تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۲۱۱۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود آب شرب در دهستان سوسن شرقی ایذه
 روستاهای دهستان سوسن شرقی شهرستان ایذه ، با وجود اقدامات انجام شده توسط ارگان‌های مختلف برای تامین آب ، با مشکل کمبود آب شرب لوله کشی روبه رو هستند.

 بخش سوسن شهرستان ایذه شامل ۲ دهستان شرقی و غربی است و رودخانه کارون از میان این ۲ دهستان عبور می‌کند.

محرومیت و کمبود امکانات از دیرباز در روستاهای دهستان سوسن شرقی وجود داشته است اما یکی از مهمترین مشکلات آن که به تازگی نمود بیشتری پیدا کرده، مساله تأمین آب شرب ۲۵ روستای

این دهستان است.

بخشدار سوسن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر روستاهای سوسن شرقی در طول سال با قطعی و جیره‌بندی شدید آب روبه رو هستند.

حسین مرادی افزود: آب این روستاها از طریق یک حلقه چاه در روستای فالح تامین می‌شود و مشکل اصلی ما تجهیزات انتقال آب به روستاهاست.

وی با انتقاد از شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: متاسفانه هیچ نگاهی به روستاهای محروم سوسن شرقی نمی‌شود؛ هنوز در این منطقه روستاهایی وجود دارد که اصلا آب لوله‌کشی وجود ندارد و بقیه روستاها نیز با کمبود شدید آب شرب روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: تجهیزات انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ این روستاها با مشکلات اساسی روبه رو هستند و شبکه انتقال نیز به دلیل قذیمی بودن، مرتب دچار شکستگی می‌شود اما همچنان این مشکلات از دید مسوولان آبفا خوزستان مغفول مانده است.

 مرادی گفت: اکنون روستاهای سوسن شرقی هر سه روز یکبار آب شرب دارند و بقیه نیاز خود را باید از طریق چشمه‌ها تهیه کنند که برای منطقه‌ای در کنار رودخانه کارون جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه قرارگاه محرومیت زدایی سپاه چندی پیش اقداماتی برای تعویض تجهیزات چاه فالح انجام داد افزود: در همان زمان با درخواست سپاه و همکاری آبفای ایذه یک طرح جامع برای حل مشکل آب شرب روستاهای سوسن شرقی تهیه کردیم که در آن به حفر یک چاه جدید، تعویض شبکه انتقال و تاسیسات ایستگاه‌های پمپاژ اشاره شده‌است.

بخشدار سوسن با بیان اینکه برای اجرایی کردن این طرح به همکاری آبفای خورستان نیاز داریم گف:امیدواریم این نهاد برای کاهش رنج و محرومیت اهالی مظلوم روستاهای سوسن شرقی با ما همکاری کند.

دردمان را به چه کسی بگوییم؟

یکی از اهالی روستای چال آبزا از توابع بخش سوسن شرقی ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این باره بیان کرد: آب شرب روستای ما هر سه روز یکبار وصل می‌شود و بقیه این مدت را باید با آب ذخیره شده و یا آب چشمه سپری کنیم.

ولی مقصودی ادامه داد: خانواده‌های ما چه گناهی کرده‌اند که باید مثل ۱۰۰ سال پیش با الاغ به چشمه بروند تا آب بیاورند؟ چه کسی باید به درد ما رسیدگی کند؟

این روستایی با گلایه از سهل انگاری برخی مسوولان گفت: آب رودخانه کارون از کنار روتای ما عبور می‌کند و ما تشنه لب هستیم. آیا فریاد رسی هست؟

وی با بیان اینکه وضعیت برخی دیگر از روستاهای سوسن شرقی خیلی بدتر است.گفت: روستاهایی در این منطقه وجود دارند که اصلا آب لوله کشی ندارند؛ شاید برخی از مسوولان از وجود این روستاها خبر نداشته باشند در حالی که ساکنان آن با زحمت زیاد در حال گذران زندگی خود هستند.

گفتنی است استاندار خوزستان هفته گذشته در خصوص تنش‌ آبی در خوزستان هشدار داده و گفته بود: نبود بارش کافی باران در اسفند پارسال و فروردین امسال در خوزستان، باعث شده تا به مرور در ماه‌های آینده وارد تنش آبی در استان شویم و باید تصمیم جدی و فوری در این خصوص گرفته شود.

سلیمانی دشتکی با تعیین یک هفته مهلت برای انجام تعهدات آبفای استان گفت: وقت آن رسیده به مردم اعلام شود که شرکت آب و فاضلاب خوزستان قادر به انجام وظایف خود نیست، به همین دلیل درصورت تحقق نیافتن وعده‌ها،خلع ید این شرکت از شرح وظایف محوله در دستور کار شورای نظارتی خوزستان قرار خواهد گرفت.

دهستان سوسن شرقی از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه، حدود ۳۰ روستا با جمعیتی حدود هفت هزار نفر است. شغل بیشتر اهالی این دهستان دامپروری و کشاورزی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار