تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۲۰۱۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماجرای شهرستانی بدون مرز در خوزستان / چرا پس از گذشت ۹ سال مرز بین کارون و اهواز مشخص نمی‌شود؟
  ۹ سال از شهرستان شدن و تفکیک کارون از اهواز می‌گذرد ولی همچنان مرز این دو شهرستان مشخص نشده و این علاوه بر ایجاد مشکلات زیاد برای مردم، فرصتی برای زمین‌خواری شده است.

  9 سال از تاسیس شهرستان جدید کارون در خوزستان می‌گذرد، شهرستانی که از نظر زیرساختی بسیار فقیر و محروم است و متولیان وقت وزرات کشور در سال 91 تصور می‌کردند با استقلال این شهرستان می‌توانند توسعه این شهر را سبب شوند. طوری که چند سال پیش اهالی منطقه نسبت به این مسئله معترض و طوماری یک هزاری نوشته و تقدیم فرمانداری کردند.

جدایی کوت عبدالله از اهواز، با هدف رفع تبعیض، محرومیت و تخصیص عادلانه منابع در این منطقه صورت  گرفت ولی در حقیقت نتوانست آرزوی اولیه این مردم در رفع محرومیت را برطرف سازد. این تفکیک نه تنها حلال مشکلات نبوده بلکه سبب شد مشکلات زیادی در این شهر پیش بیایید.

به طور مثال ایجاد یک شهرداری مجزا برای این شهر سبب شد شهری که قبلا از سوی شهرداری منطقه 5 اهواز به راحتی مدیریت شود دستخوش مشکلات زیادی شود. به طوری که عدم تعیین محدوده بین دو شهر کارون و اهواز و پرداخت‌نشدن حقوق کارگران شهرداری در مقاطعی سبب انباشت زباله در سطح شهر شده است.

حاجیان سعیدی شهردار سابق کوت عبدالله درباره این مشکلات در شهر بیان داشت: شهرداری منطقه 5 اهواز که متولی رسیدگی به امور شهری کوت عبدالله را داشت با حدود 220 نفر نیروی کار فعالیت می‌کرد اما پس از تبدیل‌ شدن به شهر و استخدام‌های غیرمتعارف و غیرقانونی، اکنون این تعداد به بیش از یک هزار نفر رسیده است.

تنها 30 درصد مردم کوت عبدالله عوارض پرداخت می‌کنند

حاجیان سعیدی با اشاره به میزان حقوق پرداختی کارکنان شهرداری کوت عبدالله گفت: بر این اساس شهرداری کوت عبدالله ماهانه حدود 5 میلیارد و 300 میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کند که فاصله بسیار زیادی با درآمدها دارد.

وی با بیان اینکه در حال ساماندهی صدور پروانه ساخت و دریافت عوارض برای افزایش درآمدهای شهرداری هستیم، عنوان کرد: وضعیت صدور پروانه ساخت به‌ خوبی ساماندهی شده اما همچنان حدود 70 درصد مردم عوارض پرداخت نمی‌کنند و این در حالی است که عمده درآمد شهرداری‌ها از عوارض و ساخت‌وسازها تأمین می‌شود.

شهرکوت عبدالله که متصل به اهواز و از مناطق اصیل و قدیمی است، شهری که دارای ظرفیت بالای کشاورزی و گردشگری است. این شهر از سال 91 از شهرستان اهواز منفک و با روستاهای اطرافش به شهرستان کارون تبدیل شد. با وجود مصوبه هیئت دولت اما مرز بین این 2 شهرستان همچنان محل اختلاف است.

‌حجت‌الاسلام موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز چندین بار در این منطقه حاضر و نسبت به بلاتکلیفی اهالی و زمین‌خوارانی که مثل زالو در منطقه رشد کردند‌ در منطقه هشدار دادند.

پس از‌ 9 سال این شهرستان و به ویژه کوت عبدالله از نظر زیرساختی رشدی نکرده بلکه به واسط ارائه نشدن بسیاری از خدمات به دلیل قرار گرفتن در حاشیه اهواز محرومیتش مضاعف شده است. بسیاری از ادارات همچنان در این شهر مستقر نیستند و اداراتی هم که حضور دارند با یک یا نهایت دو پرسنل فعالیت دارند که در عمل هیچ خدمت‌رسانی مناسبی صورت نمی‌گیرد.

شهرستانی که قرار بود با انفکاک از اهواز، رونق بگیرند پس از 9سال هنوز مرز خود را مشخص نکرده و معلوم نیست کدام بخش ها جز اهواز و کدام یک جز کوت عبدالله هستند و این بلاتکلیفی علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد برای مردم، فرصتی مغتنم برای زمین‌خواران شده ‌تا نخلستان‌های آباد حد مرز دوشهر را تفکیک و به مردم بفروشند.

معضلی به نام مرز دو شهرستان اهواز و کارون

4 سال پیش فرمانداران دو شهر تصمیم گرفتند به این مسئله پایان داده و مرز قدیم منطقه 5 شهرداری اهواز حدفاصل بین دو شهر باشد و محله های شکاره یک و 2، مشعلی و اسلام‌آباد به کوت عبدالله ملحق شود. این در صورتی بود که طبق مصوبه وزارت کشور پل فولاد مرز محدوده این 2 شهر بوده و این محله‌ها نیز جزو اهواز به شمار می‌آمد.

بلاتکلیفی مرز دو شهرستان و ارائه نشدن خدمات شهری به ساکنین محدوده مرزی

عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با انتقاد از تغییرات متعدد در مرز شهرستان‌های اهواز و کارون، گفت: هر چند یک بار تصمیم تازه‌ای درباره مرز جدید این 2 شهرستان گرفته می‌شود، در حالی که اهالی مناطقی که در مرز این 2 و شهرستان قرار دارند، نباید بازیچه این تصمیم‌ها شوند.

سنواتی افزود: وزارت کشور بیش از 9 سال است که مرز این شهرستان‌ها را اعلام کرده، این در حالی است که هنوز تصمیمات محلی مغایر با این مصوبه اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه اهالی کوی مشعلی بین این دو شهرستان تا کی باید منتظر عمران این منطقه باشند، اضافه کرد: تا زمانی که ابلاغی از سوی فرمانداری اهواز صورت نگرفته شهرداری موظف به خدمات‌رسانی به این منطقه است.

عده‌ای مسئله تفکیک مرز دو شهرستان را می‌خواهند امنیتی کنند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم نیز با انتقاد از تعیین تکلیف نشدن مرزدو شهر و زمین‌خواری در این منطقه گفت: مشخص شدن حد مرز شهرستان کارون و اهواز 9 سال طول کشید و مردم را با هم درگیر کرد. چرا اجازه می‌دهید موضوع تقسیمات کشوری به مسئله‌ای امنیتی بدل شود؟

این نماینده مجلس گفت: نخلستان‌های این شهر که می‌تواند بستری برای جذب گردشگر باشد از سوی زمین‌خواران در حال فروش است و این باعث می‌شود این منطقه نیز به زودی به دلیل نداشتن زیرساخت‌های شهری به یک بحران تبدیل شود.

پایان بهار 1400 مرز دو شهر کارون و اهواز مشخص می‌شود

فاضل عبیات معاون‌ عمرانی استانداری خوزستان درباره تعیین محدوده دو شهرستان اظهار داشت: محدوده شهرستان‌های کارون و اهواز سالیان زیادی است که مورد مناقشه بوده ‌که در ماه‌های اخیر محدوده کارون از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: با هماهنگی دو فرمانداری اهواز و کارون، حتما این مسئله باید توسط معاونت سیاسی استانداری خوزستان در دو هفته آتی اجرایی و هماهنگی‌های لازم انجام شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: در زمینه استقرار ادارات نیز در هر سه شهرستان کارون و باوی و حمیدیه، تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد که حتما از ادارات استانی در این شهرستان‌ها مستقر باشند و به تعداد نیروها نیز اضافه شود.

عبیات گفت: البته از نیروها و پست‌های موجود در مرکز استان‌ها برای اینکه در شهرهایی که ادارات مستقر نشده‌اند یا اختیار لازم را ندارند، استفاده می‌شود تا مشکل شهروندان برای مراجعه به ادارات رفع شود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار