تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۲۰۱۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز بهداشت خوزستان:
کلید اصلی کنترل بیماری، رعایت پروتکل های بهداشتی است
 رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: کلید اصلی کنترل بیماری در استان، واکسن نیست بلکه برای رهایی از بیماری مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند . 

 دکتر محمد علوی بامداد سه شنبه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: تجربه جامعه پزشکی خوزستان باعث شد که بیماری را در استان زمین گیر کنیم و مدت ها طول کشید تا ویروس انگلیسی به دیگر نقاط سرایت کرد. 

وی افزود: در مدت اخیر تعداد بیمارانی که شناسایی می کردیم ۱۰ برابر میزان بستری ها بود و این موضوع باعث کاهش بار مراجعه به بیمارستان ها شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در پیک سوم هیچ بیماری در استان پشت درهای بسته نماند در حالی که تعداد بیماران از تعداد تخت های موجود بیمارستانی بیشتر بود اما با برنامه ریزی که انجام شد تعداد زیادی از تخت های بیماران غیرکرونایی به بیماران کرونایی احتصاص داده شد و همه کسانی که نیاز به بستری داشتند پذیرش شدند.

وی ادامه داد: امروز شهرهای قرمز ما از پنج به ۹ شهرستان افزایش یافتند لذا فکر نمی کنیم که شدت کرونا در استان کمتر شده است. در برخی از شهرستان ها موارد بیماری بیشتر شده و مردم باید پروتکلها را بیش از پیش رعایت کنند. 

علوی عنوان کرد: فعالیت های مرکز بهداشت خوزستان حول ۶ محور آموزش سلامت، جلب مشارکت عمومی، تشدید نظارت بر اجرای پروتکلهای بهداشتی و محدودیت ترددها، اجرای طرح شهید سلیمانی در بیماریابی و قرنطینه کردن بیماران، غربالگری مبادی خروجی استان و ممانعت از انتشار عفونت به دیگر استان ها و واکسیناسیون انجام می شود.

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح شهید سلیمانی یعنی از روز ۱۵ آذر تاکنون ۸۱ هزار و ۸۶۱ بیمار شناسایی کردیم که ۹۰ درصد بیماران سرپایی و حدود ۳۰ درصد آنها تحت نظر مراکز منتخب یا تیم های مراقبت درمان زودرس سرپایی قرار گرفتند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طی این مدت از ۵۴ هزار و ۷۳۶ بیمار مراقبت شده همچنین به ازای هر بیمار حدود ۷٫۵ تماس را رهگیری کرده ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۹۰ هزار و ۶۷۰ رهگیری و ۴۰۳ هزار و ۸۳ تست رپید انجام شده است افزود: ۱۸ هزار و ۶۳۶ بیمار در بین موارد تماس و ۳۵ هزار و ۶۲۳ بیمار سرپایی از طریق تست پی سی آر شناسایی شده اند یعنی در مجموع ۵۴ هزار و ۲۵۹ بیمار از بین موارد تماس و موارد مشکوک شناسایی کردیم.

علوی بیان کرد:از ابتدای طرح شهید سلیمانی تاکنون ۴۵ هزار و ۷۱۳ بیمار (%۵۶) قرنطینه خانگی شده و ۱۵ هزار و ۷۳۰ (۵۲٫۶%) فرد پرخطر تاکنون قرنطینه معکوس شده اند. همچنین تاکنون ۱۶ هزار و ۴۱۷ نفر از افراد واجد شرایط در دانشگاه جندی شاپور واکسن دریافت کردند.

وی افزود: در شهرستان های دزفول، شوش، مسجدسلیمان و ایذه به ترتیب از برگزاری ۱۶، هشت، ۶ و پنج تجمع بزرگ ممانعت شد همچنین در شهرستان های ایذه، شادگان، لالی، اندیمشک و اندیکا به ترتیب ۳۸، ۱۵، ۱۴، ۹ و هشت مراسم بزرگ برگزار شد. در شهرستان های دزفول، دهدز و باغملک و شوشتر هر کدام ۶ مراسم بزرگ انجام شد.

در حال حاضر ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان نارنجی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار