تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۲۱۹۵۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سین مثل سرو قامتان درمان/ عیدانه کادر درمان در بیمارستان
کادر بهداشت و درمان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در خط مقدم مبارزه قرار داشتند و بسیاری از این سرو قامتان مبارز در راه خدمات‌رسانی به مردم جان شیرین خود را تقدیم کردند.
 کوثر کریمی: در یک ماه اخیر استان خوزستان شاهد شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی بود و متأسفانه همچنان وضعیت در بیش از هشت شهر آن قرمز اعلام شده است.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، چند روزی طغیان این ویروس کنترل شد ولی متأسفانه در روزهای پایانی منتهی به آخر سال گذشته نیز میزان بستری بیماران در بیمارستان به بیشترین حد ممکن در میان آمارهای قبلی رسید.

شهر غرق در سکوت شده است تا ظهر توپ سال جدید ۱۴۰۰ به صدا در بیاید؛ هرچند دقیقه‌های پایانی سال همه در خانه‌های خود و دور سفره هفت‌سین جمع شده‌اند تا شروع سالی نو را جشن بگیرند اما کادر بهداشت و درمان در بیمارستان حاضر و مشغول خدمات‌رسانی به بیماران هستند.

بیمارستان رازی اهواز از ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان بیمارستان پایلوت پذیرش بیماران مبتلا به این ویروس انتخاب شد؛ بیماران بسیاری در بخش‌های مختلف روی تخت آرام گرفته‌اند، برخی‌ها مشغول دریافت دارو و غذا، برخی مشغول صحبت با تلفن، برخی‌ها پای تلویزیون در انتظار لحظه تحویل سال و همراهان نگران اما پیش درب بیمارستان لحظات سختی را سپری می‌کنند.

در هر کدام از بخش‌ها به همت کادر اداری بیمارستان و نیروهای جهادی سفره‌های هفت‌سین برپا شد تا روحیه کادر بهداشت و درمان در کنار خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی تقویت شود.

بانوی ریز جثه‌ای که نوار تست قند را در دست گرفته است، به سمت بیمار می‌رود تا قند این بیمار را گرفته و در پرونده پزشکی‌اش ثبت کند؛ زینب چنانی، ۲۶ ساله و کارشناس بیهوشی است که سومین سال فعالیت خود را در بیمارستان رازی شروع کرد و از ابتدای شیوع ویروس کرونا هم مشغول کار بود.

پرستار نیست ولی از زمان شیوع ویروس کرونا با تعطیلی اتاق عمل به آی سی یو آمده است تا به همکاران خود کمک کند.

وی، دو سال متوالی برای لحظه سال تحویل کنار خانواده‌اش حضور ندارد و این روزها آن‌قدر شرایط اضطراری شده است که حتی فرصت عکس یادگاری با سفره هفت‌سین محل کارش را هم نداشته باشد؛ لحظه تحویل سال بر بالین بیماران حضور دارد و برای ریشه‌کن شدن ویروس کرونا و بهبود یافتن تمام بیماران دستِ دعا به سوی خداوند بلند می‌کند.

چنانی با اشاره به نارضایتی خانواده‌اش برای شاغل بودن در این شرایط حاد می‌گوید: من خدمات‌رسانی به بیماران را دوست دارم و اصلاً دلم نمی‌خواهد که در این ایام آنها را تنها بگذارم ولی در مقابل از مردم درخواست می‌کنم که تا حد ممکن از خانه بیرون نروند و در صورت نیاز حتماً از ماسک استفاده کنند.

وی با درخواست کاهش دید و بازدیدهای عیدانه از سمت مردم، از بهبود یافتن بیماران بدحالی در بخش آی سی یو می‌گوید که کادر درمان امیدی به برگشت آنها نداشته‌اند ولی با حال خوب آنها حس خوب‌تری پیدا کردند.

حال خوب پرستار

فرزاد کریمی منش، پرستار ۲۶ ساله‌ای است که شروع به کارش با شیوع ویروس کرونا همزمان شده است و از دو سال قبل به خاطر خدمت سربازی و بعد هم برای کار پرستاری، زمان تحویل سال را کنار خانواده نبوده است.

خانواده‌اش هم اوایل اصرار داشتند که فرزاد نباید در شرایط کرونا مشغول به این کار باشد ولی این پرستار، خانواده خود را قانع کرده که چون پرستار شده و سوگند یاد کرده باید در این شرایط کنار بیماران حضور داشته باشد.

وی از مردم می‌خواهد که شرایط را درک کنند چرا که اوضاع بیمارستان به خاطر شیوع ویروس کرونا خوب نیست و وقتی یک نفر بستری شود، تمام خانواده درگیر می‌شود.

کریمی منش می‌گوید: از مردم می‌خواهیم که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط در مواقع ضروری و آن هم با ماسک بیرون از خانه خارج شوند؛ آنها باید بدانند که در بیمارستان حضور داریم چون به فکر آنها هستیم ولی این حق را به ما بدهند که از آنها درخواست کنیم که در خانه بمانند تا ان شاء الله بیمار نشوند.

وی با اشاره به بازگشت سلامتی بیماران بدحال، از بهبود یافتن زن بارداری گفت که هم خود و هم نوزادش از کرونا جان سالم به در برده‌اند و یکی از خاطره‌های خوب دوره خدمات‌رسانی در ایام شیوع ویروس کرونا را برای خودش و همکارانش رقم زدند.

دهمین تحویل سال دور از خانه

مفید حسین زاده، متخصص طب اورژانس ۴۰ ساله‌ای است که کار خود را از ۹۶ با بیمارستان رازی شروع کرده و دو فرزند پسر۶ ساله و دختر چهار ساله دارد، می‌گوید: همسرم مشوق من بوده و همیشه می‌گوید که «برکت دعایی که مردم در حق ما دارند خیلی بهتر از این است که من در این دوران سرکار نباشم».

وی هم از مردم درخواست دارد که حتماً از ماسک استفاده و از مسافرت و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

این متخصص طب اورژانس از سال ۹۱ (اولین سال ازدواجش) تاکنون هیچ سالی برای لحظه تحویل سال در کنار خانواده‌اش نبوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه تاب‌آوری سیستم درمانی در استان خوزستان کاهش پیدا کرده است، از مردم نیز انتظار می‌رود که دید و بازدیدهای عیدانه خود را به حداقل ممکن رسانده و به صورت غیرحضوری این عید باستانی را به هم تبریک گفته و از برگزاری دورهمی‌های خطرناک خودداری کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار