تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۲۴۵۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برند های معتبر تولید کننده یاتاقان بلبرینگ ها


یاتاقان ها که در شکل های متنوعی تولید می شوند قطعاتی حساس با تنش های شدیدی می باشند. بسته به اینکه از یاتاقان در اتصال چه نوع شافتی در چه موقعیت و چه سرعت زاویه ای استفاده شده باشد تنش های وارده نیز متفاوت می باشد. یاتاقان ها دارای دسته بندی های بسیار متنوعی هستند بگونه ای که حتی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها نوعی برینگ Bearing که در زبان فارسی به یاتاقان (یاطاقان) شناخته می شود می باشند. یاتاقان ها تنها برای تعلیق بار های ناشی از اتصال محور های دوار تولید نمی شوند بلکه برای ایجاد حرکت های خطی بصورت یاتاقان های بال اسکرو و یاتاقان های واگن ریل نیز تولید می شوند. مبنای عملکرد تمامی یاتاقان ها کاهش میزان اصطکاک با بکارگیری نوعی ساچمه غلتشی می باشد.

دسته بندی یاتاقان ها گاهی بر حسب نوع و شکل ساچمه های بکار گرفته شده در تولید و گاهی بر حسب نوع باری که تعلیق می کنند می باشد. در زیر به دسته بندی مهندسی انواع یاتاقان بلبرینگ ها بر حسب تلفیقی از شکل و هندسه اجزا و نوع حرکت خطی و دورانی که به یاتاقان تحمیل می شود می پردازیم.

  1. بلبرینگ Ball bearing: پر کاربرد ترین نوع یاتاقان محسوب می شود که از ساچمه های کروی در تعلیق بار استفاده می کند. بلبرینگ ها هم قابلیت تعلیق بار های محوری و هم قابلیت تعلیق بار های شعاعی را داشته در زیر مجموعه های بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ تماس زاویه ای و بلبرینگ خود تنظیم قابل دسته بندی هستند.
  2. رولبرینگ Roller bearing: رولبرینگ ها از دیگر انواع یاتاقان های صنعتی هستند که دارای تنوع گسترده ای از انواع ساچمه ها می باشند. اغلب در مواردی که میزان بار اعمال شده بر یاتاقان زیاد باشد بکار گیری رولبرینگ بجای بلبرینگ ارجحیت پیدا می کند. رولبرینگ ها نیز به عنوان نوعی یاتاقان با دسته بندی هایی مانند رولبرینگ سوزنی، رولبرینگ استوانه ای، رولبرینگ بشکه ای، رولبرینگ مخروطی و رولیبرینگ کف گرد قابل دسته بندی هستند.
  3. یاتاقان های پیچ و مهره ای یا یاتاقان فلنج دار Bearing housing unit: نوعی از یاتاقان می باشند که دارای یک هوزینگ نگهدارنده که اغلب از جنس Cast Iron یا چدن تولید شده و در داخل محفظه خود از نوعی بلبرینگ و رولبرینگ استفاده می کند. یاتاقان های فلنج دار از پیچ و مهره شش گوش و یا آلن برای اتصال استفاده می کنند.

برندهای جهانی تولید کننده بلبرینگ و رولبرینگ


با توجه به تنش های شدیدی که بر پیکر انواع بلبرینگ و رولبرینگ در اتصالات صنعتی وارد می شود کیفیت تولید در طول عمر و جلوگیری از آسیب به دیگر اجزای ماشین آلات صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فاکتور های مهمی در تولید بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی وجود دارند که هر یک با ضرایب مختلف بر کیفیت و عملکرد این یاتاقان ها تاثیر می گذارند. تمامی این فاکتور ها بصورت خلاصه در برند تولید کننده بلبرینگ نیز گنجانده می شوند چرا که برند های برتر با بکارگیری تکنولوژی هایی منحصر به فرد در تولید به محصولاتی با قابلیت های بالاتر دسترسی پیدا کرده اند. برخی از برند های معتبر تولید کننده یاتاقان بلبرینگ ها به قرار زیر هستند.

  1. بلبرینگ SKF: این برند اروپایی که محصولی از کشور سوئد و تحت لیسانس آلمان می باشد به تولید انواع بلبرینگ و رولبرینگ و یاتاقان مبادرت داشته و بسیاری از نوآوری ها در عرضه یاتاقان ها مانند ثبت استاندارد های تولید رولبرینگ بشکه ای که امروزه یکی از پر کاربرد ترین نوع رولبرینگ های صنعتی می باشد توسط برند SKF به ثبت رسیده است.
  2. بلبرینگ FAG: این برند صنعتی یکی از معتبر ترین برند های جهانی تولید کشور آلمان و بصورت موازی با برند INA که اغلب به تولید انواع رولبرینگ مبادرت دارد تولید شده است. بلبرینگ FAG بصورت قطعه OE بر روی بسیاری از برند های ماشین آلات صنعتی با استاندارد متریک نصب شده است.
  3. بلبرینگ تیمکن TIMKEN: این برند آمریکایی یکی از پیشگامان عرصه تولید یاتاقان بلبرینگ ها و اغلب استاندارد های اینچی تولید این قطعه صنعتی توسط این برند به ثبت رسیده است. بلبرینگ تیمکن TIMKEN اولین مورد از رولبرینگ مخروطی را که امروزه از پر کاربرد ترین نوع رولبرینگ ها محسوب می شود به ثبت رسانیده است.
  4. بلبرینگ NTN : محصولی از کشور ژاپن بصورت کاملا تخصصی در زمینه تولید انواع یاتاقان بلبرینگ ها می باشد که محصولاتی در سایز های بسیار وسیع برای گستره وسیعی از ماشین آلات صنعتی تولید می کند. بلبرینگ NTN در جعبه های آبی و سفید بصورت روانکاری شده عرضه می شود.
  5. بلبرینگ NACHI: این برند ژاپنی نیز به تولید انواع یاتاقان بلبرینگ ها با استاندارد صنایع کشور ژاپن و ابعاد میلیمتری مبادرت دارد. مقاومت سایشی و طول عمر بالا و روانکاری مناسب از مزایای این بلبرینگ محسوب می شود.

:
:
:
آخرین اخبار