تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۲۰۱۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در هیچ جایی مثل ایران رتبه‌بندی دانشگاه‌ها وابسته به تعداد دانشجویان نیست
  معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به رتبه‌بندی نادرست دانشگاه‌ها در کشور، گفت: در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به تعداد دانشجویان وابسته باشد.

علیرضا جلیلی‌فر اظهار کرد: از طرف وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که پذیرش دانشجویان مقطع phd مقداری با کنترل بیشتر نسبت به گذشته انجام شود. یعنی از این به بعد پذیرش دانشجویان دکتری با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است که با توجه به شرایط حاکم در کشور، اگر بدون چشم‌اندازی دانشجویان دکتری پذیرش و فارغ‌التحصیل شوند، بدون آنکه بازار کار مدنظر باشد، به نوعی در حق جامعه خود جفا می‌کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو، گفت: برای جذب دانشجو باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و این کار متناسب با بازار کار باشد. این مسئله میسر نمی‌شود مگر اینکه ما نیاز دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها را بدانیم. اگر وزارت بخواهد در اجرای این طرح موفق باشد، باید در سطوح بالاتر از وزارت علوم هماهنگی‌هایی انجام دهد تا نیاز دستگاه‌های مختلف مشخص شود و متناسب با نیاز دستگاه‌های مختلف، دانشجویان دکتری را جذب کنیم. البته این مسئله تنها برای دانشجویان مقطع phd نیست بلکه باید برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز مد نظر قرار گیرد.

جلیلی‌فر ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا ظرفیت خود را افزایش دهند و دلیل آن این است که افزایش ظرفیت دانشجو وابسته به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است. این یکی از تصمیمات غلطی است که وجود دارد و متاسفانه در حال اجرا است. در دانشگاه شهید چمران اهواز بیش از ۱۵ هزار دانشجو وجود دارد و اگر تعداد دانشجویان ما در سال آینده به ۲۰ هزار دانشجو افزایش پیدا کند، رتبه ما میان دانشگاه‌های وزارت علوم افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان با اشاره به رتبه‌بندی نادرست دانشگاه‌ها در کشور، یادآور شد: در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به تعداد دانشجویان وابسته باشد. وقتی کمیت دانشجویان افزایش پیدا می‌کند طبیعتاً در راستای کیفیت نیز باید تلاش صورت گیرد. اما وقتی نمی‌توان کیفیت و کمیت را به صورت همزمان پیش برد، دانشگاه‌ها متضرر خواهند شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار