تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۲۲۱۴۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از تنش آبی روستاییان ایذه تا حمل لوله‌های تامین آب!
با وجود تنش شدید آبی شهرستان ایذه و بی آبی چندین روستای این شهرستان، گزارش‌ها از بارگیری لوله‌های تامین آب این منطقه به سمت کارخانه تولید کننده در خارج از استان حکایت دارد.
  سالهاست که مساله بی‌آبی و تنش آبی جغرافیای شهرستان ایذه تیتر رسانه‌هاست. سال‌هاست بیشترین اخبار حوادث شهرستان مرگ و میرها در کنار کارون و دریاچه سد کارون ۳ به اصلی‌ترین سوژه رسانه‌ها و محافل عمومی تبدیل شده است.

کارونی که در تمام کتب درسی از آن به‌عنوان بزرگترین و پر آب‌ترین رود ایران یاد می‌شود، امروز مردمان حاشیه‌نشین آن جز تشنه‌ترین مردمان جهان به شمار می‌روند.

 با وجود اینکه رود کارون با گذر چند صد کیلومتری از شهرستان ایذه خود را به مناطق دیگر می‌رساند، عدم بهره‌مندی مردم این دیار حتی به اندازه رفع تشنگی و عطش خود در نوع خود جالب و قابل تامل است و نکته قابل تامل‌تر این است که تنها منبع تأمین آب تمام مناطق این شهرستان از طریق چاه‌هایی است که با پایین آمدن سطح آب‌شان آن‌قدر کف‌شکنی شده‌اند که برخی به‌طور طنز می‌گویند: دیگر از رگه‌های آب خارج و در حال رسیدن به لایه‌های نفتی است!

فقط حفاری چاه‌های عمیق با توجه به خشکسالی‌های متوالی نمی‌تواند راه برون رفت و مشکل شهرستان ایذه از بی آبی باشد و با پایان یافتن این منابع، بحران بدون راه حلی برای مسوولان و مردم این شهرستان به‌وجود خواهد آمد.

 پروژه انتقال آب به ایذه در حد شعار

 یکی از شهروندان ایذه‌ای با اشاره به مشکلات کم آبی این شهرستان در کنار رود پر آب کارون می‌گوید: در طول سال‌های اخیر دو بار کلنگ‌زنی پروژه تامین آب شهرستان ایذه از طریق دریاچه سد کارون سه در ۲۷ کیلومتری شمال این شهر توسط معاون اول رئیس جمهور در دولت نهم و وزیر نیرو در دولت دوازدهم و وعده‌های نمایندگان ادوار گذشته این منطقه از دوره هفتم به سرانجام نرسیده است و همه وعده‌ها در میان عکس‌های یادگاری با این پروژه عام‌المنفعه به صفحه تاریخ پیوست.

 وی افزود: در میان تمام اخبار بد در حوزه بی آبی شهرستان ایذه، یک خبر شوکه کننده از شب گذشته در فضای مجازی و رسانه‌ها باعث ناراحتی و گلایه‌مندی شهروندان شد که در آن اعلام گردید لوله‌های انتقال آب که در میان تبلیغات وسیع مسوولان وقت در سال‌های گذشته یکی از سوژه‌ها و بحث‌های داغ شهروندان تبدیل شده بود جهت انتقال به خارج از استان خوزستان بارگیری شده است تا این یک تیر خلاص بر پیکره نیمه جان امید تامین آب شرب برای مردم این دیار باشد.

تنش ‌آبی‌ پیش‌ از‌ موعد ‌چندین ‌روستا 

 این شرایط در شهرستان ایذه در حالی است که علاوه بر تنش آبی و بی آبی شهر ایذه، عدم تامین آب شرب بسیاری از روستاهای شهرستان و استفاده از روش سنتی جهت تامین آب به یکی از سوژه‌های داغ و مطالب نیازمند پیگیری این روزها تبدیل شده است.

 لوله‌های ‌بی‌آب

یکی از اهالی روستای فالح از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه می‌گوید: سال‌هاست که مشکل آب این روستاها در حالت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد و از آنجایی‌که هیچ مسوولی در این مناطق زندگی نمی‌کند که فشارهای ناشی از بی آبی و کم آبی ما را تجربه کند این مشکل همچنان پابرجا مانده و هر زمان به نوعی خود را نمایان می‌کند.

 وی افزود: روز‌های زیادی است که آب چندین روستای این بخش به‌دلیل مشکل در ایستگاه پمپاژ قطع شده و مردم در نبود آب آشامیدنی خود در فشار و تنگنا قرار دارند و آب مورد نیاز خود را به سختی تامین می‌کنند.

 

 این شهروند ادامه داد: آب تمام روستاهای ما با وجود قرار داشتن در کنار رود کارون از طریق حفر چاه تامین شده است و این برازنده منطقه‌ای که نام کارون را یدک می‌کشد و برخی از خانواده‌های این منطقه از عزیزان خود را به‌دلیل غرق شدن در این رود از دست داده‌اند نیست.

 وی گفت: تنها سهم مردم این منطقه به مانند مناطق دیگر شهرستان از کارون فقط غرق شدن و جان باختن بستگان بوده و این تشنگی هم به آن افزوده شود به هیچ‌وجه زیبنده نیست.

لوله‌ها‌ را ‌برای ‌تامین ‌آب ‌استفاده ‌کنید

 یکی از شهروندان ایذه‌ای با اشاره به خبر انتقال لوله‌های تامین آب از دریاچه سد کارون سه به کارخانه سازنده در خارج از استان خوزستان می‌گوید: بدون شک تنش آبی شهرستان نیز یکی از مشکلات اساسی این شهرستان و شرق خوزستان به حساب می‌آید و می‌طلبد به جای انتقال ابزار تهیه شده برای تامین آب مورد نیاز، مسوولان همت خود را برای رفع مشکل بی آبی به کار بگیرند و امکانات موجود را از منطقه خارج نکنند.

 وی افزود: این شهرستان سال‌هاست که در مشکلات مختلف محرومیت قرار دارد و بی‌آبی و تشنگی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در این شهرستان باعث آزار ۲۳۰ هزار نفر شهروند ایذه شده است و می‌طلبد مسوولان دولت بدون توجه به مسائل حزبی و جناحی خود، برای رفع مشکل تمام توان خود را به کار بگیرند.

اجازه ‌خروج ‌لوله‌ها‌ را ‌ندادیم

 عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبر بارگیری لوله‌های انتقال آب شهرستان ایذه به کارخانه سازنده خود در خارج از استان اظهار کرد: پیمانکار مربوطه که چند سال پیش اقدام به انتقال لوله‌ها به این منطقه کرده بود با توجیه فرسوده شدن و نیازمندی این لوله‌ها به انجام عملیات احیا و اورهال جهت انجام این کار آنها را بارگیری کرد ولی با توجه به نیاز منطقه به این لوله‌ها جهت انجام پروژه اجازه انتقال را به وی نداده و به فرمانداران شهرهای ایذه و باغملک اعلام کردیم که به هیچ‌وجه اجازه انجام این کار را به وی ندهند و از این کار پیشگیری کنند.

وی افزود: مساله تامین آب در خوزستان یک مساله ملی است که در پی آن وزارت نیرو سهمیه برداشت برخی از شهرستان‌ها را کاهش داده است ولی با این وجود مجوز برداشت از سد کارون بدون کاهش سهمیه اخذ شد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موافقت لازم برای برداشت آب از دریاچه سد کارون سه با عنوان اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شهرستان‌های ایذه و باغملک اخذ شد و روال کاری آن در حال طی برای نهایی شدن است.

ایزدپناه در پایان گفت: این مجوز، دو منظوره و با محوریت تامین آب شرب و کشاورزی در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که ۱۷ هزار هکتار آن در اراضی کشاورزی شهرستان‌های ایذه و باغملک به اجرا در خواهد آمد که ۹۰ درصد از سهم آب پیش‌بینی شده برای مصارف کشاورزی و ۱۰ درصد نیز برای استفاده شرب خواهد بود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار