تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۲۴۸۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعرض به منظر شهری دزفول
 تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای شهر دزفول بعد از اعلام زمان قانونی تبلیغات آغاز شد و به یک باره تمام نقاط شهر مورد هجوم تبلیغات پرهزینه، غیرقانونی و غیرضروری کاغذی و بنری نامزدها قرار گرفت.

  با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، فضای انتخاباتی شهر دزفول روز به روز داغ‌تر می‌شود؛ ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در مرکز شهر فعال شده و نامزدها به معرفی و تبلیغ مستمر خود مشغولند. 
نامزدهای شورای شهری هم که در دقیقه ۹۰ توانسته‌اند تایید صلاحیت خود را دریافت کنند، ستادهای خود را به سرعت برپا می‌کنند تا از گود رقابت دور نمانند.

خیابان‌های مرکز شهر دزفول نیز به عنوان شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین نقاط شهر با پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بزرگ پر شده است؛ اما در این بین بی‌اخلاقی آزاردهنده‌ای در ذوق رهگذران می‌زند.

با وجود جانمایی محل‌های بتنی مخصوص تبلیغ در نقاط مختلف شهر، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بر دیوارها و پایه برق‌ها خودنمایی کرده و منظری نازیبا جلوی چشم شهروندان ایجاد کرده است.

حمید صادق جولا معاون فرهنگی شهرداری دزفول در این باره می‌گوید: شهرداری دزفول برای نصب تبلیغات کاغذی دیوارهای بتنی در مکان‌های پرتردد شهر قرار داده تا نامزدها از این مکان‌ها برای تبلیغ استفاده کنند ولی بی‌اخلاقی‌های تبلیغاتی به وفور در سطح شهر دیده می‌شود.

آزردگی خاطر دوستداران محیط زیست

نصب پوسترهای کاغذی و بنرهای بزرگ تبلیغاتی برخی نامزدها بر دیوارهای شهر، خاطر دوستداران و دلسوزان محیط زیست را نیز آزرده و منظر شهری را دستخوش آلودگی بصری کرده است؛ این موضوع به صورت گسترده مورد اعتراض کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

رضا قپانچی‌پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول که از مخالفان تبلیغات کاغذی است، بر ضرورت جمع آوری این نوع تبلیغات تاکید دارد؛ او می‌گوید: نصب این تبلیغات منظر شهر را مخدوش کرده و مسوولان ستادها باید نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنند.

در میان این به هم ریختگی تبلیغاتی، نصب پوستر برخی نامزدها بر روی مبلمان شهری، نوبر است چراکه این افراد درصورتی ادعای زیباسازی و طراحی مبلمان شهری را دارند که پوستر تبلیغاتی‌شان چهره شهر را نازیبا کرده است.

رضا فاتحی یک شهروند دزفولی در این باره می‌گوید: برخی نامزدها در ابتدای کار به قانون بی‌احترامی می‌کنند لذا نمی‌توان از این افراد بی‌مسوولیت و قانون گریز انتظار داشت برای شهر قانون مفید تصویب و بر اجرای آن نظارت کنند؟

این شهروند دزفولی می‌افزاید: این افراد برای زیباسازی شهری نامزد شده‌اند که با تبلیغات خود منظر آن را به هم ریخته‌اند و به طور قطع نباید از آنها  انتظار داشت در زیباسازی شهر مفید باشند.

اعلام اینکه نامزدها از چنین اقداماتی بی‌خبر هستند از نگاه فاتحی موضوع را بدتر می‌کند و نشان می‌دهد فرد مورد نظر توانایی کنترل و مدیریت اعضای ستاد خود را ندارد چه برسد به تصمیم گیری برای کل شهر!

این شهروند دزفولی انعکاس این تخلفات در تبلیغات انتخاباتی را از سوی رسانه ضروری دانست و بر لزوم برخورد با نامزدهای متخلف تاکید کرد تا از این طریق نامزدها به اشتباه خود پی ببرند و پس از اعتراض مردمی، تبلیغات غیرقانونی را جمع آوری کنند.

واکنش میراث فرهنگی به نصب پوستر بر اماکن تاریخی

نصب پوستر بر پیکر پل قدیم دزفول با یکهزار و ۷۰۰ سال قدمت و سایر اماکن باستانی از دیگر صحنه‌های زشت تبلیغات انتخاباتی است؛ نصب این پوسترها بر بدنه این اماکن موجب زشتی چشم انداز فرهنگی شهر شده است.

 اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در واکنش به این موضوع با انتشار اطلاعیه‌ای از نامزدها خواست نصب پوستر و دیوارنویسی بر پل و سایر اماکن تاریخی را متوقف کنند.

تبلیغات سنتی این چنینی در شرایط کرونایی و عصر ارتباطات که اغلب افراد جامعه اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق فضای مجازی و تلفن‌های همراه جمع آوری می‌کنند کاری بیهوده به نظر می‌رسد. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این باره می‌گوید: ارتباطات و نامه نگاری‌ها مجازی شده و زیرساخت‌ تبلیغات مجازی فراهم است از این رو بهتر بود تبلیغات انتخابات به صورت مجازی انجام شود.

از سوی دیگر در مقاطعی به دلیل افزایش قیمت کاغذ، برای برگزاری امتحانات مدارس با مشکل جدی در تامین برگه امتحانی مواجه شدیم ولی اکنون پوسترها و کاغذهای تبلیغاتی بی‌شماری به کنار خیابان می‌افتند و تبلیغات سنتی را به رخ شهروندان می‌کشانند.

لزوم مجازی شدن تبلیغات انتخاباتی
روی آوردن بازار و تبلیغات به فضای مجازی از دستاوردهای مهم کرونا در ۲ سال گذشته بوده است و نامزدها می‌توانستند با حداقل هزینه از این نوع تبلیغ استفاده و انرژی و هزینه خود و طرفدارانشان را صرف پرداختن به سایر امور می‌کردند.

افسوس که این کار را نکردند یا توجه آنها به فضای مجازی کم و به فضای شهری معطوف بود؛ نامزدها با این کار علاوه بر حذف چالش‌های پیش گفته، می‌توانستند خود را بهتر معرفی کنند و به جای هزینه‌های آنچنانی، تبلیغات خود را با هزینه‌ بسیار کمتری در کانال‌های فضای مجازی دزفول انجام می‌دادند.

به اعتقاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول، تبلیغات مجازی فرصت ارتباط مردم با نامزدها را فراهم آورده تا بتوانند گفت وگو کنند و پرسش و پاسخ به نحو بهتری انجام شود. 

در گوشه دیگری از خیابان، رفتگری با تن خسته در حال جمع کردن زباله‌ها است؛ زباله‌هایی که اغلب پوسترهای تبلیغاتی و پذیرایی ستادهای انتخاباتی هستند.

قپانچی‌پور با تاکید بر اینکه نیازی به نصب بنر، پلاکارد و بنر پلاستیکی نبود، به این نکته اشاره می‌کند که تبلیغات سنتی مصرف کاغذ را بالا برده و تبلیغ مورد نظر بدون دیده شدن به صورت زباله در خیابان رها می‌شود.

برخورد با نامزدهای متخلف

معاون فرهنگی شهرداری دزفول با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی از سوی فرمانداری از نصب داربست و جایگاه در نقاط مختلف شهر اظهارتاسف کرد و از نامزدها خواست تابع قانون بوده و به دستورالعمل‌های ستاد انتخابات پایبند باشند. 
بنا به گفته او تبلیغات کاغذی در جداول، دیوارنگارها، تابلوی شهدا، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، اماکن عمومی شهرداری و مسیر زیرگذرها نیز نصب شده و شلختگی تبلیغاتی ایجاد کرده است.

او می‌افزاید: واحد اجرائیات شهرداری همراه با نماینده فرمانداری و نیروی انتظامی نسبت به جمع آوری چنین تبلیغاتی اقدام می‌کنند.

علی قلطاغ‌ساز رئیس ستاد انتخابات شهرستان دزفول نیز با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل تبلیغات در فضای شهری و مجازی از سوی نامزدها می‌گوید: واحد بازرسی و تخلفات تبلیغاتی که با همکاری سایر نهادها فعال شده تبلیغات خارج از عرف و قانون را جمع آوری می‌کنند.

او می‌افزاید: نامزدها فقط مجازند مقابل ستادها و دیوارهای بتنی تعبیه شده تبلیغات انتخاباتی خود را نصب کنند ولی دیوار خانه‌ها، زیرگذرها و اماکن تاریخی نیز دستخوش تبلیغات شده که موارد تخلف به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

علاوه بر مصرف بی‌رویه کاغذ در تبلیغات انتخابات باید ترکاندن ترقه، صدای بلند سیستم‌های صوتی، ایجاد ترافیک و پرتاب پوستر به درون خودروها را از دیگر نکات آزاردهنده در شهر دزفول برشمرد؛ این موارد همگی جای خالی آموزش و فرهنگ سازی ویژه تبلیغات انتخابات را به خوبی نشان می‌دهد.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه به صورت همزمان در ایران اسلامی برگزار خواهد شد و امید است با حضور حداکثری مردم، بار دیگر اقتدار نظام به رخ جهانیان کشیده شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار