تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۲۲۰۰۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جمع‌آوری ۲۱۷ معتاد متجاهر در اهواز
  معاون امور اجتماعی و شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اهواز گفت: ۲۱۷ نفر از معتادان متجاهر در طرح نوروزی این سازمان از سطح شهر اهواز جمع‌آوری و به مراکز ترک اعتیاد تحویل شدند.

احمدرضا درخشان با اشاره به مصوبه آخرین نشست شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهرها، بیان کرد: این سازمان نیز بر اساس این مصوبه و روال سه چهار سال گذشته خود، از ۲۷ اسفند تا ۱۴ فروردین، با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر و با حکم قضایی، نسبت به جمع آوری ۲۱۷ نفر از این افراد اقدام کرد.

وی افزود: این افراد پس از گرفتن آزمایش بهداشتی و تست کرونا از آنها، به اردوگاه معتادان بهزیستی تحویل داده شدند، و تعدادی نیز که خانواده داشتند به آنجا بازگردانده شدند.

به گفته وی، همه معتادان متجاهر جمع‌آوری شده مرد بودند، زیرا ظرفیت تنها مرکز ترک اعتیاد بانوان اهواز بسیار کم است.

درخشان با بیان اینکه آمار دقیقی از معتادان متجاهر و متکدیان در اهواز وجود ندارد، اضافه کرد: تعداد معتادان متجاهر در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر تخمین زده شده اما سالانه در حدود یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ نفر از متکدیان و معتادان متجاهر از سطح شهر جمع آوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از متکدیان، معتاد و بعضی از آنها نیز جزو اتباع خارجی و یا غیربومی هستند، افزود: برخی از این افراد چندین بار (۱۵ تا ۲۰ نوبت) توسط ماموران جمع آوری می‌شوند اما به دلیل نبود سیستم ساماندهی و عملکرد نامطلوب برخی سازمان‌ها دوباره به چرخه تکدی‌گری باز می‌گردند.

درخشان بیان کرد: به دلیل همراهی نکردن سایر دستگاه‌ها در امر جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر، کار شهرداری دشوار شده و این افراد نیز دوباره به شرایط قبلی خود بازمی‌گردند، وی ادامه داد: البته شهرداری برای ساماندهی این افراد بودجه دولتی در اختیار ندارد و قرار است امسال برای نخستین بار برای ساماندهی این افراد بودجه‌ای از محل اعتبارات شهرداری تخصیص یابد.

وی یکی از دلایل آمار بالای متکدیان در اهواز را کمک‌های نقدی شهروندان به متکدیان دانست و گفت: وقتی از متکدیان به ویژه آنهایی که از استان‌های دیگر به خوزستان می‌آیند درباره علت مراجعه آنها می‌پرسیم، پاسخ می‌دهند که مردم در اهواز خوب پول می‌دهند.

وی افزود: در جمع آوری متکدیان نیز با افرادی روبه رو شدیم که درآمدهای بالایی داشتند به طور مثال یکی از این افراد ۵۰۰ میلیون ریال پول نقدف و دیگری دلار  همراه داشت؛ یکی از متکدیان فرزند یک کارمند شرکت نفت و یکی از زنان متکدی، نیز همسر مالک یک هایپرمارکت بوده که نیاز مالی نداشته و تنها بر حسب عادت تکدی‌گری می‌کرد.

درخشان از شهروندان خواست به جای کمک به متکدیان، کمک‌های خود را به موسسات خیریه اهدا کنند تا با اطمینان این کمک‌ها به دست افراد نیازمند برسد.

وی افزود: در حال ساخت کلیپ‌هایی در رابطه با موضوع تکدی‌گری و کودکان کار هستیم تا به نوعی فرهنگسازی صورت گیرد.

درخشان ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات آخرین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر اختصاص یک ساختمان سه طبقه، جنب بیمارستان سلامت، با ظرفیت ۱۵۰ تخت، به عنوان کمپ ترک اعتیاد بانوان بود.

بر اساس این گزارش، کلانشهر اهواز فاقد گرمخانه و یا مددسرا برای افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب است و تنها یک اردوگاه متکدیان در آن وجود دارد که این افراد را با عنوان متکدی و یا معتاد متجاهر به این اردوگاه منتقل می‌کنند. این در حالیست که در سایر کلانشهرهای کشور به ویژه در تهران از اوایل دهه ۸۰ برای شب‌خوابی بی‌خانمان‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و محل‌هایی با عنوان گرمخانه یا مددسرا راه‌اندازی شده است.

شهریسوند نماینده شهردار اهواز در پیگیری امور بانوان نیز پیش از این، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سامان‌سرا برای زنان بی‌خانمان در این شهر، گفت: دستور راه‌اندازی سامان‌سرای زنان از آبان صادر شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار