تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۲۲۰۱۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عمر فلر‌های نفتی در رگ سفید رو به افول است
 امین نژاد گفت: قرارداد جمع آوری گاز‌های همراه نفت در منطقه رگ سفید به ارزش ۹۰ میلیون یورو منعقد شد.

 محمود امین نژاد مدیر عامل پالایشگاه بیدبلند بهبهان در مراسم انتقاد قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ با سازندگان داخلی به ارزش ۷۵ میلیون یورو و انعقاد قرارداد جمع آوری گاز‌های همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش ۹۰ میلیون یورو گفت: این پروژه ریل‌گذاری جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بوده است.

وی با با بیان اینکه ابرپروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در شرایط سخت اقتصادی و کرونا در واپسین روز‌های سال ۹۹ افتتاح شد، افزود: این واحد شاهرگ تامین انرژی و در تامین خوراک پتروشیمی‌ها ایفای نقش می‌کند.

امین نژاد با بیان اینکه ما در شرایط بحران گاز در خط اول تامین قرار داشتیم، اظهار داشت: این قرارداد به ارزش یک میلیارد یورو بین بیدبلند و مناطق نفت خیز جنوب امضا شد و به صورت ۲۷ پروژه در قالب ۳ گروه اجرا خواهد شد، که گروه اول تزریق گاز، گروه دوم بهسازی تاسیسات قدیمی و سومین گروه از پروژه‌ها جمع‌آوری گاز‌های فلر است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش قرارداد فعلی با مجموعه پروژه‌های امروز ۳۶۳ میلیون یورو است، ادامه داد: امیدواریم تا ۲ ماه آینده حدود ۳۵۰ میلیون یورو از قرارداد‌ها موثر شود و از جمع یک میلیارد یورو ۷۰۰ میلیون یورو به قرارداد تبدیل شود که دستاورد خوبی در حوزه جمع‌آوری گاز‌های همراه خواهد بود.

مدیر عامل پالایشگاه بیدبلند با اشاره به اینکه ساخت ۲۴ دستگاه سانتریفیوژ را از دیگر قرارداد‌های منعقد شده با سازنده‌های داخلی برشمرد و بیان داشت: در پروژه رگ سفید ۱۲۵ میلیون فوت مکعب به تولید بید بلند اضافه می‌شود.

به گفته امین نژاد، ۱۱۰ دستگاه کمپرسور ساخته خواهد شد و هدف این است که همه تجهیزات ساخت داخل باشد.

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، قرارداد‌های ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ و احداث ایستگاه جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش ۱۶۵ میلیون یورو را با هدف اجرای طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل با ۳ شرکت ایرانی امضا کرد.

قرارداد ساخت، نصب و راه‌اندازی ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ گریز از مرکز به ارزش ۷۵ میلیون یورو با شرکت‌های توربوکمپرسور نفت (OTC) و مهندسی و ساخت توربین مپنا (TUGA) و قرارداد جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش ۹۰ میلیون یورو با شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) امضا شد.

شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) ساخت ۱۶ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ واحد‌های بهره‌برداری آغاجاری ۵ و بی‌بی‌حکیمه ۱ و ایستگاه پیش‌تراکم گاز بازگردانی پازنان را عهده‌دار شده است و شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (TUGA) نیز هشت دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ ایستگاه جمع‌آوری گاز‌های همراه بی‌بی‌حکیمه ۲ را می‌سازد.

طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل با هدف جلوگیری از گازسوزی، رعایت ملاحظات زیست محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گاز‌های سوزانده‌شده در شرق رودخانه کارون و تأمین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده است. به این منظور، دو قرارداد «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گاز‌های مشعل» شهریورماه ۹۷ میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون با حجم مجموع سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.

قرارداد امضاشده با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار شامل ۲۷ طرح احداث ایستگاه‌های جمع‌آوری گاز‌های همراه، بهسازی ایستگاه‌های موجود و انتقال گاز‌های جمع‌آوری‌شده به پالایشگاه بیدبلند است. با اجرایی شدن این طرح‌ها حدود ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز گاز‌های همراه جمع‌آوری و به پالایشگاه منتقل و سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن C ۲+ به خوراک پالایشگاه افزوده می‌شود که گامی بلند در رفع مشکل کمبود خوراک این پالایشگاه و صنایع پتروشیمی وابسته پایین‌دست به‌شمار می‎رود.

با اجرای این طرح و فرآورش گاز‌های همراه، روزانه حدود ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد که برای تزریق به میدان‌های نفتی یا تأمین سوخت کشور استفاده می‌شود.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار