تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۲۴۸۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تنور گرمای جنوب و مشقت زیست در این دیار/ خوزستان، گرما و شرجی
خوزستانی ها این روز‌ها شاهد افزایش دمای هوا هستند به طوری که در برخی از ساعات روز گرمای بیش از ۵۰ درجه را تجربه می‌کنند.
  مردم سرزمین جنوب بیشتر آن را می‌شناسند. پدیده‌ای که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. گرما واژه‌ای آشنا با مردم دیار جنوب کشور و مخصوصا خوزستان است کلمه‌ای که جان مردم را به ستوه آورده. گویا گرمای هوا با تار و پود مردمان خوزستان عجین شده است. سال به سال و روز به روز این پدیده بیشتر خودنمایی می‌کند. هوای این روز‌های خوزستان از داغی، رطوبت و گرما، غیرقابل وصف است و  فصل بهار هنوز تمام نشده عرق از سر و روی همه شرشر می‌کند. رهگذران کوی و برزن نفس هایشان به شماره می‌افتد چنان که گویی تا چند دقیقه دیگر قرار است نقش بر زمین  شوند.  

امسال فصل خرماپزان پیش از موعد مقرر هر ساله اش با کوله باری از گرما و شرجی آمده و این طاقت طاق شده مردم است که در حال پختن و به جوش آمدن است و با خنک‌ترین نوشیدنی‌های جهان هم تب این گرما از وجود خوزستانی‌ها فروکش نمی‌کند. این افزایش دما در ساعات اوج گرما موجب  سوت و کوری خیابان‌های اصلی شهر‌ها  شده است بطوری که اگر هنگام ظهر، گذرت به خیابان‌ها و  کوچه پس کوچه‌های اهواز بیفتد، احساس می‌کنی در شهر مردگان و ارواح قدم برمی داری. اما علاوه بر گرمای هوا خاموشی‌های اخیر نیز قوز بالا قوز شده و مشکلاتی را بوجود آورده  و زندگی را برای شهروندان خوزستانی سخت و نفس گیر کرده است.

یک شهروند اهوازی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گرما زودتر از سال‌های قبل وارد خوزستان شده و از ساعات اولیه ظهر تردد و فعالیت روزمره تقریبا متوقف می‌شود و تا غروب به جز کسانی که کار واجب دارند نمی‌توان کسی را در خیابان‌ها دید.

او افزود: ساعت کار ادارات که تا ۱۲:۳۰ تعیین شده، زمان رسیدگی به امور اداری را محدود کرده است و ما مجبوریم ساعات اولیه صبح کار‌های اداری خود را انجام دهیم. هرچند گرمای هوا اجازه تردد را به شهروندان نمی‌دهد.

خوزستان گرمترین منطقه مسکونی جهان 

محمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان یکی از علل افزایش دما را کمبود بارش‌ها در این استان عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از دلایل این افزایش دما، پدیده دینامیکی در هواشناسی، به نام پر فشار جنب حاره‌ای است، بر اساس این پدیده، الگوی تابستانه با تقویت و استقرار زود به هنگام باعث روند افزایش دما در استان خوزستان شده است.

او با بیان اینکه مناطقی مانند خوزستان، استان‌های جنوب شرق عراق و کشور کویت گرمترین مناطق مسکونی جهان هستند، افزود: در ۳۰ سال گذشته در دهه دوم خردادماه دمای بالای ۵۱ درجه در شهرستان امیدیه بی سابقه بوده است پارسال در دهه سوم تیرماه دما در این شهرستان به بالای ۵۱ درجه رسیده بود، اما شهر‌های هندیجان، آبادان  این تجربه را داشته اند.

امیدیه  رکورددار گرمترین شهر جهان

سبزه زاری اظهار داشت: شهر‌های امیدیه، ماهشهر، هندیجان، آقاجری و رامهرمز دما‌های ۵۰ درجه را شاهد بودیم و همچنین امیدیه با دمای ۵۱ درجه در نیمه دوم خردادماه گرمترین شهر جهان شناخته شد.

تنور گرمای جنوب و مشقت زیست در این دیار/ خوزستان بر مدار گرما/ خوزستان، گرما و شرجی

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به این نکته که تا آخر خردادماه  دمای بالای ۴۹ درجه را در استان نخواهیم داشت، تصریح کرد: از ابتدای تیرماه شاهد الگوی پر ارتفاع جنب حاره‌ای خواهیم بود که دوباره شهر‌های استان دما‌های بالای ۵۰ درجه را تجربه خواهند کرد.

این مقام مسئول بیان داشت: وقتی دما افزایش می‌یابد اثرات شدید گرمازدگی نمایان می‌شود، اما شاخص آسایش فرمولی است که در آن  دما و رطوبت را در نظر می‌گیرند مثلا اگر دما و رطوبت با هم افزایش یابند احتمال آسیب رسیدن به گروه‌های حساس وجود دارد و باید مراقب باشند.

او گفت: قانونی مبنی بر تعطیلی ادارات و بانک‌ها در صورت افزایش دما و رسیدن آن به بالای ۵۰ درجه وجود ندارد و تنها استاندار می‌تواند دستور تعطیلی ادارات و بانک‌ها را صادر کند که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم این مهم را مورد بررسی قرار دهند.

سبزه زاری افزود: شهروندان در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند، در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشوند و در صورت امکان کار‌های خود را غروب و شب انجام دهند.

کاهش ۵۷ درصدی ذخایر برق آبی در خوزستان

زمانی سخنگوی برق منطقه‌ای کشور گفت: نزدیک به ۶ هزار و ۷۰۰ تا ۷  هزار مگاوات تولید  برق آبی در استان داریم که بیش از ۶۰ درصد تولید برق آبی استان را شامل می‌شود، ولی تولید این مقدار در مواقع خشکسالی به شدت کاهش می‌یابد و امسال بیش از ۵۷ درصد ذخایر برق آبی نسبت به پارسال کاهش داشته‌ایم که این نشان می‌دهد، نزدیک به ۴ هزار مگاوات از تولید را از دست داده ایم و این کمبود از طریق  واردات انرژی از شبکه سراسری صورت می‌پذیرد.

او با بیان اینکه الگوی مصرف ۳ هزار کیلووات ساعت در ماه برای مشترکان مناطق گرمسیر از جمله خوزستان  است و کمتر از ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه مشترک کم مصرف محسوب می‌شوند که طبق قوانین برق مجانی محسوب می‌شود، افزود: الگوی مصرف در مناطق گرمسیر یک که شامل خوزستان می‌شود ۳ هزار مگاوات ساعت در ماه است که بیشتر از این میزان  مشترک پرمصرف محسوب شده که از طریق  پیامک به آن‌ها هشدار داده می‌شود اما انتظار داریم که مشترکین الگوی مصرف را رعایت کند تاهم کمک به اقتصاد خانواده شود و هم اینکه صنعت برق را در تامین برق سایر مشترکین  یاری دهند.

زمانی اظهار داشت: معمولاً در فصل تابستان  وارد کننده انرژی از شبکه سراسری هستیم  و در فصل‌هایی مانند زمستان که مصرف شبکه کاهش می‌یابد ما صادر کننده  آن هستیم  و ما در بیشتر ساعات شبانه روز وقتی نیرو‌های برق آبی از مدار خارج هستند آن را از شبکه سراسری وارد کرده  یعنی در تمام دنیا شبکه‌های سراسری برق  به هم متصل بوده که  این باعث پایداری بیشتر شبکه‌ها می‌شود.

رمز ارز‌ها بلای جان برق خوزستان

 سخنگوی برق منطقه‌ای کشور در ادامه بیان کرد: در ماه گذشته ۵ هزار و ۷۰۰ ماینر شناسایی و ضبط شد که هر ماینر هم معادل یک کولر گازی و حتی بیشتر هم  برق مصرف می‌کند و دستگاه‌هایی که تا الان کشف کردیم معادل حدود ۱۱.۴  مگاوات برق مصرف کرده اند.

تنور گرمای جنوب و مشقت زیست در این دیار/ خوزستان بر مدار گرما/ خوزستان، گرما و شرجی

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که قبل از هر اقدامی دستگاه‌های دولتی ملزم به کاهش ۵۰ درصدی برق در ادارات شدند که در دوران کرونا برخی با دورکاری و برخی نیز با تنظیم دمای کولر‌ها روی ۲۶ درجه سانتیگراد در این کاهش سهیم بودند، گفت: ساعت ۱۲:۳۰ که پایان ساعت اداری در استان است مدیران باید نسبت به تعطیل کردن اداره اقدام کنند و به جزء موارد ضروری که نیازمند حضور کارمند باشند باید مصرف آن اداره  به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و قبل از ترک ادارات حتما سیستم‌های سرمایشی باید خاموش شوند که نقش  حراست‌های ادارات  در این زمینه قابل توجه است.

او افزود: ما نیازمند همکاری دوستان و همکاران بسیجی هستیم تا کنترل‌ها شدیدتر شده و  در نهایت ما به این نتیجه برسیم که در ساعات شروع پیک ادارات تقریبا مصرف خود را به زیر ۱۰ درصد رسانده تا علاوه بر استفاده مردم، خاموشی‌ها نیز کاهش یابد.

 افزایش ۲۰ درصدی برق در خوزستان و نگرانی از تداوم خاموشی‌ها

عبیداوی معاونت بهره برداری شرکت توزیع برق خوزستان با اشاره به افزایش دمای حدود ۴ الی ۵ درصدی در سطح استان  نسبت به پارسال گفت: مسلما افزایش دما باعث افزایش مصرف می‌شود به طوری که در خوزستان به ازای افزایش  یک درجه‌ای دما حدود ۲۰۰ مگاوات به مصرف انرژی در سطح استان اضافه می‌شود.

او با بیان اینکه از همشهریان و هموطنان عزیزم در مواقع و در روز‌هایی که وضعیت دما افزایش پیدا می‌کنند درخواست می کنم مدیریت مصرف داشته باشند تا هم به بار شبکه کمک شود و هم خاموشی‌ها کمتر شوند، افزود: در ساعت‌های ۱۳ تا ۱۸  مصرف برق را مدیریت و از حداقل آن استفاده کنند چرا که حتی خاموش کردن  یک لامپ نیز موثر باشد.

عبیداوی با بیان اینکه افزایش دما در خوزستان به گونه‌ای بود که شهرستان امیدیه با بیش از ۵۰ درجه گرمترین شهر جهان شد، اظهار کرد: وضعیت مصرف انرژی رابطه مستقیمی با دما دارد بطوریکه  هرچه دما افزایش پیدا کند مصرف انرژی نیز افزایش پیدا می‌کند روند افزایش دما در خوزستان به گونه‌ای بوده که امسال ۲۰ درصد افزایش مصرف انرژی داشتیم که در ماه‌های آینده نگران کننده است، اما امیدواریم که با کمک مردم  بتوانیم با مدیریت تابستان را  پشت‌سر بگذاریم.

تنور گرمای جنوب و مشقت زیست در این دیار/ خوزستان بر مدار گرما/ خوزستان، گرما و شرجی

کاهش خاموشی‌ها با صرفه جویی ۱۰ درصدی شهروندان

آشیان مدیریت دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع برق خوزستان با بیان اینکه دومین شرکت توزیع برق کشور است که بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق را بین مشترکان توزیع می‌کند، گفت: تعداد مشترکین این مرکز یک میلیون و صد مشترک است.

او نسبت بار مصرفی برق در تابستان را با توجه به استفاده از وسایل سرمایشی تقریبا ۴.۵ برابر بار زمستان عنوان کرد و افزود: از ساعت ۱۲ تا ۱۸ که اوج مصرف بار است اعمال مدیریت خاموشی‌ها در بخش‌های اداری، کشاورزی، صنایع  و ... صورت می‌پذیرد.

آشیان سه عامل رمز ارز‌ها در برخی مکان ها، خشکسالی و افزایش دما را از دلایل اعمال خاموشی در خوزستان برشمرد و اظهار داشت: در این شرایط حساسیت کار بالا بوده و میانگین مصرف در دو ماهه اول امسال ۴۵ درصد بوده، ولی تنها در نیمه دوم خرداد ماه این مقدار به ۲۰ درصد رسیده است.

مدیریت دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع برق خوزستان با اشاره به شعار امسال شرکت برق که یک کولر روشن بهتر از ۲ کولر خاموش است، بیان کرد:  اگر هرمشترک تنها از ۱۰ درصد مصرف خود کم کند خاموشی نخواهیم داشت و مردم گرما برایشان قابل تحمل‌تر می‌شود.

گرما مسئله امروز و دیروز نیست، مشکلی است که سالهای سال است  به دلیل شرایط جغرافیایی خاص، خوزستانی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند.مسئولان متولی باید در زمینه تامین برق پایدار و امکانات سرمایشی در اماکن عمومی و...  تمام تلاش خود را بکار گیرند. امیدواریم  که  نگاه‌ها به خوزستان در قرن جدید عمیق و ویژه باشد.

گزارش از حدیث ابراهیمی پور

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار