تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۲۱۹۱۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آلودگی نفتی در تالاب هورالعظیم درحال پاکسازی است

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آلودگی نفتی در تالاب هورالعظیم به دلیل شکستگی خط لوله انتقال نفت در حال پاکسازی است.

 به گزارش خوزنیوز و به نقل از ایرنا،  محمدجواد اشرفی  بیان کرد:یکی از خطوط انتقال نفت در حوزه عملیاتی شرکت نفت اروندان در تالاب هورالعظیم صبح روز جمعه دچار شکستگی شده بود که این خط لوله اکنون ترمیم شده است.

وی افزود: حوضچه شماره چهار هورالعظیم در سطحی به اندازه ۱۲ هزار مترمربع (یک هزار و ۲۰۰ متر در ۱۰ متر) دچار آلودگی نفتی شده که از همان ساعت‌های اولیه عملیات کنترل و پاکسازی این لکه نفتی با خاکریزی در اطراف آن و نصب مواد جاذب آغاز شد.

اشرفی اضافه کرد: شدت شکستگی زیاد نبوده و جهت بادهای غالب کمک کرد که نفت به سمت عمق تالاب حرکت نکند و به سمت کرانه‌ها برود.

به گفته وی، میزان نفتی که از لوله انتقال شکسته شده نشت کرده بود، مشخص نیست.

وی همچنین گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست هم اکنون نظارت بر روند پاکسازی را انجام می‌دهد و پس از آن نیز جرایم زیست محیطی را بر اساس قانون تعیین خواهد کرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه وقوع جرم عمدی نبوده، پرونده قضایی در این زمینه تشکیل نشده است.

بر اساس این گزارش، ویدیویی از شکستگی خط لوله و آلودگی نفتی هورالعظیم در فضای مجازی منتشر شده بود.

آبان امسال نیز ویدیویی از جریان نفت و آلودگی نفتی در هورالعظیم منتشر شده بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست آن را تکذیب کرده و گفته بود: جریان نفت در چاه میدان یاران طبیعی بوده و هیچگونه نشت نفت به محیط تالاب گزارش نشده است.

تالاب هورالعظیم در جنوب غرب کشور در مرز ایران و عراق قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم دیگر در کشور عراق واقع شده است. حدود هشت هزار هکتار از این تالاب در سال ۱۳۸۷ برای اکتشاف و استخراج نفت به وزارت نفت واگذار شد. هم اکنون میدان‌های نفتی آزادگان، اروندان، یاران و یادآوران در تالاب هورالعظیم فعال هستند. آلودگی نفتی و خشک کردن محیط آبی، از مشکلات ایجاد شده در این تالاب از زمان ورود نفت بوده است.

هورالعظیم یکی از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان معرفی شده است.

این تالاب یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان زمستان گذر است که در سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر با با ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ قطعه پرنده بیشترین تنوع و تراکم را از آن خود کرده است.

:
:
:
آخرین اخبار