تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۲۲۵۸۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازار شیر هم به بازارهای آشفته اضافه شد / سیاست‌ های غلط بی پایان
چند روز است که خبر احتمال افزایش قیمت شیر نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده است؛ از سویی عده‌ای نگران مصرف‌کنندگانی هستند که لبنیات هم از سفره‌شان حذف خواهد شد و از سویی دیگر نیز بسیاری نگران توقف تولید با قیمت پایین حال حاضر هستند.
 شاید 3سال پیش و زمانی که سیاستمداران به سیاست ارز ترجیحی روی آوردند، تصور نمی‌کردند که روزی این سیاست تمام بازارها را به خود گره بزند و این گره آنقدر کور شود؛ اما اکنون بعد از سه سال این اتفاق افتاده و هیچ بازاری از این ارز آرامش ندارد؛ حتی بازارهایی که مشمول ارز 4200تومانی نیستند؛ در ابتدا مشکلات با بازارهای مرتبط با این ارز مانند مرغ، گوشت، روغن و... آغاز شد و حال بازارهای وابسته نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و نتیجه این تاثیر در سفره افراد به ویژه دهک‌های پایین درآمدی نمودار شده است. روز به روز یکی از اقلام از سبد غذایی خانواده‌ها حذف شد و این روزها زمزمه‌های حذف لبنیات از سفره‌ها هم به گوش می‌رسد.
[yektanet.com]
گرانی لبنیات از کجا شروع شد و به کجا رسید؟

گرانی لبنیات از ابتدای سال جاری آغاز شد و باتوجه به گزارش مرکز آمار قیمت شیر، تخم مرغ و پنیر در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77.4درصد افزایش داشت؛ از آنجایی که غالب این لبنیات به شیر وابسته هستند، قیمت آن بر روی قیمت سایر لبنیات نیز اثرگذار است. قیمت شیر پس از عید به صورت غیررسمی افزایش یافت؛ البته این افزایش قیمت مثل همیشه از سوی مسئولین تکذیب شد ولی چیزی که آشکار بود، این بود که شیر با قیمت مصوب به فروش نمی‌رسید. دامداران نیز مدتی است که خواستار افزایش قیمت شیر به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید هستند؛ اما کسی در ابتدا بدان توجه نکرد و این افزایش قیمت به بعد از انتخابات موکول شد و حال زمزمه‌های افزایش قیمت در هفته آتی نگرانی‌های بسیاری را برای تعطیلی کارخانه‌های کوچکی که شیر می‌فروشند و سفره‌هایی که خالی خواهد شد، به وجود آورده است.
یک سر و هزار سودای نهاده‌های دامی

مشکل در تامین نهاده‌های دامی حدود یک سال و نیم است که دامداران را گرفتار خود کرده است؛ نهاده‌های دامی مشمول ارز ترجیحی هستند و فسادی که این ارز در بازار نهاده‌ها ایجاد کرده است نیز مانند سایر بازارها مشخص است. نهاده‌های دامی از اصلی‌ترین هزینه‌ها در تولید محصولات دامی چون گوشت، شیر، مرغ ... به شمار می‌رود؛ از این رو قیمت نهاده‌ها بر قیمت نهایی این محصولات تاثیر بسزایی دارد. اما دولت یک سال و نیم است که نه می‌تواند نهاده مورد نیاز دامداران را تامین کند و نه حاضر است از سیاست قیمت مصوب دست بکشد و آثار این سیاست‌های غلط تنها گریبانگیر تولیدکننده ومصرف‌کننده شده است.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار