تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۲۲۵۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دید و بازدید عید فطر و برگزاری امتحانات حضوری، تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان خوزستان است
 اعتراض به برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم همچنان ادامه دارد و والدین خوزستانی، شرایط این استان را مناسب برگزاری امتحانات نمی‌دانند و این تصمیم را به منزله تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان استان عنوان کردند.

 مدتی هست که فضای حقیقی و مجازی کشور دچار التهاب و تنش‌هایی ناشی از تصمیم‌های وزارت آموزش‌وپرورش شده است،

متأسفانه این اولین بار نیست که چنین تصمیم و اقدام‌هایی فضای فکری فرهنگیان و دانش آموزان را بهم ریخته و مشمئز می‌کند. تصمیم‌هایی که فقط جنبه رفع تکلیف دارند و مثل همیشه کیفیت کار، فدای کمیت می‌شود بدون اینکه به عاقبت و نتیجه آن فکری شده باشد.

مسیر و موضوعات تحت امر آموزش‌وپرورش، به شکلی درحال سپری شدن و چیدمان هست که وزیر آموزش‌وپرورش را نه‌تنها تجدید بلکه مردود معرفی می‌کند. این درحالی است که اغلب جامعه فرهنگیان، دانش آموزان و والدین آنان، وی را یکی از ضعیف‌ترین و بی‌برنامه‌ترین وزرای دستگاه دولت تدبیر و امید می‌دانند.

درحالی که حدود ۲ سال از پدیدار شدن ویروس کرونا می‌گذرد اما وزارت آموزش‌وپرورش، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و گویی که در این مدت‌زمان هیچ تجربه‌ای را کسب نکرده و اگر این ویروس سالیان سال هم در کشور ادامه داشته باشد این وزارتخانه در همین ریل گذر خواهد کرد.

بعد از طراحی و ساخت اپلیکیشن پُر دردسر و پُر حاشیه "شاد" برای دانش‌آموزان و بستر ضعیف و نامنظم این برنامه و همچنین عدم رسیدگی جدی به‌منظور برطرف کردن مشکلات آن و جلب رضایت دانش‌آموزان و خانواده‌ها، وزیر آموزش‌وپرورش یک تصمیم پر سروصدا و بازهم به جهت رفع تکلیف را اتخاذ کرد.

 

برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به‌صورت حضوری

درحالی که هر روز ویروس کرونا شکل جهش یافته و یا عنوان تازه‌ای به خود می‌گیرد و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از آن بیشتر می‌شود آقای حاجی میرزایی تصمیم به برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به‌صورت حضوری گرفته است.

وضعیت ناپایدار استان خوزستان و سرعت قابل‌توجه شیوع این ویروس و همچنین وجود انکارناپذیر ویروس هندی، به دلیل پهلوگیری کشتی ها در بندر امام خمینی و مجاورت خوزستان با بندر بوشهر، این استان را با دیگر استان‌های کشور متمایز کرده است.

نکته قابل‌توجه و تأمل فرارسیدن عید سعید فطر است که برخی از اقوام استان خوزستان، این عید را گسترده تر از جاهای دیگر برگزار می‌کنند و به دید و بازدید اقوام و آشنایان خود می‌روند و در برگزاری آن عزمی راسخ دارند و حاضر به گذشت از آن نیستند.

اجتناب‌ناپذیر بودن برگزاری عید سعید فطر در خوزستان علیرغم محدودیت های ایجاد شده، از یک طرف و برگزاری امتحانات حضوری در این استان از طرفی دیگر، به منزله شلیک تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان خوزستان خواهد بود.

اعتراض و انتقاد دانش آموزان و والدین، در کنار جامعه فرهنگیان و حمایت قابل‌توجه جمع کثیری از هنرمندان کشور تحت عنوان "هشتگ نه به امتحانات حضوری" فضای مجازی و حقیقی کشور را با موج تازه‌ای مواجه کرده است.

یکی از والدین یک دانش‌آموز پایه نهم، گفت: تا به امروز دو فرزند خود را فارغ‌التحصیل کردم و این سومین فرزند من هست که در لباس دانش‌آموزی قرار دارد و به همین دلیل از فضای آموزشی کشور، فاصله‌ای نداشتم. متأسفانه در این چند سال اخیر تصمیم‌ها و تغییرات زیادی در نظام آموزشی صورت گرفته که نقد هرکدام ساعت‌ها زمان خواهد برد.

او می‌گوید: متأسفانه استان‌های جنوبی و شهرستان‌ها در هیچ‌یک از تصمیم‌ها، نقش و جایگاهی ندارند و هیچ توجه ای به شرایط و موقعیت دانش‌آموزان آن اقلیم نمی‌شود و اکثر تصمیم‌ها غیر کارشناسی و از سر رفع تکلیف اتخاذ می‌شود.

وی افزود: وزارت آموزش‌وپرورش در این چند سال اخیر، کمیت را فدای کیفیت آموزش کرده و با این تصمیم جدیدی که برای برگزاری امتحانات گرفته است یک مهر تأییدی بر این نظریه خواهد بود چراکه فقط در نظر دارد سال تحصیلی را پشت سر گذاشته و به پایان برساند، حالا به هر قیمتی که شد.

 وی ضمن ابراز مخالفت با برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا انتقاد و مخالفت خود را به گوش مسئولان ذی‌ربط رسانده‌اید، با کنایه عنوان کرد: آموزش‌وپرورش شهرستان ما، خود را در  قبال هیچ‌چیز مسئول و جوابگو نمی‌داند. هرچقدر که انتقاد و اعتراض از اپلیکیشن شاد نتیجه‌بخش بود، انتقاد از امتحانات حضوری هم نتیجه خواهد داد.

این ولی دانش‌آموز تصریح کرد: آموزش‌وپرورش با این تصمیم، خودش را راحت کرد و خانواده‌ها را با دغدغه و چالش تازه‌ای روبه‌رو کرد و با این اقدام توپ را در زمین خانواده‌ها انداخت. اگر بچه‌ام را برای امتحان بفرستم به منزله فرستادن وی در کانون کرونا هست و اگر هم در جلسه امتحان حاضر نشود مشکلات تحصیلی پیدا خواهد کرد. بهتر بود که وزارت یک تصمیم عاقلانه و منطقی می‌گرفت، می‌توانست درحال حاضر امتحانات را به حالت تعلیق درآورده و در تاریخ دیگری برگزار کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه جوانان و نوجوانان، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند و نگرانی ما از سالن امتحانات نیست بلکه زمان بهم رسیدن، ورود و خروج و همچنین تجمع آن‌ها است.‌ اگر از این تعداد دانش‌آموز، تنها یک نفر رعایت نکنند باعث بروز فاجعه خواهد شد بخصوص این روزها که ویروس کرونا جهش یافته، هندی و گونه‌های دیگری پدیدار شده است.

از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی، درخواست می‌کنم صدای ما باشند و این تصمیم را به‌صورت جدی بررسی کنند و از این فاجعه انسانی جلوگیری کنند./ایلنا

:
:
:
آخرین اخبار