تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۲۱۹۱۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار: هزار میلیارد تومان برای حل ‌مشکل فاضلاب اهواز تخصیص یافت
 استاندار خوزستان گفت: بیش از هزار میلیارد تومان برای رفع مشکل فاضلاب اهواز اختصاص یافت که قرارگاه خاتم باید این طرح (پروژه) را با سرعت اجرا کند.

 قاسم سلیمانی دشتکی روز جمعه در نشستی با برخی  شیوخ و نخبگان عرب در محل استانداری افزود: بحث فاضلاب استان خوزستان و اهواز یکی از مشکلات لاینحل مردم بوده که خوشبختانه با موافقت مقام معظم رهبری ۵۰ میلیون یورو  از محل صندوق ارزی چند ماه پیش برای این طرح مصوب شد که به دلیل تعیین نشدن پیمانکار این پول تا کنون جذب نشده است.

وی اظهار داشت: طی سه هفته حضورم در استان با پیگیریهای انجام شده ۳۷ میلیون یوروی دیگر برای رفع مشکل فاضلاب اهواز تصویب شد که جمع این مبلغ بیش از هزار میلیارد تومان  است و قرارگاه خاتم به عنوان مجری این طرح باید هر چه سریعتر پروژه را آغاز نماید.

وی در ادامه به اولویت بندی کارها برای تسریع در روند امور مردم  و رفع مشکلات ستان اشاره کرد و گفت:  سه قرارگاه در استانداری خوزستان با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تشکیل شده که شامل قرارگاه آب و فاضلاب، قرارگاه مسکن و قرارگاه حاشیه نشینی و رسیدگی به مناطق محروم است.

وی گفت این سه قرارگاه وظیفه دارند ضمن نظارت بر دستگاههای اجرایی که امور این سه بخش را به عهده دارند در باز گردن گره های ناشی از بروکراسی اداری آنان را کمک کنند و اگر دستگاهی هم به وظایف خود عمل نکرد ضمن تذکر موارد را برای تصمیم گیری به استاندار اعلام نمایند.

استاندار خوزستان  گفت: استان خوزستان در حال حاضر ۶۴ درصد درآمد ملی را از نفت و سایر شرکتهای مهم تامین می کند و محرومیت در مناطق آن زیبنده نیست به همین دلیل تلاش می کنم متناسب با درآمدهای آن سهم این استان نیز به آن بازگردانده شود.

وی گفت در مدت سه هفته حضورم در استان خوزستان تا کنون به سه شهرستان سفر کرده ام و نیز مشکلات هشت شهرستان را در نشستی با مسئولان و نمایندگانشان در استانداری بررسی کرده و ضرب الاجل‌هایی نیز برای طرحهای مهم آنها تعیین و پروژه های اصلی و مهم را نیز اولویت بندی کرده ام.  

سلیمانی افزود: پیگیری طرحهای مهم که می تواند استان خوزستان را متحول نماید را در دستور کار قرار داده ام و در این راستا طی روزهای گذشته با برخی مدیران ارشد کشور از جمله وزیر نفت نشستهای مهمی را برگزار کرده ام و امیدوارم با به نتیجه رسیدن این مذاکرات در آینده نزدیک شاهد تحول بنیادین در امور عمرانی و رفاهی مردم خوزستان باشیم.

وی پرداخت حق اجتماعی شرکتهای مهم استان را یکی از مواردی دانست که می تواند به توسعه همه جانبه استان منجر شود و گفت: در این راستا در روزهای اخیر نشستی با وزیر نفت برگزار کرده ام و قرار است طی ۲ هفته طرحی را به وی تحویل دهیم تا این  از مقام معظم رهبری اجازه گرفته شود که در صورت وجود اعتبار ۲ میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ارزی برای برخی مشکلات استان خوزستان از جمله فاضلاب، روان آبها و آبهای سطحی  و رفع مشکلات ناشی از آن  در مدت سه سال اختصاص یابد.

استاندار خوزستان اضافه کرد در صورت نبود اعتبار در این صندوق وزیر نفت لایحه ای را به دولت  ارائه می کند تا پس از تصویب به مجلس  ارائه شود  تا  ۲ درصد از درآمد مازاد نفت طی  ۱۰ سال به خوزستان برای رفع مشکلات مردم اختصاص یابد.

وی گفت : همچنین در تلاش هستیم تا از محل ماده ۵۶ اعتباراتی به بانکها برای رفع مشکلات مردم استان خوزستان اختصاص یابد تا بانکها خارج از اعتبارات ملی به کمک دولت برای اجرای پروژها بیایند.

شرکتهای مهم و مادر حق ندارند درآمدهای استان را در بانکهای تهران واریز کنند

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه شرکتهای آلاینده استان باید حق آلایندگی  مردم را پرداخت نمایند افزود:  هیچ دلیل وجود ندارد شرکتهایی که  در استان ایجاد آلایندگی می کند حق آلایندگی و اجتماعی خود را پرداخت نکنند زیرا حق مردم است که در قبال این آلودگیها خدمات اجتماعی دریافت کنند.

وی افزود: خوزستان مشکل درآمد ندارد به گونه ای که در حال حاضر ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی غیر نفتی در استان و ۵۰ درصد در آمد نفتی کشور هم در استان خوزستان به دست می آید و این نشان می دهد که استان خوزستان به تنهایی درآمد کشور را تامین می کند.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: متاسفانه  اغلب شرکتهای مادر و مهم استان در بانکهای تهران حسابهایی را باز کرده اند که  درآمدهای خود را به این بانکها انتقال می دهند  و همین امر باعث شده تا مردم از این درآمدها محروم بشوند چرا که اگر این پولها در بانکهای استان واریز شود بانکها به راحتی می توانند تسهیلات به مردم خوزستان پرداخت کنند.

وی گفت: برخی شرکتها هم  مالیات ارزش بر افزوده خود را  در تهران واریز می کنند که جزو درآمدهای تهران قرار می گیرد و اگر این مالیاتها در خوزستان پرداخت شود سهم تملک داراییها و ارزشهای افزوده ناشی از آن به مردم خوزستان اختصاص خواهد یافت.

انتصاب مدیران در استان باید بر اساس ضابطه باشد

استاندار خوزستان با انتقاد از برخی انتصابات گذشته در فرمانداریها و ادارات کل استان خوزستان افزود : انتصاب مدیران باید بر اساس یک ملاک ارزیابی باشد و  تنها باید بر اساس شایسته سالاری باشد.

وی گفت: علی رغم وجود افراد توانمند در استانداری خوزستان از از ۲۷ فرماندار خوزستان ۱۹ نفر  در بیرون از وزارت کشور در این پستها قرار گرفته که این جای تامل دارد و حتما به این موضوع رسیدگی خواهم کرد.

فرزند خوزستان و جزو عشایر هستم

سلیمانی دشتکی پس از شنیدن سخنان شیوخ و نخبگان عرب با اشاره به داشتن پیشینه عشایری گفت: ما خود از عشایر هستیم و به عشایر غیور اقوام مختلف افتخار می کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت ایجاب میکند که به همه طیف ها و گروه ها توجه عادلانه شود افزود: در این مدت دیدارهای خوبی با علما و روحانیون، اقوام، نمایندگان مجلس و نخبگان داشته ام. برای رسیدن به توسعه متوازن نیاز به وحدت و همگرایی و هم افزایی است البته این وحدت باید در عین تفکیک وظایف باشد چرا که انسجام و هم افزایی به معنی تداخل در وظایف یکدیگر نیست.

سلیمانی تاکید کرد: من در روز معارفه خود اعلام کردم که پرونده های امنیتی باید ویژه امور مهم و از جنس امنیتی باشد و نبایست مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به حوزه امنیتی کشانده شود.

استاندار خوزستان یادآور شد: ما مسئولان همه باید شنونده درددل های مردم باشیم و اگر هم نتوانستیم مشکلی را حل کنیم آن را اعلام کرده و دنبال راه حل آن از طریق ملی و استانی یا از طریق بهره گیری از تخصص و تجربه های مرتبط باشیم.

نماینده عالی دولت در استان گفت: در انتخاب مدیران ملاک تخصص و توانمندی افراد است و نگاهم به همه اقوام عادلانه بوده و هر جا مدیر توانمند و متخصصی باشد او را به من معرفی کنید تا توسط کارگروه مربوطه مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و عدالت در انتصابات رعایت شود البته مسئولیت ها باید به کارکنان مجموعه همان سازمان اختصاص یابد مگر در موارد ضروری و استثنایی که از سایر ارگانها در مدیریت ها استفاده شود.

سلیمانی ادامه داد: خوزستان قلب تپنده ایران است و سهم و تاثیر فراوانی در اقتصاد و تولید کشور دارد با این وجود سطح مشکلات و محرومیت ها در آن زیاد است. در عین حال خدمات و کارهای بزرگی هم در این استان شده است از جمله در زمینه مقابله با ریزگردها که در چند سال اخیر بروز طوفان های گرد و غبار تا حدود قابل توجهی کاهش یافته است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: از مشکلات استان مهاجرت اقشار دارای سرمایه و تخصص است و در کنار آن ورود افراد از مناطق محروم تر به شهرها نیز موجب پدیده حاشیه نشینی شده است که ما برای این موضوع در حال تشکیل قرارگاه هستیم همچنین دو قرارگاه دیگر یکی برای پروژه ها و یکی هم برای موضوع مسکن تشکیل میشود که هدف این سه قرارگاه حذف بروکراسی های زائد است.

سلیمانی عنوان کرد: ما از سرمایه گذاراران به شرط رعایت قانون حمایت میکنیم اما متاسفانه یک سرمایه گذار باید مجوزها و استعلامات زیادی را ارائه دهد که موجب فرار سرمایه میشود با این وجود من راه ارتباطی خود را در دسترس سرمایه گذاران قرار داده ام تا هر جا به مانع و مشکلی خوردند موضوع را با من در میان بگذارند.

استاندار خوزستان در پایان با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: امیدواریم انتخاباتی همراه با شور و نشاط، رقابتی و سالم داشته باشیم و فضای مشارکت حداکثری جریان ها و اقشار مختلف مردمی در انتخابات مهیا شود.

پیش از سخنان استاندار خوزستان تعدادی از حاضران در جلسه به بیان دیدگاه های خود پرداختند که مهمترین موضوعات مطرح شده در خصوص محرومیت های استان، مشکلات زیست محیطی در استان علی رغم وجود بخش قابل توجهی از منابع طبیعی کشور در خوزستان، درخواست برای رعایت بیشتر عدالت در انتصابات و استخدام ها و انتخابات پیش رو بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار