تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۲۰۱۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا موانع تولید، سال‌هاست که در کشور برطرف نمی‌شوند؟
 یک اقتصاددان با ابراز این عقیده که بخشی از دستگاه‌های اجرایی و افرادی که خود مانع تحقق شعارها هستند قرار است مانع‌زدایی کنند، گفت: انبوه قوانین ضد و نقیض و ضد تولید در کنار نظام مدیریتی غیرتولیدی باعث شده است که تولیدکننده در کشور به شدت فرسوده و خسته شود و سرمایه‌گذار نیز از تولید فراری باشد.

مرتضی افقه در خصوص راهکارهای تحقق "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" به عنوان شعار امسال اظهار کرد: امسال سومین سالی است که تمرکز بر تولید است و همچنین هجدهمین سالی است که مسائل اقتصادی در نامگذاری شعار سال مورد توجه مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد و این مساله، نشان‌دهنده اولویت مسائل اقتصادی در کشور است.

وی افزود: برای رسیدن به هر هدف، سه پیش‌نیاز ضروری است. خواست هدف، آمادگی جامعه و تصمیم‌سازان برای پرداخت هزینه رسیدن به هدف و استفاده از ابزار مناسب برای رسیدن به هدف، سه پیش‌نیاز ضروری تحقق هدف هستند. در این زمینه در سه دهه اخیر و پس از جنگ، تنها در بخش اول که خواست هدف است وارد شده‌ایم و تنها شعار داده‌ایم و خواسته‌هایمان را مطرح کرده‌ایم.

این اقتصاددان گفت: در طول همه این سالها پس از جنگ تاکنون، به دیگر مراحل تحقق هدف که پرداخت هزینه رسیدن به هدف و استفاده از ابزار مناسب برای رسیدن به هدف است، وارد نشده‌ایم. اگر در طول این سال‌ها، شعارهایمان محقق نشده یا خیلی کم محقق شده به دلیل آن است که هزینه رسیدن به هدف را نپرداخته‌ایم و تغییری به وجود نیاورده‌ایم تا به هدف مورد نظر که رشد و توسعه اقتصادی است، دست پیدا کنیم.

افقه ادامه داد: اولویت نظام ارزشی حاکم بر تصمیمات در عمل، مردم و تولید نیست و تنها در شعارها توجه به تولید، رشد اقتصادی و مردم مدنظر است. انبوه قوانین ضد و نقیض و ضد تولید در کنار نظام مدیریتی غیرتولیدی باعث شده است که تولیدکننده در کشور به شدت فرسوده و خسته شود و سرمایه‌گذار نیز از تولید فراری باشد.

وی افزود: بر اساس گفته یکی از نمایندگان مجلس، ۱۸ هزار قانون مرتبط با تولید در کشور وجود دارد و باید گفت که این مساله باعث شده که در اداره و اجرای قوانین، شاهد سردرگمی و مشکلاتی باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همه این مسائل در کنار یکدیگر باعث شده شعارهایی که عمدتا با محور تولید در کشور داده می‌شود محقق نشوند یا تا حدودی محقق شوند. بنگاه‎های بزرگ اقتصادی مثل پتروشیمی‌ها و شرکت‌های فولادی به دلیل اینکه فربه و مورد حمایت دولت هستند، در چنین شرایطی چندان صدمه و آسیب نمی‌بینند اما بیشتر این آسیب‌ها به بنگاه‌های کوچک اقتصادی وارد می‌شود که بخش عمده اشتغال کشور در آن‌هاست.

افقه بیان کرد: بنگاه‌های کوچک اقتصادی و واحدهای تولیدی، بار عمده اشتغال، توزیع درآمدها و کاهش فقر را در کشور به دوش می‌کشند و بنگاه‌های بزرگ و متوسط به دلیل تکنیک‌های سرمایه‌بری که استفاده می‌کنند، اشتغال کمتری دارند و نقش کمتری در کاهش نابرابری و کاهش فقر دارند.

وی افزود: تولید در سه دهه اخیر در کشور آن گونه که در شعارها خطاب شده است، پیش نرفته و توسعه، پیشرفت و رشد اقتصادی کشور در این سال‌ها تنها به درآمد نفت متکی بوده است. هرگاه که درآمدهای نفتی بالا رفته است، رشد اقتصادی داشته‌ایم و هر زمان که نفت نفروخته‌ایم با مشکلاتی در اقتصاد کشور مواجه شده‌ایم.

این اقتصاددان گفت: باید در سال جاری و سال‌های آتی تحولات اساسی در اقتصاد و تصمیمات کشور به وقوع بپیوندد تا شاهد تحقق شعار "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" باشیم و در غیر این صورت باز هم مثل سال‌های گذشته تنها هزینه‌های زیادی صرف بیلبوردها، سربرگ نامه‎ها و جلسات خواهد شد.

افقه با ابراز این عقیده که بخشی از دستگاه‌های اجرایی و افرادی که خود مانع تحقق شعارها هستند قرار است مانع‌زدایی کنند، افزود: باید به دنبال آن باشیم که چرا موانعی که سال‌هاست در کشور شناسایی شده‌اند برطرف نمی‌شوند و آنچه که در شعارهای رهبری مد نظر است چرا به صورت کامل محقق نمی‌شود؟

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار