تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۲۰۷۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۶۰ درصد تست‌ها مثبت است/ رکورد ثبت روزانه ابتلا شکسته شد/ شهرستان‌های گردشگر پذیر وارد فاز تازه‌ای از ابتلا می‌شوند
  آمارهای رسمی منتشر شده وزارت بهداشت نشان می‌دهد موج تازه مراجعه بیماران به مراکز درمانی آغاز شده و این شرایط می‌تواند شرایط قرمز کرونایی در اغلب نقاط کشور را به رنگ سیاه نزدیک کند.

 روز گذشته طبق آمار رسمی منتشر شده وزارت بهداشت 24760 نفر به تعداد مبتلایان جدید کرونا در سراسر کشور افزوده شد که در مقایسه با آمارهای قبلی این تعداد بیمار رکورد تازه‌ای در نرخ ابتلا روزانه ثبت کرده است.

این خبر درحالی منتشر شده که چند روز پیش سعید نمکی در جلسه‌ای اعلام کرده بود باید منتظر خیزتازه‌ای از میزان ابتلا باشیم چون آمارهای قبلی همه مربوط به بی‌توجهی برخی از هموطنان قبل از تعطیلات نوروزی بوده است و با درنظر گرفتن حجم بالای سفرهای نوروزی سه هفته قبل به‌زودی وارد فاز تازه‌ای از همه‌گیری خواهیم شد.

اما این رکورد شکنی در واقع پایان کار نیست بلکه تازه ابتدای ماجراست و با درنظر گرفتن تکمیل ظرفیت بسیاری از مراکز درمانی بخصوص در مراکز استان‌ها این روند می‌تواند به سیاه شدن شرایط بحران در اغلب نقاط کشورمان منجر بشود که اول از همه باید منتظر اخبار نگران کننده‌ای از شهرستان‌های مهمانپذیر در ایام نوروز باشیم.

برای رسیدن به واقعیت این حجم از ابتلا بررسی گذرای نرخ نتایج مثبت آزمایش‌های انجام شده کرونا نشان می‌دهد از ابتدای هفته‌ جاری روند افزایشی نتایج مثبت آغاز شده است به صورتی در اغلب مراکز نمونه‌گیری و انجام تست‌های مرتبط اوایل هفته نتیجه نزدیک به 50 درصد از آزمایش‌ها مثبت می‌شد اما روز گذشته آمارها حکایت از رسیدن این شاخص به 60 تا 70 درصد دارند.

نکته جالب توجه این است که در چنین شرایطی علی‌رغم اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا در بسیاری از شهرستان‌ها اعلام وضعیت حاد و بحرانی کرده و چهار روز از آغاز محدودیت‌های جدید یا همان تعطیلی ده روزه می‌گذرد بازهم بسیاری از هموطنان بی‌توجه به واقعیت ماجرا و خطری که سلامت کشور را تهدید می‌کند رفتار می‌کنند که شاهد مثال آن هم در کاهش میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی در سطح 56 درصد و استفاده روزانه 800 هزار نفر از مترو در تهران است.

البته نگرانی اصلی این است که مقامات وزارت بهداشت رسما تایید می‌کنند در شرایط فعلی نمونه‌های جهش‌یافته ویروس در کشور یکه‌تازی می‌کنند و با درنظر گرفتن میزان سرایت‌پذیری بالای آنها و البته وخیم‌تر بودن شرایط بیماران در این شرایط احتمالا باید در روزهای آینده نرخ مرگ و میر بالاتر از 400 نفر را تجربه کنیم .

از این رو مقامات وزارت بهداشت علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که انجام می‌دهند تا دوباره افسار ویروس منحوس کرونا را در کشورمان به دست گرفته و روند بیماری را تحت کنترل داشته باشند لازم است هموطنان هم به این نکته توجه داشته باشند که بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع‌ها فعلا پاشنه آشیل مدیریت موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا است.

روند بستری و بیماران بدحال کرونایی در استان همدان صعودی است‌

 از هفته گذشته روند صعودی ابتلا به کرونا و بیماران بدحال کرونایی در استان همدان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.تعداد بیماران کرونایی و نیاز به بستری تا حدی افزایش یافته که ظرفیت بیمارستان‌های سینا، بهشتی و بعثت همدان پاسخگوی نیاز بیماران نبوده و بیمارستان‌های ارتش و آتیه نیز آماده پذیرش بیماران شده است.

وضعیت تمام شهرستان‌های استان قرمز است و ادامه روند صعودی زنگ خطری برای تبدیل وضعیت استان از رنگ قرمز به سیاه است.

دکتر منوچهر کرمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و 640 بیمار مبتلا به کرونا در استان همدان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر آمار قربانیان ویروس در استان دو رقمی شده است تصریح کرد: روزانه بین 10 تا 11 بیمار مبتلا به کرونا به علت شدت بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه روزانه بیش از یک هزار بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستانهای استان مراجعه می‌کنند گفت: تاکنون 11 هزار  942 بیمار مثبت کرونایی در بخش سرپایی و 29 هزار و 754 مورد بیمار کرونایی در بخش بستری شناسایی شده است.



برپایی بیمارستان‌های صحرایی در بیمارستان‌های الزهرا و فارابی اصفهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان اصفهان در نشست خبری آنلاین ستاد مقابله با کرونا در استان اصفهان اظهار داشت: نادیده گرفتن مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و انجام سفرها، دید و بازدیدها، مراسم‌های مذهبی ماه‌های رجب و شعبان علت اصلی شرایط فعلی در همه‌گیری ویروس منحوس کرونا است در حالی که تعداد مبتلایان به کرونا در مقایسه با روزهای ابتدایی فروردین‌ماه حدود 6 برابر افزایش یافته است.

حجت‌الله غلامی ادامه داد: مشاغل گروه 2، 3 و 4 در سطح استان ممنوع است و مشاغل گروه یک نیز به استثنای خدمات وابسته به بهداشت و درمان به مدت 10 روز از ساعت 21:30 تعطیل است. لازم به ذکر بوده که شدت محدودیت‌ها در پارک‌ها نیز افزایش یافته و به دنبال آن روشنایی شب در بوستان‌ها و پارک‌ها به کمتر از یک سوم کاهش یافته و اغذیه فروشی‌ها، آبمیوه فروشی‌ها و اسباب‌بازی‌ها نیز در پارک‌ها اجازه فعالیت ندارند.

غلامی پیرامون تردد خودروها به شهر بیان کرد: در حال حاضر تردد خودروهای دارای پلاک غیربومی به استان ممنوع بوده و با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های محتلف ورودی‌های استان به صورت شبانه‌روزی تحت نظارت قرار دارد. لازم به ذکر است که 440دوربین نظارتی فعال در مرکز کنترل ترافیک و 130دوربین در شبکه راه‌های استان برای اعمال قانون خودروهای متخلف در دسترس است و پیامک اعمال جریمه برای متخلفان ارسال می‌شود.

وی افزود: طی بازدید از 12 هزار و 100 واحد صنفی، 201 واحد پلمپ و 152 واحد معرفی به مراجع قضایی و 335 واحد با دریافت اخطار جدی مواجه شدند، این در حالی بوده که طی هفته گذشته 79 خودرو توقیف، حدود 31 هزار خودرو مشمول جریمه 200 هزار تومانی تردد شبانه و حدود 7 هزار و 750 خودرو غیربومی نیز مشمول جریمه 500 هزار تومانی و یک میلیون تومانی شدند.

غلامی بیان کرد: بانک‌ها باید به چک‌های اصناف مهلت 2 هفته‌ای برای پراخت بدهند، به گونه‌ای که در این مدت نباید چک‌ها برگشت شود و در صورت برگشت رفع سو شود، همچنین مهلت بازپرداخت وام‌های دریافت‌شده توسط واحدهای صنفی آسیب دیده از کرونا که زمان پرداخت اقساط آن‌ها سررسیده است تا شش ماه تمدید شد.

وی درباره احداث بیمارستان‌های صحرایی تصریح کرد: ظرفیت بیمارستان‌ها با سرعت زیادی در حال افزایش است به گونه‌ای که بیمارستان‌های بخش خصوصی و خیریه‌ها نیز در پذیرش بیماران کرونایی کمک‌رسانی می‌کنند و در این راستا بیمارستان‌های صحرایی در بیمارستان‌های الزهرا و فارابی برپایی می‌شود. گفتنی است که عده‌ای از بیماران تحت نظارت خاص بهداشت و درمان به صورت خانگی تحت درمان هستند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان اصفهان گفت: بازرسان استانداری به صورت دوره‌ای در حال بازرسی از دستگاه‌های اجرایی هستند، میزان رعایت نکات بهداشتی توسط مردم به طور کلی حدود 56 درصد بوده که با شدت‌ نظارت‌ها وضعیت رعایت از سوی مردم بیشتر شده و لازم به ذکر است که تاکنون هیچ دستورالعملی خاصی برای ماه رمضان در شهرهای قرمز و نارنجی ابلاغ نشده است.
وی خاطرنشان کرد: همشهریان می‌توانند تخلفات پروتکل‌های بهداشتی را به شماره‌های 3113 و 190 مرکز بهداشت و درمان، 124 سازمان صنعت و معدن و تجارت، 137 شهرداری اصفهان، 111 استانداری، 36307977 اداره‌کل ورزش و جوانان، 3710810، 110 نیروی انتظامی و 32352012 بازرسی اصناف اطلاع دهند.

 شناسایی 644 مورد جدید ابتلا به بیماری کرونا در استان مرکزی  

 سیدمحمد جمالیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به آخرین وضعیت آماری بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته طبق آخرین نتایج آزمایشگاهی در خصوص بیماری کرونا 644 مورد جدید ابتلا شناسایی شده است.

وی افزود: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد موارد مبتلا به بیماری کرونا به 45 هزار و 719 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: 58 نفر از مجموع 644  مورد ابتلا جدید در استان در بیمارستان های استان بستری هستند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند و تحت مراقبت هستند.

جمالیان ادامه داد: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده درمان 586 مورد به صورت سرپایی بوده است و تا زمان درمان نهایی و منفی شدن جواب آزمایش در منزل قرنطینه هستند.

وی عنوان کرد: : در استان مرکزی در این مدت 10 مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است و بر همین اساس تعداد فوتی های ناشی از بیماری کرونا به هزار و 579 نفر رسیده است.

وضعیت بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی خوب نیست

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد دهقانی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت ابتلا در استان اظهار کرذ: در اسفندماه شرایط نسبتا خوبی داشتیم و ورودی بیمارستان‌ها کاهش یافته بود و در هفته یک یا دو مورد فوتی کرونایی  داشتیم.

وی افزود: ما  شلوغی شهر، کاهش رعایت پروتکل‌ها و دید و بازدید در نوروز و مسافرت‌ها بود که همه دست به دست هم دادند تا امروز شاهد شیب تند کرونا باشیم.

دهقانی با بیان اینکه با این فرمانی که کرونا در استان پیش می‌رود  احتمال اینکه به سرعت بیمارستان‌ها پر شود وجود دارد افزود: امروز شرایط کرونایی خوبی در کشور نیست و ما جزو  12 استان هستیم که  شیب کرونا در آن  تند است و نمودار کرونای ما  صعودی پیش می‌رود که امید است قبل از اینکه در شکل پر خطر باشد از این شیب عبور کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: وضعیت بیمارستان‌ها خوب نیست و از 500 تخت در نظر گرفته شده در بخش  کرونا اکثرا پر شده است.

دهقانی با بیان اینکه  تخت‌های ویژه ما امسال افزایش یافته و 50 تخت ای سی یو بزرگسال در استان  افزایش یافته است افزود: اما اگر با همین سیر صعودی پیش رود ظرف دو هفته تخت‌ها پر و خدمات دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه پرسنل ما خسته هستند و نگرانی ما از ادامه این روند است افزود: در این 14 ماهه چندین بار پروتکل‌های درمانی تغییر کرده است، اما همه موظف هستیم براساس الگوها پبش رویم و هر چند اعلام شد احتمال ابتلا از طریق سطوح کم است اما  احتمال ابتلا صفر نیست و باید همچنان رعایت کنند.

دهقانی با بیان اینکه  هرکس کوچکترین علائمی داشته باشد باید جدی گرفته و به مراکز سرپایی مراجعه کند، گفت: اگر علائم خفیف باشد فرد باید خود را قرنطینه کند و در خراسان جنوبی  روزی 700 تا 800 تست سریع و بیش از 400 تست ملکولی و در مجموع هزار و 200 تست ملکولی و تست سریع انجام می‌شود.

193 مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 193 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان  به 29 هزار و 839 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 209 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 59 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

افزایش آمار پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها‌ی یزد

بنابر اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد روند ابتلا به کرونا در استان یزد همچنان صعودی است و بستری‌های کرونایی بیمارستان‌های استان یزد هم روزانه بالغ بر 100 نفر است به گونه‌ای که در شبانه روز گذشته، 138 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند و بستری‌های مشکوک به کرونا در استان یزد، امروز به 551 نفر رسیده است.

درحالی از این تعداد، 100 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند که بستری‌های مشکوک به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار