تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۱۹۲۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندان از جنس تمام تیتانیوم میباشد که با تن آدم سازش دارد. قیافه ی آن به طور میله باریکی میباشد که داخل استخوان فک جایی داده میشود. گفته می‌شود که در حال حاضر ایمپلنت دندان شایسته ترین جایگزین برای دندانهای خراب شده میباشد. نکته مهم در خصوص آن، این میباشد که چنانچه بعد از جایی دادن در فک به صورت درست از آن محافظت شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.


ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از جنس تمام تیتانیوم میباشد که با تن آدم سازش دارد. قیافه ی آن به طور میله باریکی میباشد که داخل استخوان فک جایی داده میشود.
گفته می‌شود که تا به امروز
ایمپلنت دندان شایسته ترین جایگزین برای دندانهای خراب شده میباشد. نکته مهم در خصوص آن، این میباشد که چنانچه بعد از جایی دادن در فک به صورت درست از آن محافظت شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

علیرغم پیشرفت در خصوص محافظت از دندان، میلیون ها ایرانی از دندان درد و مشکلات دندانی رنج می کشند، که کلا به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا این که زخم میباشد.

فقط آیتم های معالجه در دسترس کسانی که دندان هایشان را از دست داده بودند، به کارگیری از پل ها و پروتز های دندان بود. ولی اکنون، ایمپلنت دندان در دسترس میباشند. در پی، بهتر میباشد بدانید اشکال ایمپلنت دندان کدامند؟ و از آن چه استفاده هایی می‌گردد؟ در کل از ابتدا دو مدل متفاوت وجود داشته است:

اندوستیال (endosteal) ساب‌پریوستیال (subperiosteal)

ایمپلنت اندوستیال
به ایمپلنتی گفته میشود که داخل استخوان جای می‌گیرد ، ولی ساب ‌پریوستیال ایمپلنتی میباشد که روی استخوان آرواره و پایین بافت لثه جایی داده می‌شود. اکنون دیگر از ایمپلنت های ساب ‌پریوستیال به کارگیری نمی شود، چون در مقایسه با ایمپلنت های اندوستیال در زمان های طولانی، حاصل ضعیف تری داشته اند و استحکام کمتری دارا‌ هستند.

روش نگهداری و انجام ایمپلنت دندان


ایمپلنت دندان

قبل از انجام کار بایستی پوسیدگی دندان ها بازبینی و رفع شود. برای قرارگیری ایمپلنت در دهان ، انجام دست کم یک جراحی ضروری میباشد.

در این جراحی که به کاشت دندان نیز شهرت داراست، ایمپلنت در استخوان فک نهاده می گردد. در چندین ماه پس از انجام جراحی پین تیتانیومی با استخوان فک ترکیب می گردد.
بعد از مدتی و با مطمئن بودن از ترکیب مطلوب ایمپلنت و استخوان دندان، دکتر معالج قادر است از ایمپلنتها تحت عنوان بیس بکارگیری نماید و پروتز دندان را بر روی آن ها نصب نماید.

قبل از مبادرت به کاشت دندان جلو، بی تردید از دکتر معالج خویش سوال فرمایید که آیا این طریق از جایگزینی دندان برای شما مطلوب میباشد یا این که نه؟ قبل از هر چیز اطمینان حاصل فرمایید که دندانپزشک مراحل ایمپلنت دندان را کاملا طی می نماید.

پیش از جراحی ایمپلنت دندان
دندانپزشک معالج قبل از انجام هر کاری به مراجعه کننده توضیح میدهد که چطور برای معالجه آماده شود.

تشکیل پرونده دندانپزشکی

پیش از انجام هر معالجه، پرسشنامه ای در خصوص وضعیت طبی خاص در دست شما قرار خواهد گرفت، حتما آن را بی نقص و دقیق پر نمایید و چنانچه مطلب مهمی موجود است که در پرسشنامه وجود ندارد قطعا آن را با دندان پزشک خویش در میان بگذارید.
میزان موفقیت آن با در لحاظ گرفتن و انجام کلیه این روند معالجه برای اکثری از اشخاص فارغ از خطر خاصی، بالا خواهد بود.
پیش از انجام کار نیاز به معاینه لثه ها و اطمینان یافتن از سلامتی بی نقص آن ها موجود است، همینطور هر نوع عفونت یا این که پوسیدگی در لثه و دندان های مجاور محل قرار گیری ایمپلنت نیز بایستی کاملا معالجه شود.
پس از اطمینان از سالم بودن
بافتهای دهانی منطقه جراحی و اطراف آن، نیاز به انجام یک نسخه برداری رادیوگرافی اختصاصی ایمپلنت (اصطلاحا CBCT یا این که DVT نامیده می‌شود) از محل است که به وسیله مرکز های رادیولوژی تخصصی فک و صورت قابل تنظیم میباشد.
این نسخه برداری معمولا به همراه یک ریپورت و
CD انجام می گردد. دندانپزشک به کمک آن ها طول و ضخامت استخوان و نیز بقیه موردهای مهم مثل محل عبور روان، سینوس ها و را باز بینی می‌کند و شایسته ترین سایز و محل قرار گیری ایمپلنت دندان را مشخص و معلوم می نماید.
آخری قضیه ای که پیش از جراحی
ایمپلنت دندان بایستی مورد دقت قرار گیرد، این است که در موقعیت طبابت خاص ( فشار خون بالا، سوابق سکته قلبی یا این که مغزی، سوابق پیوند عضو و ) گهگاه احتیاج به اخذ داروی مختص یا این که تغییر و تحول در دوز دارو های دریافتی فعلی مریض موجود است و در مواقعی که فرد به جهت بیماری زمینه ای (مثل مشکل قلبی) زیر نظر دکتر دیگری جای دارد، نیاز به مشاوره با دکتر مربوطه نیز موجود است.

مراحل ایمپلنت دندان


ایمپلنت دندان

مدت زمان انجام کار به تعداد و همینطور پیچیدگی موقعیت عمل بستگی داراست. امکان دارد چندین ایمپلنت دندان در یک عمل جراحی جایی داده شود، در این صورت مدت عمل بیشتر می شود.
این جراحی بیشتر مواقع تحت بی حسی موضعی، صورت می گیرد. در این صورت درد به طور کامل در دهان شما تمام می شود و میتوانید در طول عمل بیدار بمانید.
امکان دارد از یک قرص ضد استرس به کارگیری نمایید، تا در حین عمل اضطراب تان زدوده شود و به شما یاری می‌نماید آرام باشید. پس از اینکه لثه تماما بی احساس شد، دندانپزشک یک برش در لثه شما زده و یک شکاف کوچک در استخوان فکتان ایجاد می نماید و در‌این شکاف، جایی
داده می‌شود.

در موقعیت خاصی میتوان دندان آسیب دیده را کشید و جایگذاری ایمپلنت را در زمان یک جلسه جراحی، انجام بخشید که ‌این نحوه ایمپلنت فوری یک جلسه ای گفته می‌شود و مدام قابل اجرا نمیباشد و همانگونه که قبل تر بیان شد، در "موقعیت خاصی” قابل اجرا میباشد.

چنانچه این شرایط قابل اجرا نباشد دندانپزشک ایمپلنت چندین ماه (فک بالا ٣-۶ ماه و فک زیر ٢-۴ ماه) پس از کشیدن دندان قرار می‌دهد، تا استخوان فک زمان مناسبی برای ترمیم خویش داشته باشد، به‌این شرایط "ایمپلنت تاخیری” نامیده می شود.
در موردهای معدود امکان دارد، نیاز باشد که عمل، تحت بیهوشی صورت پذیرد که در‌این ‌حالت‌ عمل می بایست در مرکز های مختص با امکانات مختص برای شما صورت بپذیرد، در این حالت کاملا بیهوش می شوید و در حین عمل خواب هستید.

کاربرد های ایمپلنت دندان برای معالجه مشکلات دندان
کاربرد نخستین این معالجه جایگزینی دندان طبیعی میباشد.

تکیه گاه دندان های مصنوعی: در بعضی از مورد ها، کاشت دندان برای یاری به انجام یک روند یا شیوه ی دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به سبب ثابت بودن و محکم بودن آن ها، از آنها تحت عنوان تکیه گاه برای دندان مصنوعی نیز بکارگیری میگردد.

جایگزینی همه دندان ها: برای بیمارانی که تمام دندان هایشان را به موجب پوسیدگی یا بیماری لثه، از دست داده اند، مورد هایی است که پروتز راحت را با استفاده حداقل تعداد، بکارگیری نمایند.


:
:
:
آخرین اخبار