تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۲۲۰۰۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه قطب حمل و نقل منطقه‌ای با تجهیز بندر امام خمینی(ره)
 تجهیز و توسعه بندر امام خمینی(ره) به‌عنوان یک بندر شاخص و سرمایه‌گذاری در پسکرانه آن برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری با تجهیز آن به امکانات روز از جمله دستاوردهای مهم دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۹ در این بندر تجاری به عنوان مهم‌ترین قطب‌ حمل و نقل منطقه‌ای بوده است.

  توسعه زیرساخت‌های بندری با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و استقبال سرمایه‌گذاران از مزیت‌های کم‌نظیر اقتصادی در مجتمع بزرگ بندری امام خمینی(ره)می‌باشد. 

دی ماه سال گذشته ۱۸ پروژه‌ سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ١٠ هزار میلیارد با حضور وزیر راه و شهرسازی در بندر امام‌خمینی(ره) به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان ظرفیت های ایجاد شده با بهره برداری از طرح های عمرانی مذکور در بندر امام خمینی(ره) گفت:  این طرح ها با هدف افزایش توان و ظرفیت اماکن بندری و ارتقای ضریب ایمنی در مجتمع بندری امام خمینی به بهره برداری رسیدند.

عادل دریس با اشاره به افتتاح هشت پروژه عمرانی از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی با اعتبار پنج هزار و ٧٨٨ میلیارد ریال افزود: بهره‌برداری از چهار باب انبار چند منظوره نگهداری کالا، مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، پایانه مکانیزه غلات شماره سه بندرامام خمینی(ره)، احداث ۲ خط کارخانه تصفیه روغن خوراکی از اهم پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجتمع بزرگ بندری در سال گذشته بوده است.

وی تعمیر اساسی اسکله‌های ٣١ تا ٣۴، تعمیر اساسی خطوط راه‌آهن داخلی محورB و سیلو، عملیات اجرایی لایروبی کانال دسترسی خورموسی و تثبت دایک برای استحصال پسکرانه اسکله یک تا ۶، ایستگاه آتش‌نشانی زمین‌های پشتیبانی ، تامین روشنایی باراندازهای خاکی و لایروبی در پایه اسکله‌های ٣٧ تا ٣٨ را از دیگر پروژه‌های عمرانی اجرا شده در بندر امام خمینی نام برد.

افزایش ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی(ره)

 مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان خاطر نشان کرد: پایانه نفتی مجهز و پیشرفته‌ای با مشارکت بخش خصوصی با هدف ارتقای بهره‌وری و ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان در حوزه انبارش ، تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) به بهره برداری رسید.

دریس افزود: این پایانه نفتی در مساحتی حدود ۱۸هزار و ۸۶۰ مترمربع واقع در اراضی پشتیبانی مجتمع بندری امام خمینی(ره) با سرمایه‌گذاری اولیه ۳۵۰ میلیارد ریال احداث شد.

وی ادامه داد: این پروژه شامل سه مخزن سقف ثابت فرآورده سنگین (نفت‌کوره) به ظرفیت اسمی ۳۰ هزار و ۷۸۶ مترمکعب و ۲ مخزن با سقف داخلی متحرک فرآورده سبک (گازوییل و نفتا) به ظرفیت اسمی ۱۶ هزار مترمکعب است.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه این سایت قابلیت ذخیره محصولات متنوع از لحاظ چگالی و ویسکوزیته در مخازن را دارد گفت: اتخاذ تمهیدات لازم برای توسعه این پایانه جزو برنامه‌های آتی در فازهای بعدی این سایت است.

وی اظهار داشت: این پایانه نفتی که با سرمایه‌گذاری شرکت پتروپاسارگاد خاورمیانه احداث شده، از نظر طراحی، اجرا و تجهیزات نصب شده در آن یکی از بهترین سایت‌های منطقه است.

مجتمع بندری امام خمینی (ره) یکی از بنادر مهم کشور است که در جنوب استان خوزستان واقع است ، این بندر با ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر بزرگترین بندر فعال ایران است. 

بندرامام خمینی (ره) به عنوان مهم ترین قطب‌ حمل و نقل منطقه ای ایفای نقش می کند. این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق زمین‌های مجاور، هم اکنون با ۱۱ هزار هکتار مساحت، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار