تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۲۰۹۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکنون مجوزی برای پرورش آهو در خوزستان صادر نشده است
 رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تقاضاهای بخش خصوصی برای راه اندازی سایت‌های پرورش آهو در این استان، گفت: تاکنون مجوزی برای احداث سایت پرورش آهو در خوزستان صادر نشده است.

رحیم الوندی اظهار داشت: ۲ متقاضی احداث سایت پرورش آهو در اهواز و حمیدیه درخواست خود را به اداره کل حفاظت محیط زیست ارائه داده‌اند که این درخواست‌ها از نظر شرایط محیط زیست انسانی و حیات وحش، در حال بررسی است.

وی افزود: نتیجه بررسی‌ها در قالب یک گزارش به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه می‌شود و در نهایت در کمیته فنی و تکثیر حیات وحش این سازمان بررسی شده و در صورت امکان مجوز احداث سایت صادر می‌شود.

الوندی اضافه کرد: راه اندازی سایت پرورش آهو معمولا ۲ هدف کلی دارد که شامل سایت بدون شکارگاه برای تولید گوشت و سایت به همراه شکارگاه است که متقاضیان خوزستانی درخواست سایت بدون شکارگاه را ارائه داده اند و یکی از متقاضیان یک سال است که در حال پیگیری مجوز است.

وی با اشاره به حساسیت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای صدور مجوز سایت پرورش آهو در استان، گفت: حساسیت ما به دلیل وجود زیرگونه آهوی میشداغ به عنوان گونه منحصربفرد خوزستان و نگرانی از تهدید ژنتیکی و اختلاط ژنتیکی این نوع آهو است به همین دلیل همه جوانب این مجوزها در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، پیش از این سایت‌های پرورش آهو در برخی استان‌های کشور از جمله یزد، بوشهر و کردستان راه‌اندازی شده است.

آهو یا غزال میشداغ از جمله گونه‌های خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها گونه آهویی است که در زیستگاه خود به صورت طبیعی و آزاد زندگی می‌کند. این گونه آبان ۹۷ در بانک ژن جهانی ثبت شده و برای نخستین بار به عنوان یک زیرگونه جدید از گونه‌های آهو قرار گرفت.

میشداغ (به زبان محلی مشداخ) یکی از مناطق کویری منحصربفرد با وسعت ۶۰ هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان در شهرستان دشت آزادگان (منطقه مرزی فکه) قرار دارد که از سال ۹۰ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار