تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۲۲۰۱۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گوزن‌های زرد تابستان به خوزستان منتقل می‌شوند
 معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۱۵ تا ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی ، در صورت تامین اعتبار، تابستان امسال به خوزستان منتقل می‌شوند.

سید عادل مولا بیان کرد: بر اساس برنامه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست برای استان‌ها تدوین کرده، قرار است گوزن‌های مازاد کشور، با توجه به قابلیت‌های پارک ملی دز و پارک ملی کرخه، به خوزستان منتقل شوند.

وی افزود: هم اکنون استعلام‌ گیری درباره تعداد گوزن‌های زرد در حال انجام است و مرداد یا شهریور امسال که زمان مناسب زنده‌گیری است، به خوزستان منتقل می‌شوند مشروط بر اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شود.

به گفته وی، هزینه زنده‌گیری گوزن‌ها بسیار بالاست و دارو و تجهیزات مورد نیاز آن به دلیل تحریم‌ها، نایاب شده است؛ البته مشابه آن در بازار وجود دارد که قابل اطمینان برای استفاده نیست.

مولا اضافه کرد: قرار است گوزن‌های زرد از استان‌های ایلام و مرکزی به پارک‌های ملی کرخه و دز که شرایط مناسبی برای نگهداری این جانوران دارند، منتقل ، و در مناطق آزاد رهاسازی شوند.

وی با اشاره به آماده‌سازی مقدمات انتقال گوزن‌های زرد جدید به خوزستان، گفت: از مهمترین مقدمات، آموزش جوامع محلی در اطراف پارک‌های دز و کرخه است که نسبت به ارزش و حفاظت از این گونه آگاه شوند؛ این کار هم اکنون در حال انجام است اما با توجه به شرایط شیوع کرونا نسبت به گذشته بسیار محدودتر شده است.

مولا ایجاد آتش‌برها و آتش‌بندها، کنترل ورود دام‌ اهلی و ایجاد کانال آب را از دیگر اقداماتی برشمرد که برای انتقال این جانوران در حال آماده‌سازی است.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: نصب ردیاب بر روی گوزن‌های زرد نیز از برنامه‌های مورد نظر بوده اما به دلیل شرایط تحریم، نصب سه ردیاب خریداری شده، معطل مانده است.

وی توضیح داد: ردیاب‌ها به صورت قلاده در گردن گوزن نصب شده و به ماهواره متصل می‌شود که از این طریق می‌توان اطلاعاتی از گوزن‌ها اعم از قلمرو زندگی آنها به دست آورد و یا در صورت وقوع حادثه به سرعت از آن آگاه شد.

مولا در ادامه با تشریح شرایط گوزن‌های زرد موجود در پارک‌های ملی کرخه و دز افزود: گزارش‌های خوبی از گوزن‌های رهاسازی شده در این پارک‌ها دریافت شده است؛ البته گوزن جانوری است که به ندرت اجازه می‌دهد که دیده ‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۲۰ راس گوزن زرد در پارک ملی دز در محدوده فنس‌کشی شده وجود دارد و ۲ سال پیش نیز ۱۱ راس رهاسازی شده بود که پیش بینی می‌کنیم تعداد آنها بیشتر شده باشد.

مولا  ادامه داد: پنج تا ۶ راس گوزن زرد نیز در پارک ملی کرخه در محدوده فنس کشی شده نگهداری می‌شوند.

بر اساس این گزارش، بهمن پارسال، ۱۷ راس گوزن زرد از ایلام به پارک ملی دز در خوزستان منتقل شده بودند. در این زمان تعداد گوزن‌های زرد پارک ملی دز۲۰ تا ۲۵ راس برآورد شده بود.

تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا، برای همیشه منقرض شده است.اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شده و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد به شمار می‌آیند. پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوش قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار