تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۲۲۷۷۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین وضعیت سد کرخه و تامین آب مناطق پایین دست
 معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه اکنون حدود ۷۰ درصد از سد کرخه خالی است، گفت: وقتی انحرافی نسبت به برنامه مدیریت خشکسالی ایجاد می شود ریسک تامین مصارف آب در ماه های آینده افزایش می باید.

علی شهبازی با اشاره به آخرین وضعیت خروجی سد کرخه و دبی آب جریان یافته در رودخانه کرخه اظهار کرد: حدود دو هفته است که خروجی سد کرخه نسبت به برنامه اولیه مدیریت خشکسالی تدوین شده برای استان افزایش یافته و به حدود ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

وی افزود: این افزایش خروجی و رهاسازی آب از سد کرخه در مرحله اول که از دو هفته پیش آغاز شد، حدود ۱۳۰ متر مکعب در ثانیه بود و در مرحله دوم در یک هفته اخیر به حدود ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: بر اساس برنامه مدیریت خشکسالی خوزستان دبی خروجی سد کرخه باید حدود ۷۵ متر مکعب در ثانیه باشد اما با توجه به مشکلات به وجود آمده در پایین دست سد کرخه که به دلیل برداشت بی رویه آب بود، دبی رهاسازی آب از سد افزایش یافته است.

شهبازی عنوان کرد: به دلیل مشکلاتی که برای حق آبه اصلی حوضه کرخه از جمله تالاب هورالعظیم، احشام و دام ها و... بوجود آمد، به ناچار مجبور به افزایش دبی خروجی در دو هفته اخیر شده ایم تا حق‌آبه این افراد و بخش ها تامین شود.

وی با بیان اینکه تا خردادماه کل نیاز آبی تالاب تامین می شد اما مشکلاتی که تیرماه برای تالاب به وجود آمد باعث شد تا رهاسازی آب برای تامین حق آبه هورالعظیم افزایش یابد، ادامه داد: در حال حاضر دبی شاخه های انتهایی رودخانه کرخه که به هورالعظیم می رسد حدود ۳۵ متر مکعب در ثانیه است و البته این روند افزایشی و بیشتر از نیاز تالاب است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت سد کرخه گفت: وقتی انحرافی نسبت به برنامه مدیریت خشکسالی ایجاد می شود ریسک تامین مصارف آب در ماه های آینده افزایش می باید اما به صورت مرتب شرایط را رصد خواهیم کرد تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشویم.

شهبازی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد سد مخزنی کرخه خالی است و فقط حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب تا تراز نیروگاه در سد کرخه آب وجود دارد و امیدواریم که نیازی نباشد تا از احجامی پایین تر از تراز نیروگاه استفاده کنیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار