تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۲۱۸۷۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دولت و نمایندگان خوزستان برای نجات مردم از بحران کرونا چه خواهند کرد؟
آیا بهتر نیست دستگاه‌های دولت و نمایندگان خوزستان و هر آن کس که هر اقدامی از دستش ساخته‌است برای نجات خوزستان و مردمانش اقدامی مؤثر انجام دهد و تا حصول نتیجه پیگیری نماید؟
  قرمز، نارنجی، زرد، زرد، زرد و نهایت آبی رنگ کرونا در خوزستان را می‌گویم. وضعیت کرونا در خوزستان آبی شد این تیتر خبری بود که حمد و سپاس را روی لب‌ها جاری ساخت و اندکی از دلهره‌ها کاست خیال خوش پایان کرونا باوری بود که آهسته و کم‌رنگ بر روی افکار نشست زمینه‌ را برای برگزاری جشن و دورهمی، برقراری مجالس و استفاده نکردن ماسک‌هایی که کمتر از گذشته همراه و همدم بودند.

 اما قصه به این‌جا ختم نمی‌شود خوزستانی که استان آتشین کرونا خوانده شد فقط با کمک مردم آتش زده نشد بلکه مسوولین و شاید برخی از سوءمدیریت‌ها که پیرو آن از مرزها غافل شدند خوزستان را سرخ‌کرد.

 کرونای انگلیسی

پراکنده می‌شنیدیم که کرونای انگلیسی در برخی از نقاط کشور در تعدادی محدود مشاهده‌شده که با ردیابی و قرنطینه در نطفه خفه می‌شدند و اتفاقاً هشتم بهمن‌ماه بود که خبر شناسایی نخستین مورد کرونای انگلیسی در خوزستان اعلام شد.

به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز این بیمار مسافری از هلند بوده که در فرودگاه مورد نمونه‌برداری قرار می‌گیرد و نتیجه تست آن کرونا جهش‌یافته و یا به‌اصطلاح انگلیسی را نشان می‌دهد که وی و افراد در تماس با او قرنطینه می‌شوند.

همه‌چیز همچنان در مسیری عادی درحال طی شدن بود که در نیمه دوم بهمن افزایش ناگهانی آمار ابتلا در خوزستان به‌ویژه در جنوب غرب و شادگان توجهات را به خود جلب نمود و زمانی نبود که شکرالله سلمان‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: با توجه سرعت بالای انتشار بیماری کرونا در شهرستان شادگان طی دو هفته گذشته و احتمال وجود ویروس کرونای انگلیسی تعدادی از نمونه‌های گرفته شده از این بیماران را به مرکز انستیتو پاستور ایران ارسال کردیم که نتایج آزمایشات پس از یک هفته نشان داد که این ویروس از نوع کرونای جهش یافته انگلیسی بوده که خطری جدی برای استان خوزستان و کشور محسوب می‌شود.
سلمان زاده افزود: مواردی از گونه جهش یافته این ویروس در نمونه‌های شهرهای آبادان و خرمشهر نیز مشاهده شده است که اگر شیوع بیشتری پیدا کند، شرایط بسیار پیچیده و دشوارتر از موج قبل خواهد بود.

 وضعیت خوزستان متفاوت است

اما حالا که سوش غالب در خوزستان سوش انگلیسی است وضعیت هم پیچیده‌تر و هم دشوارتر شده. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره می‌گوید: در سطح کشور و استانهای مختلف روند بیماری در مجموع یک روند تقریبا با ثبات است، گرچه گردش ویروس انگلیسی در اکثر استانها اتفاق افتاده است.
استان خوزستان وضعیت متفاوتی دارد و همچنان روند بیماری صعودی است و میزان بیماران افزایش یابنده است.
تعداد بیماران بستری بالاست و به دنبال آن مرگ و میرها هم قطعا بالاست و شاید بالاتر هم برود.

 خوزستان، خط مقدم

بازهم خوزستان خط مقدم شد و تلفات را با دو کودک یک و ۹ ساله شروع کرد.
قصه کرونا در خوزستان به‌همین چند جمله ختم نمی‌شود در استانی که روزانه قریب به ۱۵ هزار تست و نمونه گرفته می‌شود و هر روز حدود دو هزار نفرشان در لیست بیماران کرونایی قرار می‌گیرند عمق فاجعه را در یک سونامی کرونایی خواهیم دید.

به گفته‌ی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیمارستان‌ها مملو از بیمار است اما کادر درمان و تجهیزات تا به کی و کجا در مقابل این بحران تاب آوری دارند؟ از شنبه هفته گذشته تا روز شنبه هفته جاری چهار نفر از مدافعان سلامت خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

آیا بهتر نیست دولت و نمایندگان خوزستان و هر آن کس که هر اقدامی از دستش ساخته‌است برای نجات خوزستان و مردمانش اقدامی مؤثر انجام دهد و تا حصول نتیجه پیگیری نماید؟

 اقتصاد یا سلامت مردم؟

از آنجا که در شرایط فعلی برای بعضی اقتصاد مهم‌تر از سلامت به شمار می‌رود و بنا به دلایل مختلف ازجمله ضعف اقتصادی مراجع ذی‌ربط در پاسخگویی آسیب‌های واردشده به اقتصاد و بازاریان مجدداً تنها و تنها مردم را خطاب قرار می‌دهیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حفظ جان همنوعان خود کوشا باشند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار