تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۲۰۱۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه تولید سال ۹۹ نفت و گاز مارون با كمترین آسیب به محیط زیست تحقق یافت
مدیرعامل شرکت بهره‌­برداری نفت و گاز مارون از تحقق برنامه تولید در سال ۹۹ با كمترین آسیب به محیط­‌زیست خبر داد.
حمید کاویان در این خصوص گفت: حفاظت از محیط زیست یک رویکرد غیر قابل تغییر در ساختار تصمیم ­سازی ­های فنی و عملیاتی سازمان است و همواره تلاش شده که از جغرافیای محدوده­ های عملیاتی حفاظت شود چرا که در اصل محل زندگی همه ما و از نظر جاذبه‌های طبیعی، از مناطق ارزشمند کشور به شمار می‌­آید.

 
وی افزود: در سال گذشته، روزانه بیش  از ۴۷ هزار بشکه پساب‌های نمکزدایی  یعنی حدود ۹۸درصد به چاه های دفعی تزریق و تنها ۲ درصد باقیمانده نیز به سوی حوضچه ­های ایزوله پساب هدایت شد که هیچ گونه اثرمخربی را روی خاک منطقه به جا نگذاشته است.

  کاویان اقدامات انجام شده در راستای بازیافت نفت را قابل قبول توصیف کرد و اظهار داشت: با استفاده از دستگاه ­های MOT ( فرآورش سیار نفت) و MOS (تفکیک­گر سیار نفت) موفق شدیم تا بیش از ۱۱۸ هزار بشکه نفت را به جای ارسال به گودال سوخت، بازیافت کرده و به فرآیند تولید بازگردانیم.

 
گفتنی است درحال حاضر ۹۱ درصد گازهای همراه جمع‌­آوری كه ۸۶ درصد از آن برای پتروشیمی­‌ها و شركت گاز ارسال و ۵ درصد آن نیز به مصرف داخلی می­رسد و تا ۳ سال آینده، ۹ درصد باقیمانده نیز در قالب قراردادهای منعقدشده با شرکتهای پتروشیمی ایرانی و احداث تاسیسات مورد نیاز، جمع آوری و میزان گازسوزی به صفر خواهد رسید.

علاوه بر این در سال ۹۹، فاز نخست طرح شیرین‌سازی حدود ۱۲ میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش پرفشار مارون-۳ برای استحصال مایعات ارزشمند گازی راه‌اندازی شد و با موفقیت در مدار قرار گرفت؛ در فاز دوم این طرح، نصب الکتروکمپرسور برای فشارافزایی و شیرین‌سازی حدود ۳ میلیون فوت مکعب در روز گازهای کم‌فشار ترش در برنامه قرار دارد. 
:
:
:
آخرین اخبار