تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۲۰۱۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی خرید یک میلیون تن گندم از کشاورزان در خوزستان
  مدیر تعاون روستایی خوزستان از آمادگی خرید یک میلیون تن گندم از کشاورزان در خوزستان خبر داد.

محمدامین چلداوی در نشست خبری که امروز (۱۶ فروردین‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده و با توجه به اینکه تعاون روستایی بخشی از مجموعه بزرگ اقتصادی کشور است، به دنبال آن هستیم تا قدمی در زمینه تحقق این شعار برداریم.

 وی افزود: حلقه مفقوده کار در تعاون روستایی و شبکه تعاون روستایی خوزستان ایجاد شرکت‌هایی است که بتوانند محصولات کشاورزی را فرآوری کنند. کشاورز خوزستانی کار می‌کند و تولید دارد اما زمان فروش، از قدرت آنچنانی که بتواند اثرگذار باشد برخوردار نیست.

مدیر تعاون روستایی خوزستان تصریح کرد: در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی وجود دارند که ارزش افزوده فوق العاده‌ای دارند و اگر بتوانیم محصولات را پس از تولید، فراوری کنیم می‌توانیم درآمد بیشتری خلق کنیم.

چلداوی گفت: فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی باید دغدغه ما باشد اما در صنایع بسته‌بندی در خوزستان تقریبا نزدیک به صفر کار شده است و باید این بخش را فعال کنیم.

وی ادامه داد: صنایع بسته‌بندی استان خوزستان، به خوبی توان معرفی خود و تولیدات کشاورزان را ندارند. باید این بخش را فعال و درآمد خوبی برای کشاورز ایجاد کنیم تا بتواند بهتر از گذشته عمل کند.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به لزوم ایجاد ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی، گفت: در تعاون روستایی، دو مجموعه دولتی و غیردولتی فعال هستند که هر دو با نظارت بخش دولتی فعالیت می‌کنند. سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت از جمله وظایف مدیریت تعاون روستایی است که بر اساس این کانال‌ها باید روی شرکت‌های تابعه خود نظارت کند.

چلداوی بیان کرد: وظیفه ما خدمت به قشر کشاورز و روستایی است و خرید محصولات کشاورزی، یکی از مهمترین  آن‌ها است. بر اساس تصمیمات کشوری، خرید تضمینی امسال روی گندم و کلزا متمرکز شده است.

وی افزود: دو شرکت در خوزستان، خرید توافقی کلزا را به عهده دارند. در خوزستان ۴۰ مرکز برای خرید کلزا آماده شده است و آمادگی داریم هر زمان که محصول برداشت شد، آن را خریداری کنیم. امسال سطح زیر کشت کلزای آبی ۶۸ هزار هکتار و کلزای دیم ۹ هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود ۱۱۷ هزار تن کلزا در خوزستان خریداری شود که این عدد نسبت به سال گذشته رشد مطلوبی داشته است.

مدیر تعاون روستایی خوزستان افزود: نرخ خرد تضمینی برای هر کیلوگرم کلزا ۱۱ هزار تومان است و براساس آنچه صحبت شده در خرید توافقی کلزا ممکن است قیمت خرید تا ۵ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی باشد.

چلداوی با اشاره به خرید تضمینی گندم گفت: امسال سطح زیر کشت گندم آبی ۳۹۷ هزار هکتار و گندم دیم ۱۷۳ هزار هکتار است و براساس پیش‌بینی‌های اعلام‌شده برای تولید گندم، شاهد تولید ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن گندم خواهیم بود.

مدیر تعاون روستایی خوزستان خاطرنشان کرد: ۶۱ مرکز خرید گندم در خوزستان وجود دارد که ظرفیت همه آن‌ها مجموعا ۵۰۰ هزار تن است و ۲۴۳ هزار تن از این انبارها مسقف هستند که باید بخش حمل و نقل به کمک بیاید تا در زمان خرید، گندم‌ها همزمان با خرید به سیلوها حمل شوند.

چلداوی با بیان اینکه میزان تولید گندم نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته است، افزود: سال گذشته ۷۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان خریداری شده است و امسال آمادگی داریم تا یک میلیون تن گندم در خوزستان خریداری کنیم.

وی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم ۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است اما امیدواریم تجدید نظری در قیمت خرید تضمینی گندم صورت بگیرد زیرا هزینه‌های تولید بسیار بالا بوده و کشاورز برای هر کیلوگرم، حدود ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان هزینه کرده است.

چلداوی عنوان کرد: همه هزینه گندم تضمینی خریداری شده از کشاورران در سال گذشته به آن‌ها پرداخت شده است؛ پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از خرید هزینه کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی در خصوص اثرگذاری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در افزایش تولید محصولات گفت: با اجرای این طرح، به افزایش درآمد و تولید محسوسی نرسیده‌ایم. در این زمینه باید آموزش را در مزرعه به کشاورزان ارائه کنیم تا تولید شایسته‌ای در این بخش داشته باشیم زیرا این طرح به نام مقام معظم رهبری است و باید به صورت ویژه در آن عمل کرد.

چلداوی خاطرنشان کرد: ۲۹۵ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرایی شده است. ۸۳ شرکت در این طرح در استان خوزستان تشکیل شده که ۲۲۶ هزار هکتار در اختیار آن‌ها است و ۲۰۵ هزار هکتار از این میزان به آن‌ها تحویل موقت شده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار