تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۲۲۰۷۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری الکترونیکی انتخابات در مراکز استان‌ها
  رئیس ستاد انتخابات خوزستان گفت: قرار بر این شد که انتخابات شوراها در مراکز استان‌ها تماما الکترونیکی شود. علاوه بر اهواز پیشنهاد دادیم که در ماهشهر، امیدیه، بهبهان و خرمشهر نیز اجرایی شود که بستگی به تصمیم وزارت کشور دارد.

رضا نجاتی امروز (۲۴ فروردین‌ماه) در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: مردم سالاری دینی را ما به عینه ثابت کردیم؛ در نظام جمهوری اسلامی، با تعداد انتخاباتی که برگزار کردیم که تمام انتخابات نیز به موقع و بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی صورت گرفت و مشارکت خوب مردم، نشان از عشق و علاقه آن‌ها به نظام و رهبری است. این دوره نیز یک انتخابات ملی داریم که بازتاب بین المللی دارد و یک انتخابات محلی برگزار خواهد شد.

  وی افزود: ما بر اساس برنامه های ابلاغی از وزارت کشور و استان، ستاد انتخاباتی را تشکیل دادیم و کمیته های ستاد انتخابات در استان مشخص و کار خود را آغاز کردند. تاکید بر این است و خواهد بود که اصل قانون سلامت انتخابات، مشارکت حداکثری و رقابت سالم برای ما اصل ثابتی است و تمامی اعضای انتخابات چه استانی و چه بخش ها، همه مکلفیم این چارچوب را رعایت کنیم. انتخابات ما مردمی است؛ در نظام جمهوری اسلامی تمام فرآیند انتخابات مردمی است، هیات های نظارت، اعضای شعب، بازرسان و... از مردم هستند. دولت نیز شرایط لازم را فراهم می کند. اما برگزاری انتخابات با مردم است.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان با بیان اینکه در استان خوزستان ۲۸ شهرستان، ۶۸ بخش و ۸۷ شهر داریم، ادامه داد: کار ثبت نام شوراها آغاز شد و با نظمی که در فرمانداری ها به وجود آمد، فرآیند ثبت نام صورت گرفت. ثبت نام از چند طریق شامل حضور در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها، گوشی های همراه و دفاتر پیشخوان صورت گرفت.

نجاتی با اشاره به جزئیات کاندیداهای شورای شهر، بیان کرد: در انتخابات شورای شهر، چهار هزار و ۴۵۷ نفر ثبت نام کرده اند. از این تعداد، ۴۱۱ نفر خانم، ۲ هزار و ۴۱۳ نفر شاغلان و کارکنان، ۱۴۲ نفر افراد بدون شغل، بازنشستگان ۲۵۷ نفر، شغل آزاد هزار و ۱۹۷ نفر، نظامیان بازنشسته ۱۹ نفر و سایرین نیز ۴۲ نفر هستند. افراد زیر ۳۰ سال ۳۶۵ نفر، ۳۰ تا ۴۰ سال، هزار و ۹۲۲ نفر، از ۴۱ تا ۵۰ سال، هزار و ۴۱۶ نفر، از ۵۱ تا ۶۰ سال ۶۲۶ نفر، از ۶۱ تا ۷۰ سال ۱۱۵ نفر و از سنین ۷۱ تا ۷۵ نیز ۵ نفر بودند. همچنین از این تعداد ۹۱ نفر دیپلم، ۲۹۴ نفر فوق دیپلم، ۲ هزار و ۷۷۲ نفر لیسانس، هزار و ۱۲۹ نفر فوق لیسانس، ۷۳ نفر دکتری و ۶۳ نفر تحصیلات حوزوی دارند. این آمار نسبت به دوره پنجم حدودا ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه ملاک و قانون ما توجه به منابع چهارگانه استعلام است تا بتوانیم بر اساس آن به درستی عمل کنیم، تاکید کرد: در خصوص شوراهای روستا که ثبت نام آن از ۱۶ تا ۲۲ فروردین بود، ۱۴ هزار و ۵۵۴ نفر ثبت نام کردند. این آمار نسبت به دوره قبل افزایش یافته است. از این تعداد ۶۴۳ نفر خانم، هزار و ۳۵۱ نفر کارکنان، افراد بدون شغل هزار و ۲۶۱ نفر، افراد بازنشسته ۳۸۳ نفر، افراد با شغل آزاد ۷ هزار و ۳۱۸ نفر، نظامیان بازنشسته ۱۹ نفر و سایرین نیز هزار و ۲۳۲ نفر هستند. همچنین داوطلبان زیر ۳۰ سال، هزار و ۸۸۵ نفر، ۳۰ تا ۴۰ سال ۶ هزار و ۲۶ نفر، ۴۱ تا ۵۰ سال، ۴ هزار و ۱۵۹ نفر، ۵۱ تا ۶۰ سال هزار و ۷۹۸ نفر، ۶۱ تا ۷۰ سال ۵۸۹ نفر و ۷۱ تا ۷۵ نیز ۸۹ نفر هستند.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان با اشاره به آمار کاندیداهای شورای روستا، تصریح کرد: افراد دارای تحصیلات ابتدایی، ۶ هزار و ۲۰۸ نفر، راهنمایی هزار و ۷۵۴ نفر، متوسطه هزار و ۲۳۶ نفر، دیپلم ۲ هزار و ۵۰۰، فوق دیپلم ۶۳۱ نفر، لیسانس هزار و ۹۰۶ نفر، فوق لیسانس ۲۲۷ نفر، حوزوی نیز هزار و ۲۳۶ نفر هستند. ثبت نام شوراهای روستا نیز تمام شد و وارد مرحله بررسی صلاحیت ها خواهیم شد.

نجاتی در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری انتخابات، بیان کرد: قرار شد با توجه به گرمای استان و شیوع کرونا، شعب را نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دهیم. در خصوص اینکه صندوق ها نهایی شوند، بستگی به هیات های اجرایی در شهرستان‌ها دارد. ما درخواست افزایش ۱۵ درصدی داشتیم که وزارت کشور نیز در حال همراهی و همکاری است. به دنبال این هستیم که شعبی که شلوغ هستند را افزایش دهیم تا تراکم صورت نگیرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیکی، تاکید کرد: قرار بر این شد که انتخابات شوراها در مراکز استان‌ها تماما الکترونیکی شود. علاوه بر اهواز پیشنهاد دادیم که در ماهشهر، امیدیه، بهبهان و خرمشهر نیز اجرایی شود که بستگی به تصمیم وزارت کشور دارد. اما مراکز استان‌ها قرار است تماما الکترونیکی باشد.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان با ابراز امیدواری نسبت به افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: با توجه به افزایش تعداد داوطلبان، قاعدتا باید مشارکت رای دهندگان نیز افزایش یابد؛ بیش از ۹۰ درصد از کاندیداها در هیات های اجرایی تایید شدند، اما در مرحله بعد برای نظارت می‌روند. مردم ما فهیم و انقلاب دوست هستند، یقینا در این راستا نیز مانند دوره های گذشته شرکت خواهند کرد. مردم اهواز در روز ۲۲ بهمن با شرایط بد آب و هوایی و همچنین در تشییع شهید سلیمانی حضور داشتند. مردم ما وظیفه شناس هستند؛ به ویژه در این شرایط که نگاه دنیا به ما است. همه ظرفیت ها و شرایط را با مردم هماهنگ می کنیم تا مشارکت خوبی داشته باشیم. همه دستگاه ها و عوامل در همه مواقع باید پاسخگو و خدمتگزار مردم باشند.

به گزارش ایسنا، نجاتی در پایان با بیان اینکه پیش بینی ما این است که ان‌شاالله مردم می آیند و مشارکت خوبی خواهند داشت، تاکید کرد: اثر انگشت از فرآیند انتخابات حذف شده است. همچنین اعلام نتایج بررسی صلاحیت های شورای شهر هفتم اردیبهشت به کاندیداها و فرمانداری اعلام خواهد شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار