تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۲۴۸۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حجامت، جای اهدای خون را نگیرد
  یک فوق تخصص خون گفت: بهترین درمان برای افرادی که غلظت خون دارند، اهدای خون است اما برخی به جای اهدای خون، حجامت می‌کنند در حالی که حجامت نمی‌تواند غلظت خون را کاهش دهد.

دکتر بیژن کیخائی  با اشاره به روز جهانی اهدای خون، اظهار کرد: بسیاری از بیماران نیازمند دریافت خون هستند. خوزستان یکی از استان‌های تالاسمی‌خیز کشور است و این بیماران به دریافت مستمر خون نیاز دارند. بیماران سرطانی نیز در بازه‌ای از درمان، به دریافت خون نیاز دارند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به اینکه آمار تصادفات در خوزستان بالا است و خوزستان، استان‌های همجوار را نیز پوشش می‌دهد، بیماران تصادفی نیز به خون نیاز دارند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: در برخی جراحی‌های دیگر نیز ممکن است بیماران به خون نیاز پیدا کنند بنابراین نیاز به خون همیشگی است و جایگزینی برای خون وجود ندارد. خون این بیماران تنها از طریق اهداکنندگان تامین می‌شود.

وی با اشاره به برخی شرایط اهدای خون، گفت: افراد ۱۸ تا ۶۰ سال سالم و دارای وزن بالای ۵۰ کیلوگرم می‌توانند خون اهدا کنند و هر فرد می‌تواند حداقل هر سه ماه یک بار خون اهدا کند.

کیخائی به تاثیر اهدای خون در کاهش غلظت خون اشاره کرد و گفت: امروزه متاسفانه حجامت به غلط جایگزین اهدای خون شده است در حالی که نباید جای اهدای خون را بگیرد. بهترین درمان برای افرادی که غلظت خون دارند، اهدای خون است اما برخی به جای اهدای خون، حجامت می‌کنند در حالی که حجامت نمی‌تواند غلظت خون را کاهش دهد.

وی با اشاره به عدم توانایی اهدای خون بعد از حجامت، عنوان کرد: کسانی که حجامت کرده‌اند، حداقل سه ماه نمی‌توانند خون اهدا کنند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال گفت: قبل از انجام فرآیند اهدای خون، بررسی‌های لازم از افراد انجام و در شرایط خاص، خون در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد.

کیخائی در خصوص برخی نگرانی‌ها از انتقال کرونا از طریق اهدای خون، بیان کرد: کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود و در این زمینه جای نگرانی نیست. مردم می‌توانند با خیال راحت نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی افزود: نیازمندان خون چشم انتظار اهداکنندگان هستند بنابراین از افرادی که توان اهدای خون دارند می‌خواهیم نسبت به این عمل خداپسند و برای نجات جان بیماران اقدام کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار