تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۲۲۰۹۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
الزام بیماران به خرید عینک توسط بینایی‌سنج‌ها خلاف قانون است
در پی شکایت شهروندان از تخلف مطب‌های بینایی سنجی، سازمان نظام پزشکی آبادان اعلام کرد: اپتومتریست‌ها نمی‌توانند مشتری را ملزم به خرید عینک از خود کنند.
  اخیرا فیلمی در فضای مجازی از مراجعه خانمی به یکی از مراکز بینایی سنجی در سطح شهر آبادان منتشر شده که اپتومتریست آن مرکز از دادن شماره چشم‌ها به آن مراجعه کننده خودداری و او را ملزم به خریداری عینک در همان مرکز بینایی سنجی می‌کند.

بر همین اساس،  این موضوع را از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی آبادان و نظام پزشکی آبادان پیگیری کردیم که در بررسی‌های ابتدایی به قوانینی برخورد کرد که صنف ایپتومتریست را از هرگونه الزام مشتریان مبنی بر خرید عینک از مراکز مذکورف منع می‌کند. 

اپتومتریست‌ها یا مراقبین اولیه سلامت چشم نمی‌توانند بیمار را ملزم به خرید عینک در مرکز بینایی سنجی خود کنند و طبق قوانین وزارت بهداشت هر شخص مختار است مرکز درمانی خود را انتخاب نماید.

حال این تخلف در چند سال اخیر بین ایپتومتریست‌ها شایع شده که برخی از فعالان این صنف، پس از انجام معاینات ابتدایی و تشخیص شماره چشم بیمار، از اعطای نسخه حاوی شماره عینک بیمار خودداری کرده و او را ملزم به تهیه عینک در مرکز بینایی سنجی خود می‌کنند که این امر بر خلاف قوانین وزارت بهداشت است.

مکاتباتی از تخلف مذکور به دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام گرفته است

حسین کایدخورده مدیر روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی آبادان در پاسخ به اینکه آیا اداره نظارت معاونت درمان آن دانشکده نظارتی بر این موضوع داشته است، می‌گوید: اداره نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نظارت کرده و تذکرات لازم را داده است و در این خصوص نامه به نظام پزشکی نامه ای ارسال شده نظام پزشکی باید پاسخگو باشد برخورد با تخلف بخش خصوصی تحت نظر سازمان نظام پزشکی شهرستان است. 

دانشکده علوم پزشکی واحد نظارتی است نامه‌ای به نظام پزشکی واصل نشده است

شهرام داودی رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان آبادان گفت: دانشکده علوم پزشکی واحد نظارتی است و اگر بازرسان گزارش تخلفات را ارائه دهند از لحاظ قانونی پیگیری و به عنوان مدعی‌العموم بررسی و برخورد می‌شود ولی در مورد مذکور گزارش و نامه‌ای به نظام پزشکی واصل نشده است.

داودی بیان کرد: اگر باز هم دانشگاه علوم پزشکی نظارتی نکرد و فردی حقیقی یا حقوقی شاکی باشد می‌تواند به سازمان نظام پزشکی شهرستان مراجعه کند وفرم مربوط را پرکند. در این سازمان دادیار و دادستان مستقر هستند که اگر مورد تخلفی باشد راهنمایی می‌کنند و اگر تخلفی محرز نباشد و غیر قابل طرح و برسی می باشد توضیحات کامل به شاکی ارائه شود.  

وی افزود: سازمان نظام پزشکی در خدمت دادگستری جمهوری اسلامی است اگر فرد حقیقی یا حقوقی از افراد هیئت پزشکی شاکی باشد و به دادگاه مراجعه کند  در صورت صلاح دید قاضی محترم پرونده را جهت کارشناسی به سازمان نظام پزشکی ارسال می کند و پس از آن نتیجه را به دادگاه ارجاع می‌دهیم تا قاضی بر اساس آن حکم را صادرکند.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان آبادان بیان کرد: اگر شخصی شکایتی دارد و در بازرسی معاونت درمان دانشکده  محرز شودبرای رسیدگی به تخلف به نظام پزشکی ارجاع می شود و نظام پزشکی موظف به تشکیل پرونده است که نوع  تذکر شفایی در پرونده تا لغو پروانه فعالیت ادامه دارد.

وی گفت: بعد از تذکر شفایی و کتبی به آن مرکز اگرباز هم تظاهر کند و به قصور مرتکب شود جریمه مالی و پلمپ محل فعالیت و پرونده به تعذیرات حکومتی ارسال می شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار