تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۲۲۱۱۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی‌های جدی در بحث خرید کلزا بوجود آمده است
رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت:در حالی که فصل برداشت کلزا فرا رسیده، اتحادیه تعاون روستایی استان بعنوان مباشر خرید مشغول خرید کلزای کشاورزان برای چند شرکت خصوصی از جمله ماهیدشت کرمانشاه است‌.
 مسعود اسدی رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با بیان اینکه نگرانی‌های جدی در بحث خرید کلزا بوجود آمده است، امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حالی که فصل برداشت کلزا فرا رسیده و اتحادیه تعاون روستایی استان بعنوان مباشر خرید مشغول خرید کلزای کشاورزان برای چند شرکت خصوصی از جمله ماهیدشت کرمانشاه است. شکایات متعددی خصوصا از شهرستان‌های شوش، حمیدیه، اهواز و چند شهر دیگر در مورد نحوه خرید کلزا به انجمن صنفی کشاورزان واصل شده است.

وی افزود: این شکایات عمدتا متمرکز بر افت‌زنی بالا و غیرمعقول محصول کشاورزان است به نحوی که از هر محموله کلزای کشاورزان، میلیون‌ها تومان بابت افت رطوبت و ناخالصی از کشاورزان کسر می‌شود که بنظر کشاورزان و کارشناسان، این افت بسیار بیشتر از میزان واقعی است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: این موضوع را بلافاصله به مدیران مربوطه انتقال دادم و از آنها بررسی جدی موضوع و جلوگیری از اجحاف به کشاورزان را خواستار شدم.

وی افزود: با توجه به اینکه دانه‌های روغنی و از جمله کلزا برای کشور اهمیت استراتژیک دارند لذا هر گونه اقدامی که باعث دلسرد کردن کشاورزان از کشت کلزا بشود ممکن است در کاهش سطح زیر کشت این محصول در سال های آینده موثر باشد.

وی ادامه داد: همچنین اخباری به دست ما رسیده مبنی بر اینکه شرکت‌های خصوصی در پی لغو برخی مشوقهایی که به آنها وعده داده شده بود از جمله اجازه افزایش قیمت روغن و همچنین اجازه فروش کنجاله کلزا خارج از سیستم دولتی، از خرید محصول منصرف شده‌اند و حتی یکی از شرکت‌ها سایت خود را بسته است.

مسعود اسدی تصریح کرد: اگر دولت سریعا نسبت به تامین بودجه خرید تضمینی اقدام نکند نگرانی‌ها و چالش‌های جدی متصور خواهد بود. دولت راسا طبق قانون،خرید تضمینی را آغاز کند.

وی بیان کرد: بازرسان ویژه‌ای را مامور کردیم که بطور نامحسوس بر عملکرد مراکز خرید نظارت داشته باشند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار