تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۲۰۱۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمبولانس امداد و نجات دریایی نیاز فراموش شده جنوب غرب خوزستان
 استقرار بالگرد و آمبولانس دریایی امداد و نجات برای کمک در سوانح دریایی در آبهای شمال غربی خلیج فارس یک نیاز ضروری است که با وجود قول چندین ساله مسوولان و متولیان امر تاکنون محقق نشده است.

 ۴۳۰ فروند لنج صیادی و ۵۷۵ قایق موتوری در بنادر صیادی آبادان، اروندکنار و چوئبده با بیش از چهار هزار ملوان و دهها شناور باری کوچک و بزرگ در شمال غربی خلیج فارس و اروندرود مشغول فعالیت صید و صیادی و تجاری هستند.

وقوع ۲ حادثه در سال جاری در آبهای شمال غربی خلیج فارس که منجر به فوت ۲ ملوان و مصدومیت یک ملوان دیگر در دریا  شد بیانگر این واقعیت است که همیشه دریا رام نیست و کشتی‌ها با پیشرفته‌ترین و مجهزترین دستگاه‌ها و سیستم‌های ناوبری نیز گاهی اسیر حوادث می‌شوند و توجه به امدادرسانی در سوانح دریایی و توانایی انتقال مصدومان توسط کادر درمانی از اهمیت ویژه برخوردار است.

آمبولانس دریایی برای منطقه جنوب غرب خوزستان یک نیاز ضروری است. شناوری که قابلیت حرکت در شرایط بحرانی دریا را داشته باشد.

یک ناخدای شناور صیادی در آبادان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:وقوع حوادث دریایی همواره غیرقابل پیش‌بینی است و شناورهای دریایی بخصوص ملوانان لنج‌های صیادی به دلیل شرایط شغلی همواره در معرض خطر هستند.

سیدرضا هاشمی اظهار داشت: ریسک حادثه در شناورهای صیادی بالا است و هر آن امکان بروز حادثه وجود دارد. برخی از ملوانان گاها در دریا قطع عضو می شوند و یا جان خود را به دلیل سختی کار و حوادث دریایی از دست می دهند.

وی افزود:متاسفانه تاخیر در انتقال حادثه دیدگان به مراکز درمانی و ناآشنا بودن ملوانان به کمک‌های اولیه در برخی از مواقع باعث صدمه دیدن بیشتر حادثه دیدگان شده است.

یک  ملوان در خرمشهر نیز گفت:معمولا افرادی که در دریا حادثه می‌بینند و یا بیمار می‌شوند توسط قایق موتوری صیادی و پس از فرایند طولانی مدت هماهنگی نیروهای مرزبانی و بندری به خشکی منتقل می‌شوند.

احمد بنی‌سعید افزود: سال گذشته با درد کلیه در دریا مواجه شدم و امکان بازگشت لنج صیادی که عازم سفر هشت روزه بود وجود نداشت لذا به ناچار پس از ۲ ساعت هماهنگی با اداره بندر و نیروهای انتظامی با یک قایق موتوری به خشکی منتقل و در بیمارستان بستری شدم.

وی اظهار داشت:برخی از ملوانان در فصل گرما بخصوص در فصل تابستان و گرمای بالای ۵۰درجه سانتی‌گراد و هوای شرجی دچار ایست قلبی و یا گرما زده می شوند همچنین حوادثی چون برخورد پروانه شناور با ملوانان و قطع عضو آنها گاها در دریا رخ می دهد اما به دلیل نبود آمبولانس و بالگرد دریایی برای انتقال سریع آنها به مراکز درمانی برخی از آنها جان خود را از دست می‌دهند. 

یک جاشوی شناور صیادی گفت:برای کاهش آسیب‌ جسمی وارده به ملوانان دریا نیاز است تا خدمات امدادی و درمانی در اسرع وقت در دسترس آنها باشد و برای این کار نیاز است در نزدیکترین محل به دریا شناور امدادی و ناجی مستقر شود.

جبار معرفی گفت:شناور ناجی اداره بندر در اروندکنار مستقر است و برای رسیدن به صیدگاه‌ها چندین ساعت وقت می‌برد تا به شناور آسیب دیده برسد لذا نیاز است تا شناور امدای در نزدیکی دهانه اروند رود مستقر شود.

مدیرعامل تعاونی‌های صیادی خوزستان نیز در این رابطه گفت: برای تسریع در امر امداد و نجات دریایی نیاز است در منطقه بالگرد امدادی و آمبولانس دریایی مستقر شود تا به سرعت به حادثه دیدگان در دریا امدادرسانی کند.

غلامرضا دهقانی افزود:نیاز است تا آسیب‌دیدگان در دریا در کوتاه ترین زمان ممکن به خشکی و مراکز درمانی منتقل شوند تا خطر آسیب دیدگی آنها کاهش یابد.

به گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان با توجه به فعالیت بیش از ۱۲ هزار صیاد در بنادر استان خوزستان نیاز است در مواقع ضروری و امدادی از بالگرد امدادی برای کمک به حادثه دیدگان بهره گرفت.

علی دانش‌مهر افزود: با توجه به شرایط خاص امداد و نجات در دریا  بالگرد امداد توانایی مناسب در شرایط اضطراری برای امداد رسانی را دارد و استقرار آن با توجه به حوادث احتمالی در دریا یک نیاز اساسی است.

وی کاهش زمان انتقال مصدومان، ایمنی بیشتر در حین انتقال بیماران و یا مجروحان به اورژانس را از مزیت‌های بالگرد امداد و نجات دریایی دانست و گفت:در صورت استقرار بالگرد دریایی به میزان زیادی می توان سرعت انتقال بیماران و مصدومان حوادث دریایی را به مراکز درمانی افزایش داد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشکده علوم پزشکی آبادان ،آمبولانس دریایی و هوایی را برای شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را با توجه به تعداد زیاد شناورهای صیادی و تجاری لازم دانست و گفت:از ابتدای سالجاری با تاکید رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان پیگیری ویژه‌ای در این زمینه انجام شده است.

دکتر سیدنادر نقیبی اظهار داشت:پیگیری برای خرید آمبولانس دریایی باتوجه به تولید این نوع از شناورهای در داخل با چند شرکت انجام شده است و خرید آن در دستور کار است.

وی افزود:با توجه به ویژگی خاص منطقه و وجود تاسیسات نفتی و مرزی بودن ۲ شهرستان تابع دانشکده علوم پزشکی آبادان و وجود فرودگاه ،راه‌ندازی مرکز فوریت‌های هوایی در حال پیگیری است.

نقیبی گفت:در هفته گذشته یک مصدوم که در اثر سقوط در دریا و برخورد با پروانه قایق از ناحیه بازوی دست چپ و دیگر اندام‌ها دچار آسیب جدی شده بود، نیاز به اقدامات پیشرفته درمانی برای پیوند عروق داشت که با هماهنگی هوانیروز به وسیله بالگرد به اهواز اعزام شد که در صورت استقرار بالگرد هوایی در منطقه حادثه دیدگان به سرعت به مراکز درمانی اعزام خواهند شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشکده علوم پزشکی آبادان  اظهار داشت:در سفر آتی رییس فوریت‌های پزشکی کشور به استان خوزستان بحث آمبولانس دریایی و هوایی نهایی خواهد شد.

بیش از چهار هزار ملوان و دهها شناور باری کوچک و بزرگ در شمال غربی خلیج فارس و اروندرود مشغول فعالیت صید و صیادی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار