدند و احتمال اینکه دوام بیاورند کم بود بسیار نگرانیم که مدیریت ضعیف آب امسال هم اوضاع را همین گونه پیش ببرد.
این جوان کشاورز می‌گوید: با وجودی که از کل نخلستانم با ۵۰۰ نخل صد تن برداشت داشتم اگر آب شور به نخل‌ها برسد کارشان تمام است، گاهی با خرید آب شیرین کمی آب به نخل‌ها می‌رساندیم تا پاجوش‌ها (بچه‌های نخل) نمیرند.
اما همین پاجوش‌ها در نخلستان آقای احمدیان از پا درآمدند.
با گشتی در نخلستان‌های روستا‌های اطراف اثر شوری آب بر زندگی روستاییان را بخوبی می‌توان دید و البته بر میانه کاری ها.
در همسایگی نخل سالهاست که سبزی، صیفی جان و درختانی همچون انگور و کُنار، فلفل و بامیه کاشته و در سایه آن‌ها پرورش می‌یابد که مشخص است.
علت بی آبی و متهمان خشکسالی
به دنبال علت این مشکل تا پیش از مرگ نخل‌ها باید چاره‌ای پیدا کنیم.
کاهش آورد سد‌ها با کاهش بارندگی
یادم هست مدیر آب جنوب وقت آن روز‌ها با ارائه آماری گفته بود: آخرین وضعیت مخازن سد‌های استان گویای کاهش ۱۲ تا ۸۴ درصدی آورد آب است.
آمار‌ها میزان بارش را در کارون از ابتدای سال آبی در بلند مدت با ۴۴ درصد و در مقایسه سال ۹۵ و ۹۶ با ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهند.
امسال هم که مدیر امور آب منطقه جنوب از کاهش ۳۵ درصدی بارندگی‌ها خبر می‌دهد گرچه می‌گوید: تفاوت آن با سال ۹۷ برنامه ریزی پیش از بحران است.

نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آب
به یاد می‌آورم تکیه پیرمرد به درخت در همان لحظه اول دانه خرمایی را به زمین انداخت که هیچ شبیه خرما‌های آن زمان نبود.
درخت تناور جنوب باید در تابستان هر ۲ روز یک دوره آبیاری شود، اما در این تنش خشکی و یا کمبود رطوبت رشد و برگ آوری گیاه نیز با خطر روبرو می‌شود و از بین خواهد رفت این را وقتی فعالان محیط زیست درباره اش گفتگو می‌کردند شنیدم و اینکه گیاه برای ادامه تحمل شوری بخشی از انرژی خود را هدر می‌دهد و این هدر دادن انرژی در گام اول بر کمیت و کیفیت محصول تاثیر مخرب می‌گذارد.
به سراغ رییس سازمان هواشناسی استان خوزستان رفتم که با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سالی که گذشت گفت: نرمال بارندگی بلند مدت در خوزستان ۳۲۱ میلی متر است، اما امسال با ۲۱۷ میلی متر، کاهش بارش داشتیم.
این یعنی ۳۲ درصد کاهش بارندگی نسبت به نرمال
محمد سبزه زاری افزود: همچنین پراکندگی بارندگی‌ها در مدت بارش مطلوب نبوده است چرا که در پاییز بارندگی‌ها مطلوب، اما در زمستان می‌توان گفت: باران موثری نبارید.
نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آبوی خاطر نشان کرد: اگر همین بارش‌های پاییز را در کل سال داشتیم، می‌توانستیم بگوییم بارندگی موثر بوده است.
حسن دشتی مدیر جهاد کشاورزی آبادان با بیان اینکه کاهش ۳۵ درصدی دبی آب کارون خطری است که امسال هم اراضی کشاورزی بویژه نخلستان‌ها را تهدید می‌کند افزود: اگر می‌خواهیم مانند سال ۹۷ فاجعه‌ای برای نخلداران و محصول خرمای آن‌ها پیش نیاید باید سریعتر دست بکار شویم و سد پایین دست و بالا دست را راه اندازی کنیم.
حسن دشتی با یک حساب سرانگشتی یادآور شد: خشکسالی چه بلایی در این سال‌ها بر سر نخلستان آورده چرا که از ۵ هزار نخل تنها، یک سوم باقی مانده و ۲ سوم آن در جنگ و خشکسالی از بین رفته است.
اما تاسف بارتر از آن این است که تنها ۳۰ درصد نخیلات در جنگ از بین رفت و قاتل ۷۰ درصد دیگر خشکسالی و نبود آب یا حتی شوری آب است.
یعنی از ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان آبادان ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از بین رفته و ۱۳ هزار هکتار نخلستان همچنان پابرجاست که البته با این اوصاف حالا ترس کشاورزان از مرگ آن‌ها هم بی جهت نیست.
مدیر جهاد کشاورزی آبادان این را هم گفت که قشری که در منطقه ما هشت هزار نفر را شامل می‌شود دیگر تجربه تلخ سال ۹۷ که تنها ۴ و نیم تن خرما آن هم با اندازه‌های کوچک برداشت کردند را نمی‌خواهند.
اما سال گذشته با بارندگی فوق العاده ۴۰ هزار تن محصول خرما بدست کشاورزان آبادانی رسید.

Remaining Time -3:58

سد‌هایی که توان مدیریت آب را ندارند
فعالان محیط زیست می‌گویند: ایجاد سد‌هایی مانند سد کارون، جراحی و رود اعلا موجب خشک شدن تالاب‌ها شده و آنچه که هم اکنون در تالاب‌ها دیده می‌شود پساب‌های نیشکر است.
دو سال پیش رهاسازی آب سد‌ها سبب سیلاب و ایجاد خسارت در منطقه شد و حالا هم همین سد‌ها توان تامین آب مصرفی را ندارد! حالا وزارت نیرو که مدیریتش زیر سوال رفته می‌گوید: اگر الگوی کشت اصلاح نشود همین آش است و همین کاسه.
در خوزستان بسیاری از مردم کشاورزند که آب محصولشان را خراب کرده و می‌گویند: زمینی که روزی حاصلخیز بوده و هرگونه محصول از آن برداشت می‌شد اکنون به نمکزار تبدیل شده است.
ذخایر آب سد‌ها چه شد؟
استاندار خوزستان هم می‌گوید: کشت محصولات پرهزینه و آب بری مانند نیشکر و برنج یکی دیگر از مسائلی است که کارون را دچار خطر جدی کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط برای هر هکتار ۳۵ هزار متر مکعب، آب مصرف می‌شود.
مدیر امور آب منطقه جنوب می‌گوید: درست است که سال گذشته صد درصد ذخایر مخازن آب سد‌ها در حوزه کارون پر آب بود، اما مدیریت ناصحیح در کشت شلتوک این ذخایر را بشدت کاهش داد و امسال کاهش بارندگی‌ها، کشاورزی منطقه را با محدودیت آب روبرو کرده است.
ابراهیم پروین می‌افزاید: کشت تابستانه که بیشتر شامل شلتوک می‌شود، برای پارسال در خوزستان ۱۳۰ هزار هکتار تعیین شده بود، اما با مدیریت ناصحیح افزون بر ۲۴۰ هزار هکتار کشت شد. الزام به تامین آب این کشت‌ها سبب شد از ابتدای اردیبهشت تا آخر شهریور ۶۳۲ متر مکعب در ثانیه آب از سد‌های دز و گتوند، برداشت شد.
در حالی که حجم مفید مخازن سد‌ها در استان نزدیک به ۱۳ و نیم میلیارد متر مکعب بود تنها ۵ و نیم میلیارد متر مکعب آن باقی ماند.
در نتیجه کشاورزان سهمیه آب و کشت شلتوک خود را پیش "خور کردند" و شلتوک کاری شد بلای جان تالاب‌ها و کشاورزی.
حالا، اما کسی نیست به این سوال مهم کشاورزان پاسخ دهد که چرا سالی آنقدر آب در مزارع جاری می‌شود که به علت سیلاب نمی‌توانیم محصول کشت و برداشت کنیم و به فاصله یک سال، سال بعد آنقدر خشکی و بی آبی است که باز هم نمی‌شود محصولی کشت و برداشت کرد.
دشتی مدیر جهاد کشاورزی آبادان می‌گوید: طرح آبیاری مدرن در ۱۳۲هکتار نخیلات در سال ۹۳ اجرایی شد، اما وزارت نیرو و سازمان آب و برق برای تامین برق آن همکاری نکرد و با وجود مکاتبه با امور برق منطقه جنوب، مجوز‌های لازم باز هم ارائه نشد.
نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آبخطر بی آبی در کمین است
زمزمه‌های خطرات بی آبی و کم آبی از زمانی شروع شد که هشدار‌های صرفه جویی در مصرف آب یکی پس از دیگری از راه رسید.
مصطفی مهرانفر مدیر آبفای آبادان با بیان اینکه میزان شوری (EC) رودخانه بهمنشیر به بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میکروموس رسیده است افزود: این علاوه بر افزایش EC، شرایط توزیع آب در شبکه آبرسانی آبادان را دشوارتر کرده و به تجهیزات آبرسانی نیز خسارت وارد می‌شود.
مهرانفر با اشاره به فرسودگی شبکه آبرسانی روستا‌های آبادان گفت: فرسودگی خطوط در بخش روستایی باعث شده آب در مناطق روستایی آبادان با ۵۰ درصد ظرفیت توزیع شود و برای روز‌های بحرانی ناشی از کم آبی در مناطق روستایی آبادان به ۲۰ دستگاه تانکر سیار برای آبرسانی نیاز است.
این روز‌ها خبر‌های خوبی از اوضاع نخلستان و دامداری در روستا‌ها به گوش نمی‌رسد، تصاویر دردناکی از گرفتار شدن دام‌ها در گل و لای تالاب‌های خشک شده و نخل دارانی که شوری آب خرمای آنان را در همان مرحله نخست، هبابک (خرمای سبز) به نابودی کشانده است؛ و یا جان دادن گوساله‌های ناتوان در باتلاق‌ها آنقدر درد ناک هست که ضرورت چاره اندیشی را جدی‌تر و سریعتر کند.
از ابتدای خرداد که نخستین زمزمه‌های بی آبی و شوری آب در حال اوج گرفتن بود ناگهان صدای روستاییان بالا گرفت و وکلای مردم در خانه ملت را برآن داشت تا از حق و حقوق مردم دفاع کنند.
مطالبه حق آبه‌ها
جلیل مختار یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در مجلس در تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۰ با اشاره به چالش آب شرب در آبادان گفت: پروژه فاز دو غدیر غیر کارشناسانه و با هزینه‌ای افزون بر هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ اجرایی شد، اما به دلیل عدم احداث یا تکمیل دو ایستگاه تنظیم فشار و دبی کارون، بنابر ادعای رئیس وقت سازمان آب و برق خوزستان، این طرح قادر به آبرسانی بیش از این نیست و تنها ۴۵ هزار مترمکعب آب شرب به آبادان از فاز دوم غدیر اضافه شد که این ناکافی است.
وی خطاب به وزارت نیرو پرسید: چه کسی پاسخگوی این همه بی تدبیری و حیف و میل کردن بیت المال است؟ چرا احداث سد‌های خوزستان از بالادست که باعث ورود آب به دریا و کاهش دبی آب و پیشروی آب دریا به بهمنشیر شده و شوری آب را به مرز ۱۵ هزار میکروموس رساند است مدیریت نشده و حالا منجر به از بین رفتن کشاورزی و آب شور شده است؟ چرا سد‌ها امکان تأمین آب کشاورزی و شرب در زمان خشکسالی را ندارند و حتی در زمان سیل هم این سد‌ها قادر به مهار سیلاب نیستند.
وی با غیر کارشناسی دانستن طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون پرسید چرا با وجود شکایت‌های متعدد از مسئولان وزارت نیرو و سرنوشت آن‌ها مشخص نمی‌شود؟
راهکار مقابله با بحران شوری آب
احداث سد خاکی مارد
درست است که احداث سد خاکی مارد، به گفته سید زین العابدین موسوی فرماندار ویژه آبادان در تامین آبِ با کیفیت شهرستان در کوتاه مدت موثر است، اما با ساخت بند خاکی مارد، رودخانه کارون کاملا مسدود شده و بخشی از زمین‌های کشاورزی در مناطق حفارشرقی و محرزی از نهر یک تا چهار به کانال ژیان متصل نیستند و با خشکی آب مواجه شدند.
رهاسازی آب از سد‌های خوزستان مهمترین راهکار مقابله با شوری آب و خشکسالی
حالا رای زنی‌ها و درخواست متعدد کشاورزان به رهاسازی آب از خروجی سد‌ها منجر شد بطوری که طی چند مرحله آب از سد گتوند و دز برای جبران کاهش دبی کارون و‌ای سی آب پایین دست رهاسازی شد.
آنطور که جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: از ۳۰ خرداد تا دوم تیر ماه از سد گتوند حدود ۱۴۶ میلیون متر مکعب آب رها شده است. ششم تیرماه موج دوم این آب رها سازی شد یعنی ۲۳۵ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد.
اما این کافی نبود...

نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آب
چاره‌ای اساسی باید اندیشید
این، اما انگار کافی نبوده، بی آبی برای دام‌ها به منزله مرگ تدریجی و برای کشاورزان هم که در منطقه ما بیشتر نخل دار هستند هدر رفتن زحمت یک ساله شان را به دنبال دارد، کاهش دبی رودخانه به دلیل خشکسالی از علل این مشکل است.
مدیر جهاد کشاورزی آبادان می‌گوید: رهاسازی آب از سد گتوند به میزان ۳۰۰ متر مکعب و ۱۰۰ متر مکعب آب از سد دز در دو، سه هفته گذشته‌ای سی آب را به ۴۰۰۰ متر مکعب کاهش داده است، اما در طره بخاخ به سمت اروندرود با استاندارد ۱۵۰۰ میکروموس فاصله داریم، زیرا میزان شوری آب ۴۰۴۰ است.
دشتی از سازمان آب و برق نقل قول می‌کند که ۵۸ درصد مخازن سد‌ها خالی است.
مردم ناراحت از وضعیت دام‌ها و نخل هایشان
اواخر تیر ماه است و مردم این روز‌ها از اینکه دام هایشان بعنوان سرمایه اصلی جلوی چشمشان تلف می‌شوند بسیار گلایمندند، برخی هم در دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد از قطعی برق گلایه داشتند همین نارضایتی‌ها مردم را در برخی شهر‌ها به خیابان کشاند، مردمی که تاکید کردند تنها خواسته آن‌ها توجه به مشکلات آب و اختصاص حق آبه آن‌ها است تا بتوانند نخل‌ها و دام‌ها را از مرگ تلخ نجات دهند.
قول‌هایی که در انتظار عملند
به گفته استاندار خوزستان در پی بروز مشکلات تنش آبی و خشکسالی در استان، هیاتی متشکل از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاونان وزیران نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و دادستانی کل کشور به استان سفر و در نشستی قرار شد با مصوبات هیات دولت خسارت کشاورزان و دامداران خوزستانی جبران می‌شود.نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آب
قاسم سلیمانی دشتکی افزود: پرداخت باقیمانده خسارت سیل ۹۸، پرداخت خسارت به دامداران وکشاورزان، اعتبار برای ساخت سد‌های مارد و چوئبده در آبادان و خرمشهر برای جلوگیری از ورود آب شور دریا و طرح‌های مقابله با تنش آبی در استان از جمله این مصوبات است.
همچنین نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از اختصاص هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان اعتبار برای احیای سد مارد و چوئبده خبر داد.
جلیل مختار افزود: با اختصاص این اعتبار سد پایین دست بهمنشیر که تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به صورت غیرفعال درآمده است فعال خواهد شد.
او ادامه داد: با فعال شدن این سد می‌توانیم از ظرفیت ذخیره سازی آب شیرین استفاده کنیم و از ورود آب شور به رودخانه بهمنشیر نیز جلوگیری می‌شود.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب روستایی اختصاص یافته است گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای مشکلات کشاورزی نظیر طرح‌های آبرسانی برای دام‌های سنگین و لایروبی انهار اختصاص یافته است.
حالا بنابر گفته‌های استاندار خوزستان: ظرف یکی، دو روز آینده ۵۰ درصد این اعتبارات به صورت نقد پرداخت و یک ماه پس از اجرای طرح‌ها ۵۰ درصد باقی مانده آن پرداخت خواهد شد.
وی افزود: برای تامین آب دام‌های سنگین از جمله گاومیش حوضچه‌هایی فراهم شده است که نیاز به آب دارند بدین منظور و برای تامین آب دام‌های سبک با تانکر‌های آبرسانی انتقال آب صورت می‌گیرد، اما برای تامین تانکر‌های بیشتر، بنیاد برکت و نیرو‌های مسلح آمادگی لازم را اعلام کردند.
حالا که همه پای کار هستند بنیاد برکت طبق تفاهم نامه‌ای برای حل مشکل تنش آبی در ۴۷۱ روستا استان مشارکت می‌کند و در سفر روز دو شنبه دکتر مخبر، مدیر عامل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به استان اعتباری علاوه بر هزینه اجرای این تفاهمنامه برای طرح‌های آب استان اختصاص می‌یابد.
استاندار خوزستان گفت: همچنین در این زمینه بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی و محرومیت زدایی ریاست جمهوری نیز اعتبارات خوبی برای حل مشکل کم آبی در استان درنظرگرفته اند.
برای ضمانت اجرا هم رییس قوه قضاییه هم به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأموریت داد موضوع را تا حصول نتیجه روشن و قطعی و حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم خوزستان برسانند.
امید هست...
به نخلستان می‌روم، بار دیگر پیرمرد به سبد خرمای پارسال خیره مانده خرما‌هایی درشت و درخشان، پیرمرد با همین نخلستان امورات گذراند، سالی پربار و سالی هم بی ثمر، اما حالا که موقع بهره برداری سایر پسران است نخلستان نیازمند مدیریت صحیح آب از سوی مسئولان است.
آن‌ها آستین بالا زده اند و بازوی قوی دارند و آماده کارند، اما نخلستان اگر هر روز بی رمق‌تر شود و آب شورتر، تولیداتی که روزی فروششان با فروش نفت رقابت می‌کرد دیگر از قیمت می‌افتند و پسران بیکار می‌شوند.
به اتاق خبر برمی گردم و به فکر فرو می‌روم که با تمام دیده‌ها و شنیده‌ها چه کنم؟ که ناگهان خبر به صدا درآمدن زنگ یک تلفن در فضای مجازی به سرعت منتشر و دست به دست شد، با خودم گفتم این خبر شاید همانی باشد که بارقه های امید را در دل آقای احمدیان و کشاورزان خوزستانی روشن کند. 

نخلستان های خوزستان در انتظار شیرینی آبخبر این بود، تلفن استاندار، به صدا در آمده و  رئیس‌جمهور منتخب با استاندار خوزستان درباره خشکسالی و مشکل کم‌آبی گفتگو کرد. سید ابراهیم رئیسی از آن سوی خط در جریان آخرین مسائل و اوضاع این استان به ویژه موضوع خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفت و گفت: سلام بنده را به مردم خوزستان ابلاغ کنید، ما در جریان مشکلات آن‌ها هستیم و ان‌شاءاله به طور جد پیگیر رفعِ مشکلات خوزستان در دولت سیزدهم خواهیم بود.
مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار