تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۲۰۷۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تداوم ممنوعیت صادرات آبزیان به عراق از مرز تجاری چذابه
 فرماندار دشت آزادگان از تداوم ممنوعیت صادرات آبزیان پرورشی به عراق از مرز تجاری چذابه خبر داد و گفت:با وجود مذاکرات با طرف عراقی هنوز موافقتی برای آزاد شدن صادرات آبزیان صورت نگرفته است.

حمید سیلاوی افزود:رایزنی‌ها با طرف عراقی برای ازسرگیری صادرات آبزیان پرورشی خوزستان به عراق از مرز چذابه همچنان ادامه دارد و امیدواریم در این زمینه به تفاهم دست یابیم.
وی با بیان اینکه بجز صادرات آبزیان ، صادرات بسیاری از کالاها و محصولات غذایی ، مصالح ساختمانی ، لبنی و تره بار از مرز چذابه آزاد است افزود:در فروردین ماه امسال روزانه به طور متوسط ۷۰دستگاه کامیون حامل کالا از چذابه به عراق صادر شده است.
در زمان ممنوعیت صادرت آبزیان به عراق ، بسیاری از پرورش دهندگان آبزیان در خوزستان ، ماهیان گرمابی را از مرزهای تجاری پرویزخان و باشماق در استان‌های کرمانشاه و کردستان و در محدوده اقلیم کردستان صادر کردند.

صادرات آبزیان پرورشی به عراق از مرزهای تجاری چذابه و شلمچه، چند ماه قبل ازهمه گیری ویروس کرونا به دلایل نامشخصی متوقف شده بود.
 

ازسرگیری صادرات گوجه فرنگی از چذابه
فرماندار دشت آزادگان گفت: صادرات گوجه فرنگی به عراق از مرز تجاری چذابه در روزهای اخیر شروع شده است.
سیلاوی افزود: مذاکراتی با طرف عراقی برای استمرار صادرات گوجه فرنگی به گونه‌ای که تجار و بازرگانان ایرانی دچار ضرر وزیان نشوند صورت گرفته است.
وی گفت: قرار شد در صورت عدم نیاز هر کالایی از سوی بازرگانان عراقی ، مراتب از سه روز قبل به بازرگانان ایرانی اعلام تا از ارسال و ترخیص آن در بازارچه مرزی چذابه جلوگیری شود.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مرز تجاری چذابه
فرماندار دشت آزادگان گفت: شیوه نامه بهداشتی ویژه پیشگیری از ویروس کرونا با استقرار ۲ آزمایشگاه سیار اجرایی می‌شود.
سیلاوی افزود: آزمایش منفی کرونا که در عراق برای بازرگانان ، رانندگان و بیمارانی که برای معالجه در ایران نوبت دارند مورد قبول نیست و برای تردد اتباع باید آزمایش منفی کرونا در مرز چذابه توسط کارشناسان ایرانی صورت گیرد.
وی گفت: پروتکل‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی و گندزدایی در محدوده وسیعی از بازارچه چذابه به صورت منظم و مستمر صورت می‌گیرد.
به گزارش ایرنا پارسال با وجود محدودیت‌های کرونایی و بستن مرز به مدت ۶ ماه ، ۱۲۰میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از مرز تجاری چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز به عراق صادر شد.
مرزهای تجاری و مسافری چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهرماه همان سال برای عزیمت کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات  به صورت رسمی بازگشایی شدند.
مرزهای مسافری چذابه و شلمچه از سال ۱۳۹۲برای عزیمت کاروان های زیارتی اربعین به مدت یک ماه به صورت ویژه باز هستند تا زائران بتوانند با شرایط آسانی در کنگره بین المللی اربعین در کربلای معلا حضور یابند.
تنها اربعین پارسال به علت پیامدها و مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا ، عزیمت زائران اربعین به شهرهای مقدس عراق ممنوع شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار