تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۱۹۰۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۳۴درصد فوتی‌های کرونا در خوزستان دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند
 رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۳۴ درصد بیماران کرونایی که جانشان را از دست می‌دهند بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و یا زمانی به بیمارستان می‌روند که ۷۰ درصد ریه آنها درگیر بیماری شده است.

 دکتر سیدمحمد علوی بامداد جمعه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: پیک بیماری در بهمن و اسفندماه طولانی تر از پیک تابستان است و شرایط سخت تری را سپری می کنیم به نحوی که پرستاران و پزشکان ما به شدت تحت فشار و بخش‌ها و تخت‌های آی سی یو بیمارستان‌ها پر از بیمارانی هستند که با زجر تنفس می کنند لذا از همه مردم استدعا می کنم به توصیه های بهداشتی عمل کنند.

وی افزود: در حال حاضر واکسنی که ارائه شده در دسترس همگان نیست لذا چاره ای جز رعایت کردن پروتکل های بهداشتی و پیشگیری نداریم  همه باید جدا از حضور در اجتماعات و به ویژه بازارها خودداری کنند، درست است که در روزهای آخر سال قرار داریم ولی انتظار داریم که مردم اصلا به بازار نروند.

رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۷۲ درصد از جمعیت استان را پوشش می دهد گفت: از اول اذرماه طرح شهید قاسم سلیمانی در استان اجرایی شد که طرح بسیار مفید و ارزشمندی است و توانستیم به واسطه آن، بیماری را مهار کنیم و تعداد موارد ابتلا را کاهش دهیم همچنین در برخی از روزها اصلا بستری کرونایی و یا فوتی نداشتیم.

وی ادامه داد: ولی در پی ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به خوزستان، موارد بیماری در استان بالا رفت. با توجه به تغییر رفتار در ویروس باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم. این ویروس به شدت واگیردار و دوره نهفته بیماری آن کوتاه است. میزان واگیری ویروس انگلیسی ۱۰ برابر ویروس چینی است همچنین میزان بستری آن ۹ برابر و موارد فوتی آن هفت برابر ویروس قبلی است لذا با روش های قدیم نمی توان با این ویروس مبارزه کرد.

رییس مرکز بهداشت استان با اعلام خبر اجرای فاز دوم طرح شهید قاسم سلیمانی با نام "تشدید بیماریابی" از روز شنبه افزود: با استفاده از این طرح می توان بیماران مخفی را شناسایی و در خانه قرنطینه کرد که این موضوع باعث می شود موارد بستری در بیمارستان ها کاهش پیدا کند.

علوی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر میزان تست گیری خود را افزایش دادیم گفت: در ۲ روز گذشته ۱۶ تا ۲۰ هزار تست انجام دادیم در حالی که در فاز قبلی روزانه سه تا چهار هزار تست داشتیم. در طرح شهید قاسم سلیمانی بیماران بیشتری را شناسایی کرده و کار درمانشان را در خانه انجام می دهیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر بیمار بستری ۱۱ بیمار سرپایی را شناسایی می کنیم که این موضوع باعث کاهش موارد مرگ شده است در حالی که اگر این کار را نمی کردیم موارد فوت ما ۱۰ برابر اکنون بود.

رییس مرکز بهداشت استان عنوان کرد: میزان مرگ این ویروس ۷ تا ۱۰ برابر قبلی است گفت: در ویروس قبلی ۱۲ روز طول می کشید تا بیمار بدحال شود اما اکنون ظرف ۴۸ ساعت بیمار، بدحال می شود که باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در استان، دیر مراجعه کردن مردم به مراکز درمانی است گفت: حدود ۳۴ درصد افرادی که جانشان را از دست می دهند بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند و یا زمانی به بیمارستان می روندکه ۷۰ درصد ریه آنها درگیر بیماری شده است.

علوی گفت: متاسفانه مردم تصور می کنند اگر به مراکز منتخب بهداشتی مراجعه کنند، کرونا می گیرند در حالی که اینگونه نیست. برخی از بیماران خوددرمانی کرده و از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می کنند در حالی که اگر به موقع درمان شوند جلوی مرگشان گرفته می شود.

وی ادامه داد: با توزیع واکسن و اثربخشی آن این امید وجود دارد که با فراوانی واکسن بیماری ریشه کن شود. در شرایط فعلی واکسنی که ساخته می شود کفاف جمعیت جهان را نمی دهد از طرفی کشورهایی که تولیدکننده واکسن هستند جنبه های اخلاقی را رعایت نکرده و کمتر به  کشورهای دیگر واکسن می دهند.

رییس مرکز بهداشت استان گفت: امیدواریم با ورود واکسن ایرانی به فاز انسانی، در خرداد ماه سال آینده تمام مردم ایران واکسینه شوند. کل واکسنی که تاکنون وارد استان شده پنج هزار دوز است که سهم دانشگاه علوم پزشکی اهواز سه هزار و ۹۵۰ دوز بود و در مرحله اول پرستارانی که در بخش مراقبت های ویژه فعالیت می کنند واکسینه شدند. همچنین در مرحله دوم پرسنل اورژانس بیمارستان های درگیر کرونا و جانبازان نخاعی بالای ۵۰ درصد این واکسن را دریافت کردند.

درخواست از وزارت بهداشت برای افزایش سهمیه کیت تشخیص

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت قول تامین واکسن بیشتر برای خوزستان را داده و هفته آینده محموله جدید واکسن وارد استان می شود، افزود: همچنین از وزارت بهداشت تقاضا داریم سهمیه کیت های تشخیصی را بیشتر کند. 

علوی گفت: در سه سال اخیر به دلیل سیل و کرونا هیچ یک از کسبه و بازاری ها شب عید نداشتند و ما این موضوع را بارها در ستاد استانی مطرح کردیم. ما می توانستیم با ۲ هفته تعطیلی (از اواخر بهمن ماه) از پیک بیماری خارج شویم اما متاسفانه ستاد ملی کرونا با این موضوع موافقت نکرد. تمام مسئولان استانی موافق تعطیلی بودند اما ستاد ملی کرونا نپذیرفت.

وی بیان کرد: با وجود اینکه از تعداد مشاغل گروه یک کم کردیم ولی مردم رعایت نمی‌کنند و تمام مغازه ها باز است. ما انتظار داریم که مردم رعایت کنند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

رییس مرکز بهداشت استان گفت: الان درصد بالایی از مردم پروتکل های بهداشتی را رعابت می کنند اما ۳۰ درصد کسانی که این موضوع را نادیده می گیرند باعث انتشار ویروس می شوند. بنابراین اگر همه مردم رعایت نکنند حتی اگر هزار پروتکل جدید را لحاظ کنیم هیچ فایده ای ندارد.

وی افزود: حد مطلوب ما در رعایت پروتکل های بهداشتی ۹۵ درصد است و تا زمانی که این میزان رعایت نشود، نمی توان جلوی انتشار بیماری را گرفت. سطح سواد مردم در رعایت پروتکل ها ۷۸ درصد است و مابقی اقشار جامعه توجهی به این بیماری ندارند در حالی که ما بارها از طریق رسانه ها معضلات کرونا را مطرح کردیم.

علوی گفت: بررسی های میدانی چند روز اخیر ما نشان می دهد، در یکی از بازارچه های میوه و سبزیات اهواز درصد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی ۳۰ درصد بود همچنین در یکی دیگر از بازارچه های مرکز شهر میزان رعایت پروتکل ها ۶۰ درصد بود. در منطقه ای دیگر از مرکز شهر تنها ۳۴ درصد مردم ماسک می زدند که اینها وضعیت بسیار خطرناکی را برای کل جامعه رقم می زند.

وی عنوان کرد: متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم بسیار پایین و عادی انگاری در همه افراد رسوخ پیدا کرده است. رابطه مستقیمی بین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد بیماری وجود دارد و تا زمانی که مردم رعایت نکنند، وضعیت به همین منوال است.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا و ه

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار