تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۲۱۰۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاشت نخل برایزی باسازی فضای سبز شهری
 بهترین تاریخ و زمان کاشت پاجوش و جابجایی نخل بزرگ فروردین تا اردیبهشت ماه است، زیرا ریشه زایی نخل به گرما و درجه حرارت بالا احتیاج دارد.

 حمید امیری فرد متخصص فضای سبز و خدمات شهری اهواز گفت: بهترین تاریخ و زمان کاشت پاجوش و جابجایی نخل بزرگ فروردین تا اردیبهشت ماه است، زیرا ریشه زایی نخل احتیاج به گرما و درجه حرارت بالا بوده و در پاییز و زمستان این درجه حرارت تامین نمی‌شود و ریشه‌های آن شروع به پوسیدن می‌نمایند.

او در ادامه بیان داشت: بهترین سن جابجایی نخل بزرگ ۸ الی ده ساله بوده (بهتر است قبل از سال اول باردهی)، زیرا نخل جوان علاوه بر قدرت بالای تولید هورمون‌های ریشه زایی از قبیل اکسین، جیبرلین و سایتوکنین قدرت سازگاری سریع با بستر کاشت جدید را دارد.

 امیری فرد ادامه داد: بهترین گونه‌های نخل جهت جابجایی گونه استعمران و زاهدی و در رده‌های بعدی مجول و خضراوی بوده و اگر نخل بزرگ در بستر کاشت اولیه از شرایط نگهداری مناسبی بر خوردار نباشد قطر تنه آن ضعیف بوده و تعداد برگ سبز آن از تعداد ۱۵۰برگ کمتر خواهد بود بنابراین جابجایی نخل ضعیف جهت فضای سبز شهری از زیبایی تنه و تاج لازم برخودار نخواهد بود.

متخصص فضای سبز  اهواز گفت: با توجه به سن اقتصادی نخل جهت محصول دهی ۴۰ساله است بنابراین جابجایی نخل بزرگ با سن مذکور نه از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و نه از لحاظ زیبایی تاج و تنه و نه از لحاظ کارایی و تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن مناسب خواهد بود. (عمر کوتاهی خواهد داشت).

این کارشناس تصریح کرد: در مناطقی با اقلیم شبیه خوزستان (گرمسیری و نیمه گرمسیری) به دلیل درجه حرارت بالا احتیاج به کاشت درختان برگ پهن با تاج انبوه، گسترده و بافت گیاهی متراکم که قادر به تعدیل درجه حرارت و تولید اکسیژن فراوان و جذب گرد وغبار به مقدار زیاد داشته باشند است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار