تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۲۰۱۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۵۰ درصد تماس‌های کرونایی خوزستان منشأ خانوادگی دارد
 رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: حدود ۵۰ درصد تماس‌های کرونایی در مدت اخیر در استان خوزستان، منشأ خانوادگی دارد.

 سید محمد علوی شامگاه دوشنبه در نشست خبری در خصوص بیماری کرونا اظهار کرد: از دوم فروردین خیز بیماری برداشته شده و به خاطر خریدهای عیدانه و دید و بازدیدها بوده است. کشورهای درگیر با ویروس کرونای انگلیسی غافلگیر شدند چون این نمونه تغییرات بسیاری نسبت به گونه قبلی داشت.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد تماس‌های کرونایی، منشأ خانوادگی دارد و تنها کاری که از دست ما برمی‌آید؛ فرهنگ‌سازی و آموزش برای خانواده‌ها است تا با اقناع، از برگزاری این دورهمی ها اجتناب کنند. در برگزاری مراسم چند هزار نفری باید از هسته اولیه تجمع جلوگیری کرد و مسئله نظم و اجرای قانون اهمیت دارد.

علوی بیان کرد: کنترل بیماری از بهداشت و جامعه شکل می‌گیرد؛ در بهداشت با شناسایی بیماران سرپایی برای کاهش بار بیمارستانی تلاش بسیاری شد. اگر مردم از ماسک استفاده نمی‌کردند شاهد مرگ‌های سرسام‌آوری می‌بودیم.

تشدید نظارت‌ها

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه تا مردم همکاری نکنند نمی‌توانیم در کنترل بیماری نقشی داشته باشیم، گفت: تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی بسیار مهم است؛ این محدودیت‌ها آن طور که باید و شاید اجرا نشد و مسدود شدن خیابان‌ها باعث انتقال کانون جمعیت و متمرکز شدن آنها در نقاط مشخص شد.

علوی عنوان کرد: از سویی، اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با هدف بیماریابی، انجام تست، جدا کردن بیماران و قرنطینه آنها در منزل و مراقبت از سالمندان و بیماران زمینه‌ای خیلی مؤثر بود.

وی بیان اینکه در قالب طرح شهید سلیمانی به ازای هر بیمار ۶.۱۰ بیمار را رهگیری می‌کردیم، تصریح کرد: غربالگری مبادی خروجی و ممانعت از خروج بیماران نیز انجام شد.

علوی اظهار کرد: خوزستان یک عرصه آموزش برای ویروس جدید بود، ویروسی که معادلات قبلی نسبت به ویروس ووهان را تغییر داد. متأسفانه هنوز هم در برخی مناطق استان خوزستان و اهواز، مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند و یکی از علل سیر افزایش بیماری نیز همین مشارکت پایین مردم است.

باورهای اشتباه

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان بیان کرد: انتشار برخی کلیپ‌های غلط باعث شده که مردم با باورهای اشتباه خود از این فیلم‌های جعلی منتشر شده در فضای مجازی تأثیر بدی گرفته و نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه ماسک نزدن اقدام کنند.

علوی تصریح کرد: در مدت اخیر در ایذه ۳۸ تجمع، در شادگان ۱۵، در لالی ۱۴، در اندیمشک ۹ و در دزفول ۶ تجمع شدید مردمی داشتیم.

وی افزود: خوزستان یک استان ویژه و دارای مرز زمینی، دریایی، هوایی و فرصت‌های بسیار است که شاید گاهی به تهدید تبدیل شوند؛ با سیم‌خاردار نمی‌توان جلوی ورود بیماری از طریق مرزها را گرفت و با وجود کنترل دقیق مرزی باز هم نمی‌توان ۱۰۰ درصد جلوی ورود بیماری را گرفت.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار