تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۲۰۷۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانشجومجردان، آتشی زیر خاکستر/ معضلی که به زودی به بحران تبدیل می‌شود
 پایین آمدن نرخ ازدواج معضلی اساسی در جامعه ما بوده و هست اما آمار پایین ازدواج دانشجویان، به زودی به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.

  ازدواج و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که در یکی دو دهه اخیر آمار آن فوق‌العاده پایین آمده و زنگ خطر آن توسط مسئولان به صدا درآمده است. در این بین، اما مسئولان از آمار ۹۰ درصدی دانشجویان مجرد در کشور خبر می‌دهند که در نوع خود معضلی است که به زودی به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.  

۹۰ درصد دانشجویان مجرد هستند!

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه از آمار ۹۰ درصدی دانشجویان مجرد خبر داده و گفته است: در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها ازدواج نکرده‌اند و تسهیلات ازدواج می‌تواند به سلامت زندگی و شکل‌گیری و تقویت خانواده کمک کند.

اما چرا تا این حد از جمعیت دانشجویی کشور مجرد هستند؟ مسئولان عوامل مختلفی را در وقوع این مسئله دخیل می‌دانند که مهمترین آن مسائل اقتصادی و عدم پشتیبانی مالی دانشجویان است. البته برخی مانند طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد تقصیر را به گردن سیاست‌های نابخردانه آموزش عالی می‌اندازد؛ طهرانچی می‌گوید: مداخله آموزش عالی در امر ازدواج در بالا رفتن سن ازدواج بی‌تاثیر نبوده است.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: در بحث ازدواج دانشجویی اول باید چالش‌های موجود در این حوزه به خوبی احصا شود و سپس این چالش‌ها در شورای اسلامی شدن به دقت و طی چندین جلسه مورد بررسی قرار گیرد تا منجر به نتایج مطلوب شود.

جریان ازدواج دانشجویی رونق جدی نمی‌گیرد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این خصوص می‌گوید: در آخرین جلسه‌ای که در خصوص آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق و کاهش طلاق، با حضور سران قوا در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر بودیم، الگوی ازدواج‌های دانشجویی به عنوان یکی از الگو‌های موفق ارائه شد و مقرر شد که این ازدواج‌ها، محدود به مخاطبین خاص نشود و در تمام مجموعه‌های دانشگاهی اجرا و به عنوان یک بحث عمومی کشوری مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی افزود: مطالعات کارشناسی انجام شده نشان می‌دهد تا زمانیکه مجموعه دستگاه‌های دخیل همراهی نکنند، جریان ازدواج دانشجویی رونق جدی نمی‌گیرد؛ یعنی تمام دستگاه‌ها اعم از وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، بانک‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و خیرین و ... باید در امر ازدواج دخیل باشند.

سند ملی ازدواج دانشگاهیان چیست؟

برای برون رفت از معضل ازدواج دانشگاهیان، شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تدوین پیش نویس سند ملی ازدواج دانشگاهیان کرده است تا شاید بتوان به این وسیله بر بحران تجرد در آموزش عالی فائق آمد. حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد هاشمی مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گزارشی درمورد پیش نویس سند ازدواج دانشگاهیان ارائه کرد و گفت: در راستای اجرای اصل دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون تسهیل ازدواج جوانان، قانون حمایت خانواده، راهبرد کلان سه و چهار نقشه مهندسی فرهنگی و راهبرد ۱۶ نظام فرهنگی تربیتی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، ستاد ملی ازدواج دانشجویان شکل گرفته است.

او ادامه داد: ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و پایدار در میان دانشجویان و تبیین موازین دینی و اخلاقی ارتباط مشروع جهت رفع نیاز‌های معقول و واقعی دانشجویان و فرهنگ سازی از طریق اهتمام بر اصل خانواده محوری و ترویج و تسهیل ازدواج دانشجویی برخی از مهمترین اهداف این طرح است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی افزود: فرایند سازی موضوع ازدواج از قبل از ازدواج تا سه سال بعد از ازدواج در قالب ترویج آموزش تسهیل مشاوره و هدایت، افزایش میزان پایداری ازدواج و تحکیم خانواده، و به‌کارگیری ظرفیت‌های فراگیر دانشگاهی و غیردانشگاهی و افزایش میزان ازدواج دانشجویان از مهمترین مزایای این طرح محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی به منظور تحقق سیاست‌ها، دستورات و منویات مقام معظم رهبری و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع ازدواج، تصویب شیوه نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های لازم به منظور تحقق اهداف آیین نامه و ابلاغ ستاد‌های استانی ازدواج دانشجویان جهت اقدام، برنامه‌ریزی در راستای راه اندازی ستاد استانی ازدواج دانشگاهیان در همه استان‌ها از برخی از وظایف قید شده در این سند است.

معضل اصلی تجرد دانشگاهیان چیست؟

اما در میانه تدوین اسناد و سخنرانی‌های پرطمطراق مسئولان و بازخوانی سند ملی ازدواج دانشگاهیان نشان از تلاش برای حل معضل اصلی دانشجویان برای ازدواج به چشم نمی‌خورد؛ معضلی به نام اقتصاد که شکل بیکاری به خود گرفته است. قطعاً دانشجویی که به افق نه چندان بلند مدت زندگی خود پس از فارغ التحصیلی می‌نگرد در صورتی که مشکل مسکن و شغل نداشته باشند می‌تواند در گوشه‌های ذهن خود به دنبال ازدواج و تشکیل خانواده باشد. باید شرایط لازم برای اعطای سریع تسهیلات بانکی، مسکن و سایر مزایا را برای این زوج‌ها فراهم کرد تا اقبال بیشتری به ازدواج در این جوانان فراهم شود.

دستاویز شدن به اسناد راهکار برون رفت از تجرد دانشگاهیان

گویا مسئولان درصدد هستند برای حل این بحران باز هم به اسناد متوصل شوند تا شاید راه برون رفتی از معضل تجرد دانشگاهیان پیدا کنند؛ بحرانی که علل و عوامل مختلفی باعث آن شده‌اند و شرایط موجود و حرکت لاک پشتی مسئولان برای حل آن بارقه‌های امیدی را در ذهن جوانان جویای نام و نان و کار ایجاد نمی‌کند. جوانان دانشجویی که بیش از دغدغه‌ ازدواج دچار غم معاش هستند و به نظر می‌رسد مشکل آن‌ها با سخنرانی و موعظه حل نمی‌شود و باید اقدامی عملیاتی سرلوحه کار قرار گیرد و بنیان‌های سست و بی‌اساسی که منجر شده است دچار این بحران شویم از سر راه برداشته شود. 

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار