تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۲۰۰۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهمان ناخوانده‌ای که با سیزده به در هم به در نشد
 خوزستان دومین نوروز خود را با حال و هوای کرونایی گذراند، ویروسی که تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد و هر کجا که فرصت و زمینه حضورش فراهم باشد ،بساط می کند و جان‌های زیادی را اسیر و گرفتار می‌کند.

خوزستان در هفته‌ای که گذشت همچنان با کرونا دست و پنجه نرم کرد، ۱۱ شهر خوزستان تا آخر هفته در وضعیت قرمز کرونا بودند با این حال واکسیناسیون با امید ریشه کنی این ویروس در استان آغاز شده و به گفته رییس دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز تاکنون ۲۰ هزار نفر در استان در مقابل این ویروس واکسینه شده اند که شامل ساکنان سرای سالمندان، جانبازان نخاعی و شیمیایی بالای ۵۰ درصد، بیماران خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، پیوند اعضا و ام اس و پاکبانان استان می‌شود.

در هفته‌ای که گذشت دما استای هوای استان به شکل چشمگیری افزایش یافت و هواشناسی از روند افزایش دما به میزان ۶ تا هفت درجه خبر داد، افزایش دما موجب شد مردم در نخسین ماه سال کولرها را روشن کنند.

اما آخرین روز دومین هفته فروردین مصادف با روز طبیعت و ۱۳ به در بود با همه تمهیداتی که مسئولان استانی برای این روز اندیشیده بودند تا مردم در حانه بمانند اما باز هم در مناطقی خاص شاهد ترددهای غیرضروری بودیم.

در نخستین روز هفته ای که گذشت استاندار خوزستان در نشست ستاد مدیریت کرونا  از مردم خواست مراسم جشن نیمه شعبان و روز طبیعت را بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، به صورت مجازی برگزار کنند.

وی تاکید کرد: اگر مردم در این مسیر همراهی کنند شاهد وضعیت خوبی در استان خواهیم بود.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: سهم فوتی های خوزستان در کل فوتی های کشور یک چهارم است  این در حالی است که خوزستان تنها ۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

گزارش هفته گذشته دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز  وضعیت ۱۱ شهرستان شامل اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر، ماهشهر، بهبهان، ایذه، امیدیه، خرمشهر، اندیمشک و مسجدسلیمان را قرمز اعلام کرد.

فرهاد ابول‌نژادیان رور شنبه در خصوص سهمیه واکسن براساس اولوبت بندی گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر سهمیه بیماران سرطانی داریم که به آنها اعلام شده به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه و واکسن دریافت کنند.
طرح واکسیناسیون عمومی، تابع تعداد واکسنی است که در اختیار کشور قرار می گیرد. مجموعا تاکنون ۶۹۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است که مقداری از آن هنوز توزیع نشده است.
 
وی یکی از نگرانیها را  بیماران دیابتی عنوان کرد و افزود: بسیار نگران بیماران دیابتی وابسته به انسولین هستیم چون این افراد در خطر بیشتری هستند و به محض اینکه واکسن در اختیار ما قرار گیرد این دسته از افراد واکسینه می‌شوند.

رشد قابل توجه مصرف برق

 اما در نخستین روزهای بهار افزایش مصرف برق مشترکان حاکی از رسیدن گرمای زودرس است،   استان خوزستان یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۹۷۵ مشترک توزیع نیروی برق دارد که از این تعداد ۳۳درصد مشترکان روستایی هستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه پیک مصرف برق در مدت مشابه سال ۱۳۹۹،  ۲ هزار و ۷۷۴ مگاوات بوده است، افزود: مصرف برق در روز جمعه ۶ فروردین در حدود سه هزار و ۲۸۵ مگاوات بوده  که ۱۵.۵ درصد رشد داشته که رشد قابل توجهی در مصرف برق شبکه است.

وی افزود:  اگر افزایش دما به همین روال ادامه داشته باشد و سیستم‌های سرمایشی وارد مدار شوند خیلی زودتر از سال‌های قبل وارد پیک خواهیم شد و در این راه لازم است مردم صرفه جویی را در نظر داشته باشند.

درآمدهای  آبفا کجا می‌رود؟

استاندار خوزستان از تشکیل یک گروه مستقل برای صحت سنجی میزان درآمد و هزینه‌های شرکت آبفای خوزستان خبر داد و گفت: باتوجه به میزان بالای درآمدهای این شرکت، کمبود منابع مالی برای رسیدگی به مشکلات حوزه آب و فاضلاب استان تامل برانگیز است.

قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در نشست بررسی مشکلات شهرستان‌های رامهرمز و رامشیر افزود: بررسی‌های کارشناسی از مشکلات شهرستان‌ها نشان می‌دهد که بخش آب و فاضلاب دارای بیشترین معضلات است باتوجه به وجود صنایع متعدد در استان و درآمدهای ناشی از فروش آب به این واحدها، همواره شاهد وجود معضلات و مشکلاتی نظیر تنش آبی و معضل فاضلاب در شهرستان‌های مختلف هستیم.

سلیمانی دشتکی جیره بندی آب در برخی مناطق استان به خصوص در روستاها را وحشتناک خواند و گفت: ورود فاضلاب به شبکه آب آشامیدنی در برخی از مناطق اتفاقی است که باید با اقدامات پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری می‌شد.

ملخ‌ها در کمین خوزستان
عملیات برداشت محصولات پاییزه خوزستان که حجم آن ۵.۵ میلیون تن برآورد شده طی هفته‌ جاری شروع می‌شود و همزمانی ریزش نخست ملخ صحرایی با فصل برداشت، نگرانی‌هایی برای کشاورزان خوزستانی به وجود آورده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان روز یکشنبه پیرامون مقابله با ملخ‌ها  گفت: مبارزه همه جانبه و فراگیر علیه آفت ملح صحرایی یا دریایی در مناطق آلوده استان خوزستان با هدف پیشگیری از خسارت به مزارع، محصولات کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی آغاز شده است و ۱۵۰ اکیپ پایش در مناطقی که بیشترین احتمال آلودگی وجود دارد، فعال شدند.

تورج نوروزی با اشاره به اینکه در کشورهای کویت و عربستان سعودی گله‌های تهاجمی ملخ صحرایی مشاهده شده و احتمال ورود این آفت به خوزستان در موج دوم ریزش بسیار زیاد است، افزود: هم اکنون استان‌های ساحلی بوشهر و هرمزگان نیز در حال مبارزه، رصد و پایش ملخ صحرایی هستند.

دسته‌های ملخ صحرایی به صورت تهاجمی برای نخستین بار در بهمن ماه ۱۳۹۷ در شهر ساحلی هندیجان مشاهده شدند که همزمان با سیلاب مهیب فروردین ماه ۱۳۹۸ و تغییرات جوی، این آفت در تابستان به سرعت به نقاط مختلف خوزستان سرایت کرد و خسارات زیادی به محصولات کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی وارد کرد.

در هفته‌ای که گذشت رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از واکسناسیون پاکبان‌های خوزستانی حبر داد و گفت: بیش از ۲ هزار پاکبان در شهر اهواز فعالیت می‌کنند که در مرحله نخست ۶۰۰ نفر از آنها با سن بالای ۵۰ سال که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، واکسن کرونا دریافت کردند و دوز دوم واکسن کرونا با فاصله ۲۸ روز دیگر به این نفرات تزریق می‌شود.

هلاکت یک تیم تروریستی
اما یکی از مهم‌ترین تیتر تمامی رسانه‌های خوزستان در روز یکشنبه دستگیری و هلاکت عوامل یک تیم تروریستی در شهرستان شوش با همکاری سپاه ولی عصر (عج) خوزستان بود.
در اطلاعیه ای که روابط عمومی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان منتشر کرد اعلام شده بود ساعت یک بامداد ششم فروردین ماه سال جاری یک تیم تروریستی وابسته به گروهک تجزیه طلب و تروریستی حرکت النضال اقدام به حمله و تیراندازی به اماکن نظامی و انتظامی در شهرستان شوش نموده و قصد ورود به این مقرها را داشتند که با هوشیاری مدافعان مقرها از ورود افراد مهاجم جلوگیری و هر ۲ تروریست زخمی شدند یکی از این تروریست‌ها در حال انتقال به بیمارستان به هلاکت رسید و تعدادی اسلحه کلاشینکف و مقادیری مهمات نیز از آنها کشف و ضبط شد.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان در ۲۸ خرداد امسال برگزار خواهد شد. ثبت نام داوطلبان ششمین دوره انتخابات شورای شهر از ۲ تا ۲۶ اسفند همزمان با سراسر کشور در خوزستان انجام شد و ثبت نام داوطلبان شوراهای روستایی ۱۶ فروردین آغاز می‌شود.

چهار هزار و ۴۹۴ نفر در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر در خوزستان ثبت نام کردند.

استاندار خوزستان روز دوشنبه در نشست ستاد انتخابات گفت: اظهار نظر در مورد داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید بر مبنای مستندات قانونی باشد و تنها مراجع چهارگانه مجاز به اظهار نظر در مورد صلاحیت داوطلبان هستند برای ما قابل قبول نخواهد بود که بدون مستندات قانونی صلاحیت کسی در هیاتهای اجرایی و نظارت تایید یا رد شود.

 همچنین در همین روز رضا نجاتی، رییس ستاد انتخابات خوزستان گفت: روند برگزاری انتخابات پیش رو بر اساس شرایط کرونایی خوزستان برنامه‌ریزی می‌شود و تعداد شعب رای‌گیری افزایش می‌یابد.

تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات با وجود کرونا

وی اظهار داشت: همه تمهیدات لازم برای انتخابات با وجود بیماری کرونا اندیشیده شده و راهکارها در حال بررسی است، البته باید تا روز ۲۸ خرداد، روند کرونا در استان مشخص شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه بر اساس شرایط حاکم کرونایی در روز رای‌گیری برنامه ریزی می‌شود، افزود: شعب رای‌گیری برای جلوگیری از تراکم جمعیت رای دهندگان افزایش می‌یابد و شعبه ‌هایی که فضای کمتری دارند تغییر خواهند کرد تا رای‌گیری در فضای بهتری صورت گیرد.

یکی از معضلات و شکایت‌ها مردم در هفته‌ای که گذشت مسدود شدن برخی خیابان‌های اصلی کلانشهر اهواز و دیگر شهرستان‌ها بود، بسیاری از مردم نارضایتی خود را از بستن خیابان ها توسط شهرداری در فضای مجازی اعلام کردند در این راستا استاندار خوزستان روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات اهواز مسدود کردن برخی معابر اصلی در کنترل کرونا را بی تاثیر خواند و دستور داد معابر اصلی بازگشایی شوند.

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: مسدود شدن برخی معابر اصلی موجب دشواری در تردد مردم شده است.

پیک بعدی کرونا در خوزستان

مشاور معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه به استان خوزستان سفری داشت وی در بازدید از دزفول گفت: پیک بعدی کرونا با روشن شدن کولرها در خوزستان و حضور اعضای خانواده ها در فضای بسته و بدون تهویه اتفاق می افتد.
دکتر محمد اسماعیل مطلق گفت:تا زمانی که ۷۰ درصد مردم  واکسن کرونا نزده‌اند پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود، مرگ و میرها و تعداد بیماران کرونایی  در خوزستان  افزایش یافته و تخت های بیمارستانی بیشتری اشغال شده است در صورتی که با رعایت پروتکلهای بهداشتی و نرفتن به مسافرت ها می شد از این روند پیشگیری کرد.
استاندار خوزستان روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات شهرستان‌ها با تاکید بر اینکه تعدیل هرگونه نیروی انسانی به بهانه کسری بودجه ممنوع است گفت: اعتبارات جاری سال ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی به خصوص در استان خوزستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.
وی ادامه داد: قطعا به واسطه رشد قابل توجه اعتبارات جاری، مشکلات دستگاه‌های اجرایی در پرداخت حقوق کارکنان نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.
وی به رشد ۵۳ درصدی اعتبارات جاری استان خوزستان نسبت به بودجه سال ۱۳۹۹ اشاره‌ کرد و افزود: برهمین اساس دستگاه‌های اجرایی نباید به بهانه کسری بودجه اقدام به تعدیل نیروی انسانی کنند.
سلیمانی دشتکی یادآورشد: باوجود افزایش اعتبارات جاری، اگر هرکدام از دستگاه‌های اجرایی در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل روبه‌رو شدند، موارد را به استانداری اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

پیگیری ۲ میلیارد یورو برای تکمیل زیرساخت های خوزستان

استاندار خوزستان همچنین به موضوع پیگیری‌های درحال انجام برای تامین ۲ میلیارد یورو برای ایجاد زیرساخت‌های استان در بخش آبرسانی به شهرها و روستاها، اصلاح شبکه آب، مشکل دفع آب‌های سطحی و بهداشت و درمان اشاره‌کرد و گفت: این درخواست قرار است ابتدا از سوی دولت به مقام معظم رهبری ارائه شود تا از منابع صندوق توسعه ملی به خوزستان اختصاص یابد.
وی ادامه داد: باتوجه به اولویت مقام معظم رهبری در اختصاص منابع صندوق توسعه به پروژه‌های تولیدی و اشتغالزا، پیش‌بینی می‌شود که ایشان با درخواست تامین این میزان اعتبار مخالفت کنند؛ در این صورت درخواست تامین ۲ میلیارد یورو با تقدیم لایحه ای به مجلس (در صورت تصویب) از محل اعتبارات مازاد فروش نفت (در طول ۱۰ سال) به استان خوزستان اختصاص می‌یابد.
در روز سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پیش از تعطیلات عید تقریباً پیک سوم بیماری را پشت سر گذاشته بودیم اما با شروع دید و بازدیدها روند بیماری مجددا افزایشی شد.  
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان روز سه شنبه اظهار داشت: اگر روند کاهشی بیماری در استان متقارن با تعطیلات نوروزی نبود روند کاهش این بیماری ادامه پیدا می‌کرد.

مرغ ممنوع الخروج از خوزستان شد

با وجود ۷۵۰ مرغداری فعال در استان چند ماهی است که خوزستان نیز همچون سایر استان های کشور با افزایش قیمت و کمبود این کالا مواجه  است،  از آنجایی که قیمت مرغ در استان های همجوار خوزستان بسیار بالا است موجب شده  قاچاق و خروج مرغ از استان افزایش یابد  از این  رو  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: فرمانداری ها باید بنا به دستور استاندار خوزستان از خروج فراورده مرغ تولیدی از استان جلوگیری کنند.
سید نوراله حسن زاده روز سه‌شنبه در ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای استانداری که با حضور اعضای ستاد تنظیم بازار کشور با مدیریت رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد بیان کرد: با نظر استاندار خوزستان در این ستاد مصوب شد که از خروخ مرغ از استان برای تعدیل وضعیت این کالا در بازار جلوگیری شود.
وی گفت: متاسفانه مشکلاتی در ارائه آمار از میزان تولید و عرضه مرغ وجود دارد و همین موضوع آسیب های زیادی به برنامه ریزی ها و رصدهایی که در این بخش انجام می شود وارد می کند.
حسن زاده ادامه داد: در بازدید از چند مرغداری مشاهده شد متاسفانه به میزان کافی تولید ندارند و نهاده با تاخیر به دست مرغدار می رسد این در حالی است که آمارها چیز دیگری را نشان می دهد.
وی گفت: ذخیره مرغ منجمد در استان کافی نیست و باید برای ذخیره سازی کالای اساسی در استان هر چه زودتر تصمیمات لازم اتخاذ شود.

افزایش محدودیت‌های کرونایی در روز طبیعت

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان روز چهاشنبه با تاکید بر درخانه ماندن در روز طبیعت گفت: برابر ابلاغیه قرارگاه مرکزی وزارت کشور در استان روز طبیعت برگزار نخواهد شد و تمام محدودیت‌های کرونایی و ترددها با شدت و حدت پابرجا است همچنین همه تفرجگاه‌ها، باغ‌ها و بوستان‌ها تعطیل و بسته خواهند بود.
ولی‌الله حیاتی تاکید کرد:محدودیت کامل اماکن عمومی در این ۲ روز پایانی هفته پابرجاست و ترددی به پارکها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها نباید انجام گیرد و همه مجوزهای تردد به طور کامل لغو می شود.
اما یکی از موضوعات جنجالی در چهارشنیه هفته‌ای که گذشت تزریق واکسن به شهردار اهواز و برخی از مدیران شهرداری از سهمیه واکسن پاکبانان بود.
سرپرست شهرداری اهواز با بیان اینکه سهمیه واکسن کرونا اختصاص یافته به پاکبان‌ها استاندارد و از نوع سهمیه کادر درمان است، گفت: برای اطمینان بخشی به پاکبان‌ها، تزریق واکسن به تعدادی از مدیران مرتبط شهرداری انجام می‌شود.
ابراهیم نوشادی با اشاره به وجود فضای بی‌اعتمادی میان پاکبان‌ها در زمینه تزریق واکسن کرونا، گفت: برخی از پاکبان‌ها تصور می‌کنند تست واکسن بر روی آنها در حال انجام است و این واکسن استاندارد نیست به همین دلیل رغبتی برای تزریق واکسن ندارند، که این ذهینت غلط باید شکسته شود زیرا واکسنی که به شهرداری اهواز اختصاص داده شده از همان سهمیه استان است که سایر گروه‌ها اعم از پزشکان و پرستاران نیز آن را دریافت کرده‌اند.
نوشادی با بیان اینکه با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به تعدادی از مدیران شهرداری واکسن تزریق می‌شود، افزود: ما نمی‌توانیم افراد را به تزریق واکسن مجبور کنیم و تنها راه حلی که به ذهنمان رسید این است که مدیران در مقابل کارکنان همان واکسن را تزریق کنند تا این معضل حل شود.

ورود کرونا به ایران از ترکیه

عضو شورای مشورتی علمی و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹  روز چهارشنبه گفت: بنا بر تحلیلهای صورت گرفته و با توجه به تغییرات و تحرکاتی که از نظر اپیدمی کرونا در ترکیه صورت گرفته خطر انتشار ویروس از این کشور به مناطق غربی کشورمان از جمله استان کردستان و آذربایجان غربی وجود دارد.
دکتر حمید سوری همچنین اظهار داشت: با توجه به قرابت فرهنگی میان مردم خوزستان و عراق و در پیش رو بودن عید سعید فطر و اهمیت این عید در میان مردم منطقه اگر دقت لازم در این زمینه صورت نگیرد امکان بالا رفتن مجدد سرعت انتشار وجود دارد.

خشکسالی مهمان ناخوانده خوزستان می‌شود

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در آخرین روز هفته‌ای که گذشت، نسبت به کاهش ۲۷ درصدی آوردها در حوضه‌های آبی استان و وقوع خشکسالی هشدار داد و گفت: امکان تامین آب مورد نیاز کشت شلتوک در تابستان امسال در حوضه‌های کرخه و مارون وجود ندارد.
فراز رابعی اظهار داشت: از آغاز سال آبی جاری (مهر ماه ۱۳۹۹) تاکنون، میزان بارش و میزان آوردها به حوضه‌های آبی خوزستان کمتر از انتظار و پیش بینی‌ها بوده و کاهش قابل توجهی نسبت به شرایط نرمال دارد کاهش میزان بارندگی و به تبع آن کاهش ورودی به سدها به این معنی است که امسال شرایط مطلوبی نداریم. تنها امید باقیمانده بارندگی در اردیبهشت ماه است، و طبق پیش بینی هواشناسی، بارش‌ها در اردیبهشت نرمال تا کمی بیش از نرمال خواهد بود، اگر چه این بارندگی نمی‌تواند همه کسری را جبران کند.
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به تنش خشکسالی در تابستان پیش رو در این استان هشدار داد و گفت: شرایط تابستان آینده به لحاظ تامین آب مشابه یک سال خشک، همچون سال ۱۳۹۷ است،  لذا در حوضه‌های کرخه و مارون پیشنهاد دادیم که از کشت‌های پرمصرف جلوگیری شود و کشاورزان باید این را بدانند که به دلیل محدودیت منابع آب، امسال برخلاف سال‌های گذشته امکان کشت شلتوک نیست.
به گفته وی، در تابستان امسال تامین حقابه زیست محیطی نیز همچون حقابه کشاورزی، به طور کامل امکان پذیر نیست.
خوزستان در ۱۵ سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده که سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها بوده است. در ۲ سال بعد از آن با بارندگی‌های شدید شاهد وقوع سیلاب در این استان بودیم که سیل سال ۹۸-۹۷ خسارات زیادی برجای گذاشت. اکنون با گذشته ۲ سال پرباران، نگرانی از بازگشت خشکسالی در خوزستان بوجود آمده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال وعمل آوری ۱۲۸ نوع محصول، از نظر کمیت و تنوع تولید جایگاه نخست کشوری را دارد.
گندم، جو، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، نیشکر، گل، محصولات جالیزی و صیفی، خرما، مرکبات، برنج، کنجد، کلزا و چغندرقند از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان هستند.

ابلاغ محدود شهرستان کارون

محدوده شهرستان کارون و مرز آن با کلانشهر اهواز طی سال‌های اخیر موضوع مناقشات مختلفی در حوزه خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی بوده است از این رو سال گذشته وزارت کشور، محدوده شهرستان کارون را تعیین تکلیف کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان روز پنجشنبه اعلام کرد: محدوده جدید بعد از هماهنگی بین فرمانداری های اهواز و کارون توسط معاونت سیاسی استانداری خوزستان طی ۲ هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
فاضل عبیات تاکید کرد:  برای تعیین تکلیف محدوده شهرستان کارون از سوی معاونت عمرانی استانداری خوزستان مستندات و بررسی‌های متعدد کارشناسی صورت گرفته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار