تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۲۲۰۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار: مشکلات آب و فاضلاب خوزستان به گره‌کور تبدیل شده‌است
  استاندار خوزستان گفت: مشکل آب و فاضلاب استان به یک گره کور تبدیل شده و مشکلات مربوط به سیستم آب و فاضلاب هیچ استانی مانند خوزستان نیست.

 قاسم سلیمانی‌دشتکی روز شنبه در نشست شورای حفاطت کیفی کارون در استانداری خوزستان بیان کرد: اگر در طول ۱۰ سال گذشته سالی ۱۰ درصد در حوزه آب و فاضلاب کار انجام می‌شد  الان پروژه‌های این حوزه ۱۰۰ درصد تکمیل شده بودند.

وی گفت: متاسفانه  از حدود چهار هزار روستای خوزستان هنوز ۶۶۰ روستا لوله کشی آب شرب ندارند و برخی شهرهای خوزستان از سیستم فاضلاب برخوردار نیستند.

وی افزود: باید برای وضعیت سیستم آب و فاضلاب خوزستان اقدامی جدی انجام دهیم و همه به صورت یکپارچه به دنبال تامین منابع  در سطح استانی و ملی باشیم.  

وی تفاهم‌نامه‌ تامین منابع مالی از طریق ساز و کار موضوع ماده (۵۶) قانون الحاق  را حرکت خوبی در جهت اصلاح شبکه و زیرساخت فاضلاب در خوزستان بیان کرد.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: قول وزیر نفت برای اختصاص ۲ میلیارد یورو به خوزستان برای برطرف کردن مشکلات زیرساختی باید به جد پیگیری شود و به معاونت عمرانی استانداری اعلام کردم تمام وقت خود را برای پیگیری این مبلغ اختصاص دهد.

استاندار خوزستان با اشاره به ورود پساب به رودخانه کارون نیز بیان کرد:  با تکمیل کلکتور تصفیه خانه شرق اهواز می‌توان از ورود بخشی از پساب به رودخانه جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات مقرر شده این کلکتور تا ۳۱ خرداد امسال تکمیل شود  لذا اگر این اتفاق براساس وعده شرکت آب و فاضلاب انجام نشود و خلف وعده  صورت گیرد  این مساله را در رسانه‌های کشوری اعلام می‌کنم چرا که معتقدم خلف وعده خیانت به مردم است.

 وی با اشاره به بهره‌برداری از طرح فاضلاب شادگان نیز گفت: بهره برداری از این طرح به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که معاون سازمان برنامه ریزی قول مساعد داده تا این طرح در تیر امسال به نتیجه برسد؛  البته اگر اعتبار این طرح از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین نشد تلاش می‌کنیم تا از منابع استانی این هزینه را تامین کنیم.

سلیمانی دشتکی در خصوص ساماندهی پساب بیمارستانی با اشاره به اهمیت ساماندهی این مقوله افزود: لازم است دانشگاه‌های علوم پزشکی  پیرامون ساماندهی فاضلاب بیمارستانی یک برنامه زمان بندی در اختیار ما و محیط زیست قرار دهند تا مشخص شود چه اقدامات در چه بازه زمانی بنا است انجام شود و چه زمانی به نتیجه می‌رسد.

 وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکنون در زمینه کنترل کرونا  عملکرد خوبی داشته اما نکته مهم این است که کرونا فرصتی را برای بهداشت و درمان استان نیز فراهم آورده و اعتبارات خوبی در این زمینه به خوزستان اختصاص داده شده که می‌توان با استفاده از آن در برطرف کردن مشکلات بهره برد.

ورود روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب پساب به رودخانه کارون
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست گفت: هم اکنون در شبانه روز ۲۰۰ هزار مترمکعب پساب وارد رودخانه کارون می‌شود در حالی که اگر این کلکتورها تکمیل و به تصفیه خانه متصل شوند روزانه از ورود ۶۰ هزار مترمکعب پساب به این رودخانه جلوگیری شده و به تصفیه خانه منتقل خواهد شد.
محمدجواد اشرفی افزود: اگر در ۲ ماه آینده کلکتورهای موقت به تصفیه خانه ‌های اهواز متصل نشوند، موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت: پیشنهاد کلکتور موقت در سال ۹۸ توسط شرکت آب و فاضلاب داده شد اما با وجود نشست‌های متعدد هنوز این مساله به نتیجه نرسیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به طرح فاضلاب شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان، و بندر امام خمینی (ره) نیز گفت: طرح فاضلاب این شهرها بنا بود از محل فایناس اجرایی و بهره برداری شود که این کار انجام نشده است.
وی افزود: همچنین بنا بود تصفیه خانه شادگان اواخر سال ۹۹ به بهره برداری برسد که این اتفاق نیفتاد و هم اکنون برای تمکیل به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
اشرفی در خصوص به بهره نرسیدن تصفیه خانه فاضلاب اهواز بیان کرد: ظرفیت این تصفیه خانه ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است و کلکتورهای آن تکمیل نشد و هم اکنون بدون استفاده است که این امر موجب فرسودگی و مشکلات پس از آن خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی مناسب در زمینه پساب‌های بیمارستانی در خوزستان گفت: پساب‌های بیمارستانی خاص هستند و خطراتی را به دنبال دارند از این رو لازم است در این زمینه اقدام سریعی انجام شود و تعلل توجیه ندارد.
رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به ورود فاضلاب به رودخانه کارون و وضعیت آب آشامیدنی از نظر آلودگی بیان کرد: ورود فاضلاب‌های بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی و فاضلاب دارای مواد رادیو اکتیو به رودخانه ممنوع است چرا که مشکلاتی را برای سلامتی مردم ایجاد می‌کنند.
محمد علوی ادامه داد: برخی عوامل بیماری‌زای درون فاضلاب‌های بیمارستانی با پکیج بیمارستانی از بین نمی‌روند و در دراز مدت موجب آزار مردم می‌شوند؛ همچنین برخی بیمارستان‌های خوزستان پکیج تصیفه فاضلاب ندارند و پکیج برخی نیز به تعمیر نیاز دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار