تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۲۲۱۰۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت۲ گونه نیشکری مقاوم به شوری خاک و کم آبی در خوزستان
 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت :۲ گونه جدید نیشکری مقاوم به شوری خاک و کم آبی در موسسه تحقیقات نیشکر وابسته به این شرکت کشت شد.

عبدعلی ناصری افزود:این ۲ گونه نیشکر پاکستانی یا هندی است اما در شرایط آب و هوایی چابهار رشد کرده است و پس از طی مراحل کشت و قرنطینه در موسسه تحقیقات نیشکر خوزستان، در مزرعه کشت خواهد شد.
وی گفت:در سفری که به منظور بررسی شرایط گلدهی گونه‌های نیشکر در شرایط آب و هوایی چابهار انجام شد این ۲گونه نیشکری شناسایی شد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه این گونه‌های جدید نیشکری با آب و هوای خوزستان سازگار است ابراز امیدواری کرد این ۲ گونه جدید نیشکر پس از طی مراحل قرنطینه در موسسه تحقیقات و کشت در مزرعه  جزو گونه‌های تجاری قرار بگیرد.
ناصری افزود : گونه‌های جدید نیشکری نسبت به سایر ارقام ، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و این مزیت می‌تواند مزارع نیشکر را در برابر تنش های کم آبی و خشکسالی مقاوم کند.
وی گفت: موسسه تحقیقات نیشکر نگاه ویژه‌ای به ارقام و اهمیت جایگزینی آنها با گونه‌های جدید دارد که این خود به کشاورزی پایدار در خوزستان به عنوان قطب نخست کشت نیشکر کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار داشت: وارد کردن هر گونه جدید نیشکر، بین پنج تا ۱۵هزار دلار هزینه دارد و شناسایی این ۲ گونه نیشکر و کشت آن در موسسه تحقیقات ، موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی در شرکت شده است.
به گزارش ایرنا سالانه حدود ۶ میلیون تن نیشکر در واحدهای هفت گانه نیشکری وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید می‌شود.این میزان نیشکر، یک سوم کل تولیدات کشاورزی خوزستان محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شده و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی،  حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تامین می‌کنند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.
پیش بینی شده در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تولید شکر درواحدهای هفتگانه شرکت توسعه و صنایع جانبی خوزستان به رقم بی‌‎سابقه و اسمی ۷۰۰هزار تن برسد.
نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.
براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ ، حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور درخوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار