تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۲۰۲۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضع فاصله‌گذاری در بانک‌های خوزستان پذیرفتنی نیست / مشکل تهویه در مطب‌ها
 مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه یکی از معضلات استان در کنترل کرونا برگزاری تجمعات است‏، گفت: متاسفانه تجمعات در بسیاری از موارد، موجب اوج‌گیری مجدد بیماری در شهرستان‌ها می‌شود.

مهران معلم  با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت ترددها اظهار کرد: در هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و  مراکز تهیه و توزیع و مواد غذایی ۷۸ درصد بوده که این میزان در این هفته تغییری نداشته است. در این اماکن استفاده از ماسک توسط خدمت‌دهنده ۸۳ درصد و توسط خدمت‌گیرندگان ۷۹ درصد، فاصله‌گذاری ۷۶ درصد و تهویه ۸۱ درصد است بنابراین همه پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن زیر حد مطلوب ۹۵ درصد است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها به طور متوسط ۷۶ درصد است که در برخی شهرستان‌ها به کمتر از ۷۰ درصد نیز می‌رسد؛ مشکل اصلی در مطب‌ها، فاصله‌گذاری و تهویه است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات دولتی در هفته گذشته افزایش یافته و به ۹۶ درصد رسیده که رشد قابل تحسینی است اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات پنج شهرستان، از متوسط استانی پایین‌تر است که با پیگیری‌هایی که در حال انجام است امیدواریم شاهد بهبود وضعیت در این شهرستان‌ها باشیم.

معلم ادامه داد: مشکل اصلی در ادارات نیز فاصله‌گذاری است که نسبت به قبل رشد چندانی نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌ها نسبت به هفته قبل رشد داشته و به طور متوسط به ۹۸ درصد رسیده که امیدوارکننده است. تهویه، مشکل اصلی در بانک‌ها است که حدود ۹۰ درصد رعایت می‌شود و از سیستم بانکی، قابل پذیرش نیست.

وی افزود: فاصله‌گذاری در بانک‌ها نیز ۸۵ درصد است که اصلا پذیرفتنی نیست و از مدیران بانک‌ها و سیستم نظارت بر بانک‌ها شدیدا خواستار نظارت بیشتر و رعایت آن هستیم. البته این درصدها بر اساس خوداظهاری از مراکز شهرستان‌ها محاسبه شده اما در بررسی‌های میدانی و مشاهده از نزدیک به درصدهای پایین‌تری نیز رسیده‌ایم.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تشدید اجرای طرح بیماریابی شهید سلیمانی، گفت: تمام واحدهای بهداشتی با تمام نیرو و قوا به همراه نیروهای بسیح و هلال احمر در این طرح در حال کار هستند و ره‌آوردهای خوبی داشته‌اند.

وی افزود: در طرح جدید که با تشدید فعالیت بیماریابی از ۱۸ اسفندماه آغاز شده‏‏، ۶۴ مرکز منتخب،‏‏‏‏‏ ۳۲۴ مرکز خدمات جامع سلامت، ۹۳۸ خانه بهداشت و ۳۴۸ پایگاه سلامت در قالب نظام سلامت مشغول فعالیت هستند. شناسایی بیماران در ۴۸ ساعت اول، تست آن‌ها در ۲۴ ساعت، رهگیری و مراقبت آن‌ها در ۴۸ ساعت و درمان زودرس از اهداف این طرح است.

معلم بیان کرد: در هفته اخیر، ۱۰۷ هزار و ۶۸۱ رهگیری،‏ ۸۴ هزار و ۱۲۸ تست‏، ۷ هزار و ۹۳۴ مراقبت و ۱۵ هزار و ۶۲۴ قرنطینه معکوس از سالمندان انجام شده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: نسبت بیمار بستری به سرپایی یک به ۱۰ است که این نشان از بیماریابی و مراقبت خوب بخش بهداشت در کنترل بیماری دارد.

وی عنوان کرد: گروه‌های فعال در طرح شهید سلیمانی شامل سه تیم رهگیری و مراقبت، تیم نظارت و تیم حمایتی هستند و در مجموع، ۲ هزار و ۵۱۶ نفر نیرو در قالب ۹۲۱ تیم رهگیری، ۱۹۹  تیم مراقبت در منزل، ۴۳۱ تیم نظارتی و ۵۱۰ تیم حمایتی فعالیت می‌کنند.

معلم گفت: ۱۹۲ هزار و ۸۰۶ مورد رهگیری و ۱۳۰ هزار و ۲۵۶ تست رپید توسط تیم‌های رهگیری‏ و ۱۷۹ هزار و ۷۹۵ بازدید توسط تیم‌های نظارتی انجام شده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: نسبت رهگیری ۹.۲ و نسبت تست ۷.۱ است یعنی به ازای هر بیمار برای ۹.۲ نفر موارد تماس رهگیری و ۷.۱ نفر تست انجام شده است که موفقیت خیلی خوبی بوده که نظام بهداشت در استان خوزستان با همکاری بسیج به دست آورده است.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات ما در کنترل کرونا، برگزاری تجمعات است که متاسفانه در بسیاری از موارد، موجب اوج‌گیری مجدد بیماری در شهرستان‌ها می‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار