تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۲۲۶۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت برنج در خوزستان بر سر دوراهی/ آیا برنج هم از سفره‌ها پَر می‌کشد؟
با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش شدید بارش باران در کشور، زمزمه‌هایی از ممنوعیت یا محدودیت کشت برنج در برخی استان‌ها به گوش می‌رسد.
 برنج یکی از غذا‌های پرطرفدار و محبوب ایرانی‌ها محسوب می‌شود، در واقع درِ هر خانه ایرانی را که بزنید و قصد کنید مهمان سفره آن‌ها شوید، برنج در انواع مختلف در سفره چیده می‌شود، قبل از ظهر در کوچه‌ها و محله‌های شهر که قدم بزنید، عطر خوش برنج به مشام می‌رسد، می‌تواند این عطر خوش عدس پلو باشد، یا سبزی پلو، یا حتی ته چین مرغ یا ماهی، شاید هم برنج را به صورت چلویی پخت کنند و با انواع خورشت بخورند.

وقتی قصد می‌کنید چند کیلومتری در جاده‌های خوزستان، مازندران , گیلان حرکت کنید، بوی خوش برنج محلی چمپا، عنبربو، فریدون کنار و... مشام را پُر می‌کند، ردای سبز نشا‌های برنج هم بر اراضی کشاورزی پهن شده است، عده‌ای از برنجکاران زحمتکش کمر کم می‌کنند تا نشا‌ها را در گِل بنشاندند و روزی آن را برداشت کرده و به بازار عرضه کنند تا سفره ایرانی‌ها خالی از برنج نباشد.

کشت برنج در خوزستان ممنوع می‌شود یا محدود؟ / آیا برنج هم نایاب خواهد شد؟

یادم می‌آید که پارسال وقتی که سَری به اراضی مستعد کشاورزی زدم، زنی جوان را دیدم که کودک ۶ ماهه خود را به کمر بسته بود و در هوای شرجی و با رطوبت بالا، در حالیکه پا‌های او تا زیر زانو در آب فرو رفته بودند، خم می‌شد و نشا‌ها می‌کاشت، قطره‌های عرقی که از پیشانی اش می‌ریخت، زمین را آبیاری می‌کرد، می‌گفت با کار کردن در اراضی کشاورزی و دستمزد ناچیزی که بابات کارگری به او می‌دهند، امرارمعاش می‌کند.

مردی حدود ۶۰ ساله با دست‌های گِلی در حالی که عرق از پیشانی اش پاک می‌کرد، ماسکی را که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس بر صورت گذشته بود را پایین آورد و بطری آب را سر کشید و گفت: هر سال در فصل کاشت و برداشت برای کارگری دعوت می‌شویم و خداروشکر از این طریق می‌توانیم مخارج زندگی را تامین کنیم و نان حلال در سفره خانواده بگذاریم.

کشت برنج در خوزستان ممنوع می‌شود یا محدود؟ / آیا برنج هم نایاب خواهد شد؟

امسال خبر‌های خوبی از وضعیت آورد آب سد‌های کشور به ویژه خوزستان به گوش نمی‌رسد، به گفته مسئولان امسال با تنش آبی مواجه می‌شویم، چون آب پشت سد‌ها ۶۰ درصد کاهش یافته است، به همین دلیل زمزمه‌های مبنی بر ممنوعیت یا محدودیت کشت محصولات تابستانه به ویژه کشت برنج و شلتوک شنیده می‌شود، در واقع برنجکاران استان‌های خوزستان، گیلان و مازندران تاکنون بلاتکلیف هستند.

شاید با تصمیم گیری نهایی درخصوص ممنوعیت یا محدودیت کشت برنج، دیگر خم و راست شدن و عرق ریختن کارگران و برنجکاران را در بسیاری از مناطق کشور مشاهده نکنیم، شاید ریختن عرق‌های حاصل از زحمت در هوای گرم و شرجی جای خود را به عرق‌هایی از جبین دهند که خجِل می‌شوند از اینکه سفره خالی است و نه برنجی بر سفره می‌نشیند و نه نان خالی...

کشت برنج در خوزستان ممنوع می‌شود یا محدود؟ / آیا برنج هم نایاب خواهد شد؟

به منظور پیگیری درخصوص آخرین وضعیت کشت برنج و شلتوک با مسئول مربوطه در این زمینه گفتگو کردم که در ادامه می‌خوانیم.

مشکلات کشت تابستانه برنج، سریالی تکراری

محمد سواری رئیس انجمن برنجکاران خوزستان به خبرنگار ما گفت: هر سال کشاورزان و برنجکاران فعال در استان برای کشت تابستانه برنج با مشکلاتی مواجه می‌شوند، امسال نیز با توجه به مسائلی که برای منابع آبی به وجود آمده است، ظاهرا تصمیم‌هایی از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی برای محدودیت یا ممنوعیت کشت اتخاذ خواهد شد.

او با بیان اینکه برنجکاران برای تدوین و برنامه ریزی مقدمات کشت در بلاتکلیفی به سر می‌برند، افزود: این در حالی است که ۳۵۰ هزار خانوار در خوزستان از طریق کشت و برداشت محصول برنج امرارمعاش می‌کنند، ضمن اینکه حدود ۵۰۰ واحد برنجکوبی و صنایع تبدیلی وجود دارد که با تصویب ممنوعیت برنج، تعداد بسیاری از افراد فعال و کشاورزان زحمتکش در این حوزه بیکار می‌شوند.

کشت برنج در خوزستان ممنوع می‌شود یا محدود؟ / آیا برنج هم نایاب خواهد شد؟

برنجکاران بی بهره از جبران خسارت‌های ممنوعیت کشت

سواری در پاسخ به این پرسش که " برای جبران خسارت حاصل از ممنوعیت با محدودیت کشت این محصول در استان چه برنامه‌ای دارید؟ " بیان داشت: تاکنون برنامه‌ای برای جبران خسارت کشاورزان تدوین نشده، بلکه تنها راهکار موثر برای جلوگیری از آسیب به برنجکاران، کشت را به صورت محدود و با مدیریت آب انجام دهند، چراکه تابه حال برای جبران خسارت ناشی از محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج در سال‌های گذشته نیز پرداخت نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه گذران زندگی و امرارمعاش برنجکاران از طریق کشت محصولات کشاورزی در فصول مختلف سال صورت می‌گیرد، تصریح کرد: باید تصمیم گیری‌ها صحیح در این زمینه اتخاذ شود تا علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات برای بهره برداران، با مشکل کمبود این محصول پرمصرف در بازار و ایجاد تنش مواجه نشویم.

کشت برنج در خوزستان ممنوع می‌شود یا محدود؟ / آیا برنج هم نایاب خواهد شد؟

تصمیم منطقی برای کشت تابستانه اتخاذ می‌شود

خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بحمدالله عملیات برداشت محصولات پاییزه روند مطلوبی دارد و نه تنها کاهش در این زمینه نداشتیم، بلکه تا به امروز شاهد افزایش چشمگیر برداشت و تولید محصولاتی نظیر گندم، کلزا، انواع سبزی و صیفی و... هستیم.

او در خصوص کشت‌های تابستانه افزود: امسال کاهش شدید بارش باران به میزان بیش از ۴۰ درصد در خوزستان و سایر استان‌های کشور، منجر به کاهش چشمگیر آورد آب به سد‌های استان شده است، اما تلاش می‌کنیم با جلسه‌های کارشناسی که در سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، تصمیم منطقی و درستی در این زمینه اتخاذ کنیم.

امیری زاده در خصوص ارائه تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان اظهار داشت: در حال حاضر به روال‌های سال‌های قبل به کشاورزانی که تمایل به استفاده از روش‌های آبیاری نوین دارند، یارانه ویژه که از طریق طرح‌ها و اعتبارات ملی تامین می‌شود، ارائه خواهد شد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به اداره‌های جهاد کشاورزی شهرستان محل فعالیت خود از تسهیلات استفاده کنند و بحمدالله اعتبار برای این امر موجود است، ضمن اینکه درخواست افزایش اعتبار نیز داده شده و همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

براساس اطلاعیه سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، طی روز‌های آینده ابلاغیه رسمی مبنی بر تصمیم گیری نهایی برای ممنوعیت یا محدودیت و یا حتی اجازه برای کشت برنج اعلام می‌شود و از آن پس کشاورزان می‌توانند اقدام به کشت محصولات جایگزین نمایند، اما جای ناراحتی ندارد، اگر چه نتوان این محصول را کاشت، اما کشت محصولات دیگری از جمله؛ ذرت، حبوبات، کنجد و ... که اشتهای کمتری برای مصرف آب دارند، می‌تواند از بیکاری کشاورزان جلوگیری کند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار