تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۲۰۹۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
این سحری، شما را از گرسنگی روزه‌داری حفظ می‌کند
 رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف غذاهای حجیم در سحری، گفت: برخلاف تصور عامیانه که می‌گویند هرچه غذاها سنگین و پر روغن‌تر باشد، تحمل برای روزه‌داری بیشتر می‌شود باید از خوردن غذاهای دارای پروتئین زیاد و سرخ‌شده خودداری شود.

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چگونگی صرف سحری در ماه مبارک رمضان در ایام کرونا اظهار کرد: روزه گرفتن در روزهای گرم کمی با روزهای دیگر به ویژه برای افراد شاغل که در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌های جسمی روبه‌رو هستند، تفاوت دارد و وعده سحری یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در ماه رمضان است که نباید فراموش شود.

وی افزود: غذای مصرفی در وعده سحری بهتر است ویژگی وعده صبحانه کامل یا ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات و به منظور تقویت سیستم ایمنی، باید دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی رعایت شود؛ استفاده از تنوع یعنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی‌ها، میوه‌ها و گروه گوشت و حبوبات و همچنین تعادل یعنی همه گروه‌های غذایی به مقدار کافی مصرف و از کم‌خوری و پرخوری پرهیز شود.

صاحبدل با بیان اینکه نخوردن سحری ممنوع است، تصریح کرد: برخی از افراد بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند؛ نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان خصوصا در سحر، به بدن آسیب می‌رساند و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی افزود: اگر فردی عادت دارد بدون خوردن سحری روزه بگیرد باید بداند با دست خودش سبب وارد شدن آسیب به دستگاه گوارش خود مخصوصا معده و روده‌ها و ضعف سیستم ایمنی می‌شود بنابراین باید تنبلی کنار گذاشته شود و بدون سحری روزه نگیرند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به بایدها و نبایدها در وعده سحر، بیان کرد: اولین و مهم‌ترین نکته این است که پرخوری در سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش فرد وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سوءهاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

صاحبدل گفت: در ماه رمضان مردم باید شب‌ها زود بخوابند تا بتوانند سحر به موقع و تقریبا یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح بیدار شوند. با این روش، از ورود مقدار زیاد غذا و مایعات به معده و تجمع آن جلوگیری می‌شود و هضم غذا نیز راحت‌تر خواهد بود.

وی افزود: بهتر است رژیم غذایی سحر، شامل مواد غذایی متنوع باشد. این مساله برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین‌دار، پرانرژی و دیر هضم استفاده کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: توصیه می‌شود در وعده سحری از غذاهای حاوی فیبر و کربوهیدرات‌های زیاد مانند نان، برنج، ماکارونی کم‌چرب، حبوبات، نان‌های سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.

وی گفت: همچنین باید از سبزیجات خام و پخته استفاده شود؛ با توجه به اینکه زمانی که سبزیجات در دستگاه گوارش با آب ترکیب شوند به صورت ژل درمی‌آیند، این عمل موجب نگهداری آب در بدن و عدم دفع زودهنگام آن از بدن می‌شود و در نتیجه، تشنگی کمتر خواهد شد.

صاحبدل افزود: مصرف سالاد حاوی خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات، حبوبات و به خصوص کاهو  نیز توصیه می‌شود. کاهو در مقایسه با سایر سبزی‌ها دارای آب بسیار زیادی است و از احساس تشنگی در طول روز کم می‌کند بنابراین مصرف آن در وعده سحری توصیه می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها به عنوان منابع غنی از ویتامین، املاح، فیبر و آنتی‌اکسیدان به سلامت روزه‌دار کمک زیادی می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف غذاهای حجیم در سحری، گفت: برخلاف تصور عامیانه که می‌گویند هرچه غذاها سنگین و پر روغن‌تر باشد، تحمل برای روزه‌داری بیشتر می‌شود باید از خوردن غذاهای دارای پروتئین زیاد و سرخ‌شده خودداری شود.

صاحبدل افزود: خوردن چای پررنگ و قهوه در سحر، به دلیل ادرارآور بودن توصیه نمی‌شود. آشامیدن آب زیاد بلافاصله بعد از وعده سحر از ترس تشنگی روز بعد نیز نادرست است و موجب بروز نفخ، سوءهاضمه و مشکلات گوارشی بعدی می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: مصرف مواد غذایی پر پروتئین در وعده سحر مانند کباب‌ها به دلیل داشتن پروتئین زیاد، سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز می‌شود و روزه‌دار را دچار تشنگی شدید می‌کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار